Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Eli viimeistään parin vuoden kuluttua riidellään taas. Epäilen suuresti käyttöasteen saamista noinkin korkeaksi, kun se ei ole onnistunut edes näiden kahdeksan vuoden aikana! Olisi saanut tämä pelleily loppua viimeistään tähän, vaunut mereen ja sillä hyvä!
 
Camo Lissabone sanoi:
Eli viimeistään parin vuoden kuluttua riidellään taas. Epäilen suuresti käyttöasteen saamista noinkin korkeaksi, kun se ei ole onnistunut edes näiden kahdeksan vuoden aikana! Olisi saanut tämä pelleily loppua viimeistään tähän, vaunut mereen ja sillä hyvä!

Eiköhän ne vaunut tosiaan lähde heti kun on saatu paremmat tilalle. On se Vario kuitenkin 100% parempi kuin ei mitään.
 
Epäilen suuresti käyttöasteen saamista noinkin korkeaksi, kun se ei ole onnistunut edes näiden kahdeksan vuoden aikana!
Samoja epäilyjä esitettiin median edustajien suusta tiedotustilaisuudessa, jossa olin läsnä. Liikennelaitos myös myönsi, että tähän saakka vain 15 vaunua 40:stä on ollut päivittäisessä käytössä. Nosto 36:een vaatii huomattavan isoja panostuksia. Niiden täydelliseen toteutumiseen voi uskoa tai olla uskomatta. Bombardierin edustaja ainakin uskoo.
 
Mielenkiintoinen ja vaiherikas prosessi, se täytyy kyllä todeta.

Seuraavaksi odottelemme sitten Bombardierin käyttöastesopimuksen täyttymistä, mikä lienee melkoinen haaste :). Varioiden pitää päästä lähes Nr:ien käyttöasteen tasolle.
 
Nyt kun tätä asiaa on vähän aikaa sulatellut, niin täytyy todeta, että HKL on saanut puristettua Bombardierilta aika nerokkaan sopimuksen.

Huoltosopimushan merkitsee sitä, että heti kun vaunuun tulee jokin vika, niin vaunu pannaan seisomaan. Bomban intresseissä on korjata vaunu mahdollisimman pian ja saada se myöskin kestämään, joutuvathan he maksamaan tuntuvia sakkoja jokaiselta seisontapäivältä, jos sovittu käyttöaste alittuu. Ja huoltosopimuksen hinta on määritelty yleishelsinkiläisen ratikkahuollon hinnan mukaan, eli HKL maksaa kiinteää ja muihin vaunuihin verrattavaa hintaa riippumatta siitä, kuinka paljon Varioihin tulee vikoja. Tällöin Variot eivät missään olosuhteissa ole liian kalliit liikennöidä, paitsi kiskokulutuksen osalta.

Jos Variot kuin taikasauvan heilautuksesta alkavat nyt toimia, niin kaupunkiin saadaan riittävä määrä ratikoita. Päästään manneista ja 4-akselisista eroon, ja saadaan toteutettua ysi Pasilaan ja osa Jätkänkin liikenteestä Varioilla. Huolto pelaa, ja kustannukset ovat samat kuin muillakin vaunuilla. Kaikki siis hyvin.

Jos taas Variot osoittautuvat yhtä susiksi kuin viimeisen kahdeksan vuoden aikana, niin HKL on varmistanut sen, ettei jatkuvista korjauksista tule mitään kustannuksia. Ja jos korjauksia on niin paljon, ettei käyttöasteesta voida pitää kiinni, niin kauppa voidaan edelleen purkaa. On vieläpä tehty selkeät pelisäännöt siitä, millä edellytyksillä purku voidaan tehdä ja oikeuskäsittely (toivottavasti) välttää.

Tavallaan tässä on ostettu aikalisä: annetaan Bomballe vielä kerran, ja ihan tosissaan, mahdollisuus, mutta samalla on jo selkeästi valmistauduttu mahdolliseen kaupan purkuun.
 
Minustakin tuo sopmius vaikuttaa ihan hyvältä. Ilmeisesti HKL:llä oli käytännössä erittäin ihan uskottava sopimuksen purkuperuste.

Toki Stadlerilla on ollut paljon menetettävää. Kaupan purku olisi ollut Stadlerin maineelle erittäin kiusallinen. Ja kuka olisi ostanut nuo vaunut, jos kauppa olisi purettu? Stadelr oli selkä seinää vasten.

Nyt Stadler on kymmeneksi vuodeksi sitoutunut pitämään vaunut kunnossa ja jos vaunut eivät pääse 85 % käyttöasteeseen, HKL pystyy vaivatta purkamaan sopimuksen. Tuo vaikuttaa hyvältä dealilta. Kaiken järjen mukaan Variot näkyvät Helsingin katukuvassa liki 10 vuottaa ja jakson päättyessä HKL on erittäin vahvoilla sopimusneuvotteluissa.
 
Nyt Stadler on kymmeneksi vuodeksi sitoutunut...
Eikös kuitenkin Bombardier?

Mutta muutoin samaa mieltä, sopimus on liikennelaitoksen kannalta sangen edullinen. Sopimus selkeyttää tilannetta eikä tulkinnanvaraisuutta jää juuri lainkaan. Mielenkiintoista on sitten nähdä, jatkuvatko erimielisyydet tiettyjen rakenteiden kestävyydestä missä laajuudessa. Nythän Bombardier ei allekirjoita niitä heikkouksia, mitkä VTT:n mittauksissa tulivat talvella esille. Joistakin asioista varmaan tullaan käymään vilkkaita keskusteluita jatkossakin.
 
Minustakin tuo sopmius vaikuttaa ihan hyvältä. Ilmeisesti HKL:llä oli käytännössä erittäin ihan uskottava sopimuksen purkuperuste.

Toki Stadlerilla on ollut paljon menetettävää. Kaupan purku olisi ollut Stadlerin maineelle erittäin kiusallinen. Ja kuka olisi ostanut nuo vaunut, jos kauppa olisi purettu? Stadelr oli selkä seinää vasten.

Nyt Stadler on kymmeneksi vuodeksi sitoutunut pitämään vaunut kunnossa ja jos vaunut eivät pääse 85 % käyttöasteeseen, HKL pystyy vaivatta purkamaan sopimuksen. Tuo vaikuttaa hyvältä dealilta. Kaiken järjen mukaan Variot näkyvät Helsingin katukuvassa liki 10 vuottaa ja jakson päättyessä HKL on erittäin vahvoilla sopimusneuvotteluissa.
Joo siis Stadlerhan noita Variobahneja nykyään valmistaa, mutta HKL:n Variotramien edustajana on Bombardier, joka valmisti noita aiemmin. HKL puolestaan tilasi ensimmäisen Vario-sarjansa (vaunut 201-220) Adtranzilta.

Tässä hieman linkkejä aiheeseen:
Linkki 1
Linkki 2
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

Aikamoista propagandaa; 15 vaunua on nyt päivittäin liikenteessä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Siis 15 vaunua neljästäkymmenestä. Mikä käyttöaste! Vuoden kuluttua pitäisi olla ajossa 36 vaunua päivittäin. Saanen epäillä...
 
Ja miten se 15 vaunua lasketaan? Jos vaunun vuoro alkaa yhdellä variolla ja vaihtaa toiseen päivän aikana. Onko silloin Käytetty kaki vaunua päivän aikana. Eli kolme vaunun vaihtoa niin liikenteessä on ollut yhtäkkiä 6 vaunua...... vai onko se niin että kerralla pitää olla liikenteessä 15 vaunua...?

Skurubisin
 
Takaisin
Ylös