Maglev
Linkki
Glasgown
asukasluku - 629,501
65km etäisyyttä
Edinburghin
asukasluku - 448,624
Helsingin asukasluku - 559,046
100km etäisyyttä
Tallinnan asukasluku - 398,753
Siellä suunnitellaan vakavissan maglevrataa ja asukasluvut ovat kutakuinkin samma luokkaa kuin Helsingissä ja Tallinnassa. Täällä pitäisi toki rakentaa tunneli mutta siellä on sen sijaan pakko ostaa maata.
Noin 3470 matkustajaa päivässä kattaisi toimintakulut lipun hinnan ollessa 10€, hinnan ollessa kalliimpi vähemmän matkustajia riittäisi myös. (käännetty
Shanghain radan toimintakuluista dollareista)
Kuinka monta laivaa menee Tallinnaan päivittäin? Kuinka monta ihmistä tulisi varta vasten Helsinkiin/Tallinnaan vain matkustaakseen maglev junalla? Maglevrata olisi suunnaton matkailu ja imago valtti kaiken lisäksi.
Tallinnasta olisi sitten "vain" 280km Riikaan, jossa on 700.000 asukasta. Ihmiset voisivat tulla Tallinasta ja Riikasta Helsinkiin töihin pävittäin. Ja täällähän tullaan tarvitsemaan noin 300.000 työntekijää lähivuosina eläkepommin iskiessä (ei, Suomen työttömät eivät tule pystymään paikkaamaan tätä), vielä enemmän jos työllisyystilanne paranee.
Ensin pitäisi kuitenkin saada mikä tahansa tunneli Tallinnaan. Jos tunnelin rakentaminen alkaisi tänään niin tunneli olisi valims noin 2016. Kuka tietää kuinka paljon halvempi maglev on silloin, tekniikan ja massatuotannon edistyessä.
Harmi että ei päättäjät tajua tätä, kuka on mukana järjestämässä mielenosoitusta?
PS. Mitä tapahtui noin puolelle kirjoituksille tästä threadistä.
MODEDIT/kuukanko: Aiheeseen (Helsinki - Tallinna -tunneli) liittymättömiä kirjoituksia on siirretty muihin threadeihin, ainakin
tänne