HKL:n museobussit

HKL 8716
1987
Volvo (tuleeko tähän muutakin?)
On liikennekelpoinen
Om. Mobilia (?)

HKL 9107
1991
Volvo (+ ?)
On liikennekelpoinen
Om. Mobilia (?)

HKL 8716 on volvo wiima K202 ja 9107 on volvo wiima N202.
Itsekin kaipaisin tietoa autoista 720 ja 970 sillä ensiksi mainitulla olen matkustanut linjalla h15 linja-autoasemalta länsiterminaaliin kun auto oli viimeisiä päiviään linjaliikenteessä, en muista vuotta mutta olisiko ollut 90-luvun lopulla? auton 970 kyydissä olin myös joskus linjalla 64S tai 71S joiden vakioauto tämä viimeisinä vuosinaan taisi olla? Näissä vanhoissa sisuissa oli ainutlaatuinen tunnelma, moottorin voimakas räminä, ovien avaus/sulkemisäänet,osassa autoja alkuperäiset vihreät keinonahkapenkit ym ym..
 
Itsekin kaipaisin tietoa autoista 720 ja 970 sillä ensiksi mainitulla olen matkustanut linjalla h15 linja-autoasemalta länsiterminaaliin kun auto oli viimeisiä päiviään linjaliikenteessä, en muista vuotta mutta olisiko ollut 90-luvun lopulla? auton 970 kyydissä olin myös joskus linjalla 64S tai 71S joiden vakioauto tämä viimeisinä vuosinaan taisi olla?
HKL 720 oli viimeisen kerran linjaliikenteessä 31.12.1995 (linja h15). 970 ja 982 olivat ajokuntoisia vielä samaan aikaan, mutta olivat lopettaneet liikennöintinsä jo tuota edeltäneenä arkipäivänä. (31.12.1995 osui viikonvaihteeseen). Varhaan jäi pari Sisua, 814 ja 836, vielä vähäksi aikaa ajoon. 814 pysyi liikenteessä Sisuista pisimpään.
 
Mikä virhe uutisessa muka on? Kyllä tuo Uuden Suomen kuvassa oleva bussi on ihan oikeasti OY Liikenne AB:n bussi. Kirjoitusvirheitä nyt voi sattua kenelle tahansa joten turhaa (ja typerää) niistä on alkaa saivartelemaan

Typerää saivarteluahan koko jlf on täynnä, joten hyvin mun kommenttini sopii tänne joukkoon. Mua huvittaa siinä ensinnäkin se, että toimituksellinen työ tehdään niin huolimattomasti, ettei edes epäsanoja huomata, vaikka tietokone ihan varmasti on merkannut "liikennan" punaisella. Ja toiseksi se, että AB menee Ruotsin mallin mukaan kahdella isolla kirjaimella, kun pitäisi olla Suomessa Ab (ihan niin kuin on Oy).

Itse bussi on hieno. Oli mukana SRS:n ajelullakin tuossa jokunen vuosi sitten yhdessä ratikkatelijunan kanssa.
 
SRS-uutisten mukaan johdinauto HKL 1 on nykyään autopurkaamolla Enonkoskella. Omistajan mukaan se kuitenkin säilötään "pumpuliin". Mitä tuo sitten tarkoittaneekaan?
 
SRS-uutisten mukaan johdinauto HKL 1 on nykyään autopurkaamolla Enonkoskella. Omistajan mukaan se kuitenkin säilötään "pumpuliin". Mitä tuo sitten tarkoittaneekaan?

Ettei pureta ainakaan vielä? :)

Olen nähnyt Naamakirjassa jonkun harrastajan kuvaaman kuvan ja kyllä se oikeasti on tuolla. Rehellisesti sanoen, pitäisi ihan oikeasti pistää jollekin johtotason fiskaalille kysymys, miten ylipäätänsä on mahdollista, että tuollainen auto päätyy JV Bussi groupin pihalle? Joku mokannut taikka ylittänyt valtuutensa?
 
SRS-uutisten mukaan johdinauto HKL 1 on nykyään autopurkaamolla Enonkoskella. Omistajan mukaan se kuitenkin säilötään "pumpuliin". Mitä tuo sitten tarkoittaneekaan?
Sitä, että autopurkaamo J.V.Bussi-Group Oy:n omistaja on ostanut sen säilömistarkoituksessa. Joku olisi kuulemma halunnut jo ostaa joitain osia siitä ja tehdä niistä diesel-aggregaatin. Maailman ainoa ja aikanaan edistyksellistä tekniikkaa edustanut SWS-johdinauto loppuikänsä jonain diesel-aggregaattina! Autopurkaamon omistaja (keskustelin hänen kanssaan puhelimessa) oli kyllä tietoinen tämän ajoneuvon ainutlaatuisuudesta ja haluaa siis pelastaa sen, eikä missään tapauksessa purkaa tai romuttaa.

Kokonaan toinen asia on, miksi Helsingin kaupunki on luopunut museobussistaan. Luonnollisestikaan HelBillä ei ole intressejä säilöä museobusseja. SWS seisoi viimeajat Varhan varikolla, josta se siirrettiin ko. J.V.Bussi-Group Oy-autopurkaamolle kesäkuussa. Erään varikolla työskentelevän henkilön mukaan viereinen metrovarikko oli tarvinnut varastointitilaa ja SWS:stä luovuttiin se myötä.

Kuvassa SWS-johdinauto, J.V.Bussi-Group Oy:n autopurkaamolla Enonkoskella (kuva: Simo Äikäs):
https://www.dropbox.com/s/zugwyvqfk1e3avg/Screenshot_2015-07-23-17-17-20-1.png?dl=0

---------- Viestit yhdistetty klo 11:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:47 ----------

Olen myös lähestynyt apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauria, hyvin epävirallisesti, ja tiedustellut, että miten näin on päässyt käymään, että maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen suomalainen sähköinen kulkuneuvo on yks kaks vain hävinnyt. Eikö se ollut hukkaamiskiellossa ollut museobussi?
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkseni yhä ovat Mobiliassa kokoelmien joukossa. En tiedä, miten nyt koronan myötä, mutta ennen on ainakin keskiviikkoisin päässyt tutustumaan kokoelmahallin puolelle.
 
Takaisin
Ylös