Nyt kun tätä asiaa on vähän aikaa sulatellut, niin täytyy todeta, että HKL on saanut puristettua Bombardierilta aika nerokkaan sopimuksen.
Huoltosopimushan merkitsee sitä, että heti kun vaunuun tulee jokin vika, niin vaunu pannaan seisomaan. Bomban intresseissä on korjata vaunu mahdollisimman pian ja saada se myöskin kestämään, joutuvathan he maksamaan tuntuvia sakkoja jokaiselta seisontapäivältä, jos sovittu käyttöaste alittuu. Ja huoltosopimuksen hinta on määritelty yleishelsinkiläisen ratikkahuollon hinnan mukaan, eli HKL maksaa kiinteää ja muihin vaunuihin verrattavaa hintaa riippumatta siitä, kuinka paljon Varioihin tulee vikoja. Tällöin Variot eivät missään olosuhteissa ole liian kalliit liikennöidä, paitsi kiskokulutuksen osalta.
Jos Variot kuin taikasauvan heilautuksesta alkavat nyt toimia, niin kaupunkiin saadaan riittävä määrä ratikoita. Päästään manneista ja 4-akselisista eroon, ja saadaan toteutettua ysi Pasilaan ja osa Jätkänkin liikenteestä Varioilla. Huolto pelaa, ja kustannukset ovat samat kuin muillakin vaunuilla. Kaikki siis hyvin.
Jos taas Variot osoittautuvat yhtä susiksi kuin viimeisen kahdeksan vuoden aikana, niin HKL on varmistanut sen, ettei jatkuvista korjauksista tule mitään kustannuksia. Ja jos korjauksia on niin paljon, ettei käyttöasteesta voida pitää kiinni, niin kauppa voidaan edelleen purkaa. On vieläpä tehty selkeät pelisäännöt siitä, millä edellytyksillä purku voidaan tehdä ja oikeuskäsittely (toivottavasti) välttää.
Tavallaan tässä on ostettu aikalisä: annetaan Bomballe vielä kerran, ja ihan tosissaan, mahdollisuus, mutta samalla on jo selkeästi valmistauduttu mahdolliseen kaupan purkuun.