Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
vristo sanoi:HKL:n uusi suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski on näyttänyt kyntensä.
Kuten late- jo totesi, oli Lehmuskosken aloitus ihan suoraan Vepsäläisen juttujen kertaamista. Ei siinä sinänsä mitään pahaa, Vepsäläinen on kovan luokan tekijä joka on saanut aikaan monia hyviä uudistuksia Helsingin joukkoliikenteessä, mutta olisin odottanut uudelta suunnittelujohtajalta myös omia näkemyksiä. Vain kopioimalla edeltäjän juttuja ei voi olla se vahva suunnannäyttäjä. Kyllähän Helsingin joukkoliikenteessä kehitettävää riittää ja paljon ajankohtaisempiakin asioita olisi kuin metroverkon tuplaaminen ja Jokeri II.vristo sanoi:Ville Lehmuskosken aloitus on omasta mielstäni suorastaan hieno ja ainakin omaa mieltäni piristävä.
HKL:n maksamiin liikennöintikorvauksiin (eli siis oikeasti Helsingissä toteutuneisiin kustannuksiin).R.Silfverberg sanoi:Osaako kukaan sanoa, mihin perustuu Lehmuskosken haastattelu-artikkelissa (ja muissakin yhteyksissä hesarissa) esiintynyt väite että raitiovaunujen liikennöintikustannukset Helsingissä olisivat n 2-kertaiset busseihin verrattuna?
vristo sanoi:
Ainakin tuon Essenin "metrojunan" linjatunnuksena on U17 eli U-Bahn 17. Jottei mene hiusten halkomiseksi tämä juttu, niin totean, että toki ne ovat myös pikaratikoita. Juuri tätä tarkoitan tällä "rajojen hämärtymisellä"; korkealattianen pikaratikka ja metro ovat kovin lähellä toisiaan.late- sanoi:Alan kirjallisuudessa nuo ovat poikkeuksetta korkealattiaisia pikaraitiovaunuja (LRV), mutta saahan sitä olla muutakin mieltä.
vristo sanoi:Ainakin tuon Essenin "metrojunan" linjatunnuksena on U17 eli U-Bahn 17.
vristo sanoi:Frankfurt am Main on varsin hyvä esimerkki siitä, kuinka eri kaupunkiraideliikennemuotojen rajat hämärtyvät. Käsittääkseni ko. kaupungissa on aina puhuttu U-Bahnista, mutta miltä nuo kulkuneuvot näyttävät?
Tolla on ihan oma nimi: Stadtbahn. Englantilaisessa kirjallisuudessa se on Light Rail. Ja minusta pikaraitiotie on ihan hyvä suomenkielinen termi.vristo sanoi:Mihin järjestelmään nuo laskettaisiin kuuluvaksi? Mertomaisia tunneliasemia, korkeita laitureita ja lattioita, mutta kuitenkin kalusto on varsin raitiovaunumaista. Metro vai pikaraitiotie? Vai olisiko "light rail" kuvaavin sana.