Uutisen mukaan Schöneiche ostaa kaksi matalalattiaraitiovaunua Suomesta (asia tarvitsee vielä lopullisen paikallisen päätöksen
Aika spekulaatioon nojaavaa on vielä.
Mitä nyt huonolla saksalla ja Google Translatella sain irti niin Artikkeli siis kertoo, että Saksan valtio myöntää rahaa ratikka ja johdinautojen hankintaan, jos niillä korvataan korkealattiaista kalustoa, jotta esteettömyys paranee. Saksassa oli vissiin kohu huonosta esteettömyydestä johtuneen kuoleman takia, tai Google Translatella on epätavallinen huumorintaju. Schöneiche siis hankkii matalalattiavaunuja ja artikkelin mukaan käytettyjä Articeja.
Sisarfoorumilla taas spekuloidaan keksikö toimittaja omiaan, kun puhuu articeista ja tietenkin kyseessä täytyy olla käytetyt variot. Toiset taas muistuttavat, ettei Schöneichen rata ole tarpeksi ystävällinen Varioille.
Foorumin käyttäjä J.Nes luetteli syyt miksi luulee kyseessä olevan vaunut 401 ja 402 seuraavasti:
Artikkeli puhuu Articeista, 401 ja 402 ovat Articeita, vaikka ovatkin Prototyyppejä
Artikkeli puhuu käytetyistä vaunuista
Artikkeli mainitsee 3.4M€ hinnan ja se on ymmärrettävä hinta 4 vuotta vanhoille vaunuille. [implikoiden, ettei ole ymmärrettävä hinta 15-20 vuotiaille Varioille]
Artikkeli sanoo, että vaunut hankitaan Helsingistä, eikä Oulusta tai Kajaanista.
Artikkeli puhuu Transtecista, eikä Skodasta, joka on sarjavaunujen "virallinen" valmistaja
Vaikkakin muistuttaa, ettei lehti, missä uutinen on julkaistu ole erikoistunut joukko- tai raideliikenneuutisiin, joten sen arvo lähteenä voi vaihdella.
Käyttäjä Türen schließen selbsttätig sanoo , että proto-Articeilla on ajolupa Saksassa, kun 401 (SRS:n mukaan 402) oli siellä esittelykäytössä, eli ne saataisiin heti käyttöön.
Käyttäjä J.Nes väittää myös, että Proto-Articit eroavat sarjamalleista sen verran, että niiden muuttaminen sarjavaunujen kaltaisiksi ei kannata.
Osaako joku kertoa, miten Proto-Articit eroavat sarjatuotantovaunuista? Raitioseuran sivuilla ei mainita muuta eroa kuin keulan logo. En myöskään oikein pääse selville, miksi Proto-Articeita olisi tarvetta muuttaa saati sitten myydä, etenkin kun vaunuista tulee olemaan tiukkaa Varioiden lähtiessä.