Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Helsingissä on käynnissä jo ratalinjan kaavoitus. Ratasuunnitteluun on hyvä valmius. Kiskot ja ilmajohtotarvikkeet sekä voima-asemat ovat vakiotavaraa, jota maailmalta saa hankituksi nopeasti. Maanrakennusurakkana työ on kohtalaisen yksinkertainen, kun ei sekoilla tunneleiden kanssa. Radanrakennuskapasiteettiakin taitaa olla edullisesti vapaana lähitulevaisuudessa kunhan Vuosaaren satama on kiskotettu.Erittäin mielenkiintoinen idea. Onko tuo aikataulu, "parissa vuodessa", mitenkään realistinen? Mitä nuo kiskot maksaisi? Kuinka suuri on sakkomaksu Connexille?
Koko ratapituus on noin 21 km. Hintahaarukka on 5-10 Me/km. Keskimäärin 7,5 Me, joten urakka on siinä 160 Me kokonaisuudessaan.
Concordian (siis ei Connex, kuten jo Karihoo korjasi) sopimussakoista en osaa sanoa, mutta näyttää siltä, että pelkällä nykyisellä 550-sopimuksella ei pärjätä missään tapauksessa vielä kuutta vuotta. Tarvitaan tukilinjoja ja lisäkalustoa. Niiden hätäinen järjestäminen tulee kalliimmaksi kuin normaali sopimus. Ja ennen pitkää tulee vastaan raja siitä, että liikennöinti busseilla käy mahdottomaksi.
Jos siis Variot vievät Jokeribussien työt, seuraavaksi on keksittävä käyttöä Jokeribusseille. Entäpä jos pyöräytettäisiin käyntiin saman tien jo Jokeri 2, kun siihen olisi tarjolla sopiva kalusto, hyvät kokemukset menekistä ja tavallaan valmis sopimuskin jo?
Antero