Ei ihan pikkujuttu. Hankintasopimus lienee varsin tiukka, koska Bombardier on joutunut venymään näinkin paljon. Mutta tosiasia on perimmältään se, että ongelma ei ole yksin vaunu, vaan vaunun ja HKL:n radan yhteensopivuus.
Yksi ratkaisu korin väsymisiälle on sekin, että valitaan vaunujen käyttöalueeksi jokin reitti, jolla Variolle liian jyrkät kaarteet ja pystykaltevuudet eivät esiinny radassa. Hankalaa tälle ratkaisulle vain on se, että HKL:n rataverkko on tällä hetkellä sellainen, ettei mistään sopivaa reittiä synny heti.
Mutta esimerkiksi parissa vuodessa voisi rakentaa Jokerille raiteet, varustaa Variot moniajokelpoisiksi (ainakin 3:n vaunun junat) ja sijoitta vaunut sinne. Tämän ratkaisun yksi haitta on sakkomaksu Connexille bussisopimuksen lopettamisesta kesken sopimuskauden. Mutta 7 vuoden jaksolla se voi hyvinkin olla kokonaisuudessa edullisempaa kuin yrittää hoitaa raideliikenteen käyttäjäpotentiaalia väkisin busseilla, joiden kapasiteetti ei riitä. Viittaan vaikka HS:n tämän päivän uutiseen Jokerin tukilinjoista.
Mutta onko tällainen ajatuksenakaan mahdollista? Ei ole, jos kaikki jatkuu kuten ennenkin raitioliikenteen sorsimisena. Ratikan vastustajathan ovat saamassa kultaista asetta. Hehän voivat väittää, ettei raitioteistä ole mihinkään, koska nykyään ei edes pystytä enää tekemään raitiovaunuja. Ja raitiovaunujen kestoikä on vain 6 vuotta, kun bussien ikä on 12 vuotta. Joten kaikki ratikkasuunnitelmat vain roskiin ja lisää metroa ja liityntäliikennettä busseilla.
Sillä ei ole mitään merkitystä, että muualla maailmassa kehitys on täysin päinvastaista. Nehän ovat nämä Suomen erityisolosuhteet, kuten kaikessa.
Antero