HKL:n museobussit

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,188
SRS ylläpitää Raitiotieseurana luetteloa kaikista Helsingin säilyneistä veteraanivaunuista (sis. tilausliikennevaunut, museovaunut ja vastaavat vanhat, linjaliikenteestä poistetut vaunut). Vastaavaan bussiluetteloon en ole törmännyt, onkohan sellainen olemassa jossain?

Jos ei ole, niin voisivatko asiaan paneutuneet listata tänne linjakäytöstä poistuneita HKL-autoja? En nyt tarkoita ulkomaille tai muualle Suomeen linjaliikenteeseen myytyjä autoja vaan harrastajien, museoiden tai HKL:n itsensä hallitsemia autoja.

Listasta olisi kiinnostavaa nähdä ainakin seuraavat tiedot:
Auton numero
Valmistumisvuosi
Valmistaja(t)
Onko liikennekelpoinen?
Kuka omistaa?
Muuta mielenkiintoista tietoa ja tietysti kuva jos on.

Itse voisin aloittaa, mutta hyvin vaatimattomasti, kun bussitietämykseni on nollatasoa.

HKL 157
1952
Scania, Vabis
On liikennekelpoinen
Omistaja HelB
 
Muistaakseni varhassa seisoo muutamia entisiä HKL-busseja jotka olisi tarkoitus säilyttää, ainakin yksi 87-mallinen laatikkowiima sarjasta 8715-8724, muutama vanha sisu: ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla, ex HKL 720 sekä jokin ex HKL 9??. Mielestäni näistä on ollut kuvasarjakin esillä foorumilla mutta en onnistunut sitä löytämään, ajokkejen kunnosta en osaa sanoa mitään mutta kenties joku muu tietää näiden autojen kohtalosta enemmän.
 
...ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla...
Itse asiassa SWS:ssä on katolla kaksikin virroitinta, ja auto sijaitsee Varhan pihalla varikon itälaidalla. Kävikö niin, että auton omistajuus on siirtynyt yritysjärjestelyiden yhteydessä nykyiselle Helsingin Bussiliikenteelle?
 
Muistaakseni varhassa seisoo muutamia entisiä HKL-busseja jotka olisi tarkoitus säilyttää, ainakin yksi 87-mallinen laatikkowiima sarjasta 8715-8724, muutama vanha sisu: ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla, ex HKL 720 sekä jokin ex HKL 9??. Mielestäni näistä on ollut kuvasarjakin esillä foorumilla mutta en onnistunut sitä löytämään, ajokkejen kunnosta en osaa sanoa mitään mutta kenties joku muu tietää näiden autojen kohtalosta enemmän.

Ainakin HKL #8716 pätkä-Wiima K202 ja #9107 letku N202 on viimeisimmän tiedon mukaan nykyisin Mobiliassa.
 
Itse asiassa SWS:ssä on katolla kaksikin virroitinta, ja auto sijaitsee Varhan pihalla varikon itälaidalla.
Siis se on siellä tänäkin päivänä?
Kuinkahan monta vuotta se onkaan jo viettänyt taivasalla. Sadevedet ovat varmaan jo tehneet tehtävänsä.
 
Siis se on siellä tänäkin päivänä?
Kuinkahan monta vuotta se onkaan jo viettänyt taivasalla. Sadevedet ovat varmaan jo tehneet tehtävänsä.
Välillä se on ollut ulkona ja välillä tallissa vuosien varrella. Varsin hyvässä kunnossa kaiken kaikkiaan, mutta sehän onkin Suomessa suomalaisille tehty Wiima! Käsittääkseni pystyy omin konein liikuttamaan.
 
Muistaakseni varhassa seisoo muutamia entisiä HKL-busseja jotka olisi tarkoitus säilyttää, ainakin yksi 87-mallinen laatikkowiima sarjasta 8715-8724, muutama vanha sisu: ex HKL 1 jossa jonkinlainen virroitin katolla, ex HKL 720 sekä jokin ex HKL 9??. Mielestäni näistä on ollut kuvasarjakin esillä foorumilla mutta en onnistunut sitä löytämään, ajokkejen kunnosta en osaa sanoa mitään mutta kenties joku muu tietää näiden autojen kohtalosta enemmän.
Lieneekö myös 720 Mobiliassa? 970 meni muistaakseni jollekin Sisu-harrastajalle säilöön.

Lopen Launosella lienee lojumassa joku 70-luvun alkupuolen Sisu BT-69CR/Wiima pihalla. Samasta paikasta Westendin Linja haki vuonna 2003 HKL:n auton 934 (Scania BR110/Wiima) kunnostustarkoituksella, mutta ei siitä mitään tullut ja meni purkuun.

Mutta älkäämme unohtako hienointa, auto 33 Scania-Vabis B75F/Helko vuodelta 1965 on upeana Varhassa majailemassa ja silloin tällöin liikkuukin!

Ja liikkuvina mökkiautoina ovat titaani-Volvo B635 Wiimat 513 ja 555.
 
Viimeksi muokattu:
Välillä se on ollut ulkona ja välillä tallissa vuosien varrella. Varsin hyvässä kunnossa kaiken kaikkiaan, mutta sehän onkin Suomessa suomalaisille tehty Wiima! Käsittääkseni pystyy omin konein liikuttamaan.

Viimeksi kun se hallista pihalle siirrettiin, oli diesel-kone lähtenyt suoraan ensimmäisellä yrittämällä käyntiin. Ei tosin liikkunut liikkunut suoraan, hämärä mielikuva on että kompura ei olisi toiminut.
 
SWS-johdinautossa on siis myös dieselkone, ilmeisesti aggregaatti jolla vaunua voi siirrellä (hitaasti) erikoistilanteissa. Aika varhainen hybridibussi kuitenkin.
 
SWS-johdinautossa on siis myös dieselkone, ilmeisesti aggregaatti jolla vaunua voi siirrellä (hitaasti) erikoistilanteissa. Aika varhainen hybridibussi kuitenkin.
Kyseessä on nk. apukäyttö. Puhekielessä tuollaisia johdinautoja on joskus kutsuttu puoliduoiksi.

SWS:n kohdalla "erikoistilanne" esiintyi kaksi kertaa päivässä, aamulla ajettaessa Ruskeasuolta Meilahteen ja illalla sama hallireitti toiseen suuntaan. On sinänsä totta, että pienen apudieselin suorityskyky ei riittänyt samaan maksiminopeuteen kuin ajettaessa ajolangasta saatavalla sähkövirralla.

Zürichin nivelrakenteisissa Mersu-johdinautoissa on hieman toisenlainen apukäyttö. Niissä sähköveto on (alunperin) vain takimmaisella akselilla. Keskimmäistä akselia käyttää apudiesel hydraulismekaanisen automaattivaihteiston välityksellä. Hallissa auton siirtelystä aiheutunut ääni oli mielenkiintoinen, kun "taksimersuista" tuttu reilu 2 litran kone pörräsi, vaihteisto vaihtoi useamman kerran vaihdetta ja iso nivelauto siirtyi verkkaisesti eteenpäin...
 
Siis ovatko nuo tuolla ihan näytillä siellä sisällä? Jos on niin lähen heti käymään kun on vain 2km Mobiliaan.

Säilytystiloista löytynee, ne eivät ole valitettavasti yleisölle avoinna. Mutta 2.8. sunnuntaina olis Mobiliassa Linja-autopäivä ja kuulin, että tuolloin saatetaan järjestää opastettu kierros kokoelmatiloihin.
 
SWS-johdinautossa on siis myös dieselkone, ilmeisesti aggregaatti jolla vaunua voi siirrellä (hitaasti) erikoistilanteissa. Aika varhainen hybridibussi kuitenkin.
Ei nyt pelkästään siirrella. Kuvassa autolla tullaan Vallilan halliin 24.10.1979. (SRS:n sivuilta).
Eikä se nyt vallan kävelyvauhtia tullut.
Autossa on sähkömoottorin lisäksi 50 kW:n Deutz-dieselmoottori, joten sillä voi ajaa myös sähköistämättömillä osuuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Säilytystiloista löytynee, ne eivät ole valitettavasti yleisölle avoinna. Mutta 2.8. sunnuntaina olis Mobiliassa Linja-autopäivä ja kuulin, että tuolloin saatetaan järjestää opastettu kierros kokoelmatiloihin.

Kyllä sinne pääsee tutustuun. Elikä odotan sitä innolla. :D
 
Eli seuraavat autot on saatu listattua:

HKL 157
1952
Scania-Vabis
On liikennekelpoinen
Om. HelB

HKL 33
1965
Scania-Vabis B75F/Helko
Onko liikennekelpoinen? Kaiketi.
Om. HelB

HKL 8716
1987
Volvo (tuleeko tähän muutakin?)
On liikennekelpoinen
Om. Mobilia (?)

HKL 9107
1991
Volvo (+ ?)
On liikennekelpoinen
Om. Mobilia (?)

Johdinauton jätin pois, koska kaikista Suomen johdinautoista (Hki, Tre) on tarkat luettelot kuvineen SRS:n sivustolla.

Mutta mitenkäs nämä mainitut 720, 970 ja "liikkuvat mökkiautot"? Onko niistä tarkempaa infoa?

Sitten vielä kaiketi Jukka Hannikaisen ex-HKL 260. Miltä vuodelta se auto mahtaa olla? Lie viittä vailla liikennekelpoinen sekin.
 
Takaisin
Ylös