HKL:n vaunutilanne

Vs: Raitiovaunuhavaintoja marras-joulukuu 2007

eikä vaunujen 9 ja 11 kunnostuskaan juuri etene.

Muuten muista Keppi-karioista (ei koske 12), missä kunnossa vaunut 8, 10 ja 13 ovat? Pystyisikö niillä lähtemään hätätilanteessa linjalle? Ja voiko 14 käyttää linjalla, kun sehän on ollut jo muutaman vuoden mainosvaununa.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja marras-joulukuu 2007

Muuten muista Keppi-karioista (ei koske 12), missä kunnossa vaunut 8, 10 ja 13 ovat? Pystyisikö niillä lähtemään hätätilanteessa linjalle? Ja voiko 14 käyttää linjalla, kun sehän on ollut jo muutaman vuoden mainosvaununa.
Virallisesti vaunuja 10 ja 13 ei enää ole eikä muistaakseni 8:aakaan. Kaikki lojuvat toistaiseksi Koskelassa, kymppi ulkona. 14:n pystyy korjaamaan hätävaraksi, ja tietysti pystyisi 8:n ja 13:nkin, mutta niissä lienee enemmän työtä.

Minulla on sellainen tuntuma, että vaunut 8, 10 ja 13 poistetaan vielä kuluvan talven aikana lopullisesti (=romutetaan).
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja marras-joulukuu 2007

Virallisesti vaunuja 10 ja 13 ei enää ole eikä muistaakseni 8:aakaan. Kaikki lojuvat toistaiseksi Koskelassa, kymppi ulkona.
Vaunussa 10 on kylkimainos, jonka ajankohta viittaa syksyyn 2004. Vaunu lienee siis seissyt Koskelan varikolla ulkona kolmisen vuotta, joten aika pieni todennäköisyys on sille, että vaunusta 10 saataisiin riittävän helposti kalua.

Sääli sinänsä, sillä vaunut 1-30 ovat kaikkien aikojen omia suosikkejani HKL:n raitiovaunuista. No, onhan noilla vaunuilla kohta ikää 49 vuotta, joten kaipa liikenteestä poisto on väistämätöntä jossain vaiheessa. :(
 
Jos tilanne Vaurio-matojen osalta rupeaa vajoamaan näin alas, vain alle kymmenen vaunua ajossa (kääntäen yli 30 vaunua rikkinäisinä varikoilla lojumassa), olisi syytä heittää Vauriotrameilla vesilintua (ei kuitenkaan sorsia, ne ovat kivoja). Kuuden välipalamannen ja laihialaisten 9, 11, 12, (8, 13, 14, 30) voimin pystyisi Vaurioiden nykyisen ajosuoritteen korvaamaan. Tosin ysilinjaa ei pystyisi ajamaan, mutta ehkäpä Saksasta saisi vielä jotain käytettyä kalustoa.
 
Jos tilanne Vaurio-matojen osalta rupeaa vajoamaan näin alas, vain alle kymmenen vaunua ajossa (kääntäen yli 30 vaunua rikkinäisinä varikoilla lojumassa), olisi syytä heittää Vauriotrameilla vesilintua (ei kuitenkaan sorsia, ne ovat kivoja). Kuuden välipalamannen ja laihialaisten 9, 11, 12, (8, 13, 14, 30) voimin pystyisi Vaurioiden nykyisen ajosuoritteen korvaamaan. Tosin ysilinjaa ei pystyisi ajamaan, mutta ehkäpä Saksasta saisi vielä jotain käytettyä kalustoa.


Vauriot olivat jo todella hilkulla poistua liikenteestä. Uusin sopimus Bombardierin kanssa siirsi vastuun valmistajalle ja HKL maksaa vain liikenteessä olevan kaluston mukaan.

Minusta vähän tuntuu, että HKL yrittää elää Vaurioiden kanssa niin kauan että saadaan uutta kalustoa liikenteeseen eli 5-7 vuotta. Ja ehkä kohtapuolin keski-euroopasta voisi vapautua manneja uudempaakin kalustoa. HKL:n kalustopula on kyllä paha.
 
Vauriot olivat jo todella hilkulla poistua liikenteestä. Uusin sopimus Bombardierin kanssa siirsi vastuun valmistajalle ja HKL maksaa vain liikenteessä olevan kaluston mukaan.

Minusta vähän tuntuu, että HKL yrittää elää Vaurioiden kanssa niin kauan että saadaan uutta kalustoa liikenteeseen eli 5-7 vuotta. Ja ehkä kohtapuolin keski-euroopasta voisi vapautua manneja uudempaakin kalustoa. HKL:n kalustopula on kyllä paha.
Tokihan minä tiedän Vauriotram-sopan käänteet kohtuutarkkaan. Vaurioista vain pitää päästä eroon ennen korvaavien vaunujen saapumista, koska varikoille ei mahdu juurikaan enempää vaunuja jos raiteistoilla seisoo 40 rikkinäistä matoa. Eikös Bombardierilla ole myös oikeus sanoa sopimus irti todetessaan sen raskaasti tappiolliseksi ja mahdottomaksi?
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja marras-joulukuu 2007

Saamani tiedon mukaan tänäaamuna ei Töölön varikolta ole lähtenyt ajoon yhtään matalaa vaunua, eli siis linjoilla 4 ja 10 ei ole nyt aamulla lainkaan Vauriotrameja. :) Eilen oli linjalla 10 peräti yksi sellainen eli 214, mutta nyt sekin on rikki. Koskelan varikon linjoilla niitä on sentään jokunen kappale...

Tänään, seuraavana päivänä siis, näin nelosella kaksi uutta vaunua, 207:n ja jonkin muun. 1A:lla kulkivat ainakin 214 ja 231, 3B:llä oli ainakin yksi, ja 3T:llä ainakin kaksi matoa. Noin 1½ tunnin aikana (alk. klo 15.30) näin yhteensä seitsemän eri matoa. Linjat 6, 8 ja 10 jäivät lähes kokonaan havaintoreviirini ulkopuolelle.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja marras-joulukuu 2007

Linjat 6, 8 ja 10 jäivät lähes kokonaan havaintoreviirini ulkopuolelle.

Linjoilla 6 ja 8 tuli tänään matoja vastaan, mutta en katsonut sen tarkempaan. Ja noin kello 18.15 tuli vastaa käpylän suunasta yksi vario suuntana koskela (Kilvissä luki Koskelan hallit)
 
Jos tilanne Vaurio-matojen osalta rupeaa vajoamaan näin alas, vain alle kymmenen vaunua ajossa.

Onko tilanne tämä? 14.11. mennessä ainakin oli ollut joka aamu luvatut 15 vaunua ajossa. Onko siitä nyt tilanne heikentynyt?

Bombardierin kannalta lienee fiksua keskittyä pitämään vain yhden varikon vaunut ajokuntoisina, kun luvattu vaunumäärä saadaan silläkin tavalla pidettyä linjalla. Bombardierilla ei myöskään liene erityistä halua pitää kunnossa ylimääräisiä vaunuja, kun kilometrikorvaus ei kauhean ruhtinaallinen kuitenkaan ole. Sakkojen välttäminen on riittävä tavoite.
 
Onko tilanne tämä? 14.11. mennessä ainakin oli ollut joka aamu luvatut 15 vaunua ajossa. Onko siitä nyt tilanne heikentynyt?

Bombardierin kannalta lienee fiksua keskittyä pitämään vain yhden varikon vaunut ajokuntoisina, kun luvattu vaunumäärä saadaan silläkin tavalla pidettyä linjalla. Bombardierilla ei myöskään liene erityistä halua pitää kunnossa ylimääräisiä vaunuja, kun kilometrikorvaus ei kauhean ruhtinaallinen kuitenkaan ole. Sakkojen välttäminen on riittävä tavoite.
Onhan niitä Töölössäkin ainakin 6-7 kpl, mutta lojuvat rikkinäisinä hallintäytteenä... Tänään taitaa olla hivenen parempi päivä, tosin ykkösellä kulkenut 214 oli vissinkin maanantaina hajonnut linjalla 10 eli jotenkin oli saatu taas pyörät pyörimään... Ykköslinjan ruuhkiin päätyy muutenkin vajaakuntoisia vaunuja, käsittääkseni Livan toiminta ei ole ykkösen vaunuissa täysin välttämätöntä.
 
Vario 237 oli ainakin eilen (ti) neloslinjan vuorossa 43, ja tänäänkin taisi olla ainakin pari matalaa nelosella. Tällä viikolla on kuitenkin tainnut olla NrI:t yleisempi näky Töölön linjoilla kuin Variot. Maanantaina näin nelosellakin nauhakilpivaunun (35) ruuhkavuorossa 148.

Vaunupulan takia on ilmeisesti jätetty alkuviikosta Töölössä yksi ruuhkavuoro sisään kummaltakin linjalta.
 
Muuten eikö toimivia Varioita voitaisi pitää käytössä? Tänään tuli n. klo. 10.30 vastaan Ruusulankadulla Töölön hallin suntaan ajanut Vario #220. Vaunu oli opetusajossa.
 
Muuten eikö toimivia Varioita voitaisi pitää käytössä? Tänään tuli n. klo. 10.30 vastaan Ruusulankadulla Töölön hallin suntaan ajanut Vario #220. Vaunu oli opetusajossa.

Luulenpa että se on ollut aamulla ruuhkavuorossa. Päivällä olisi sitten toimettomana, jos koulutusajoa ei olisi. Illalla sitten taas iltaruuhkaan, ellei se ole ehtinyt särkyä päivän aikana.
 
Varioiden massapaluu torstaina. Töölön linjoilla laskin eilen seitsemän matalaa. Ja Koskelankin linjoilla näkyi useampi, joten taisi olla luvatut 15 vaunua taas liikenteessä.

Ja Kotkalaiselle, eihän vaunuja opi ajamaan muuta kuin harjoittelemalla, joten jossain välissä se ehjä vaunu olisi kuitenkin varattava koulutukseen.
 
Perin hälyttävältä näyttää vaunutilanteemme nykyään. HKL on pahan kerran kaulaansa myöten jo suonsilmässä moisen ongelman kanssa. Jälkiviisaus on parasta, mutta Va(u)rioita ei olisi missään nimessä pitänyt tilata pientä koesarjaa enempää. Mutta ratkaisu asiaan olisi kyllä löydettävä pikaisesti, sillä siksi paljon vuoroja jää jo ajamatta, että tarjonta kärsii pahan kerran. Täytyy ottaa huomioon myös firman imago, bussiliikenne takkuaa jo myös ja tilanne ilmeisesti työtaistelun takia vain pahenee. Tähän soppaan kun lisätään vielä ratikkapula, niin ei ole enää joukkoliikenteemme Euroopan parasta mitenkään mitaten!!! Ainoa järkevältä tuntuva ratkaisu olisi seuraava: Saksasta on ostettava käytettyjä TOIMIVIA ( joita siis variot eivät ole) vaunuja niin paljon kuin sielu sietää, joko korkeina tai matalin lisäkkein. Sieltä luulisi olevan tarjolla hyvää Düwagin kalustoa ihan suuriakin määriä kun jo tutut Mannheim ja Ludwigshafen ovat uusineet kalustoaan, kuten monet Ruhrin alueenkin metrisen järjestelmän kaupungit. Tarjolla olisi luultavasti klassisten Düwagien lisäksi M6 tai M8 vaunuja 1980-luvulta, niihinkin on lisäpaloja valmistettu. Ja rahallahan kauppoja tehdään, onko järkeä maksaa toimimattomien matojen ylläpitoa? Eräs varteenotettava vaihtoehto voisi olla myös matalien perävaunujen osto, jos niitä voidaan ja uskalletaan käyttää Rostockissa ja Leipzigissakin, niin miksei meillä?Suomalainen nirso maku ei ehkä kestäisi viimeistä ehdotettavaa tuoteryhmää, nimittäin metrisille järjestelmille tehtyjä Tatra KT4D vaunuja. Ne ovat kuitenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan liki pomminvarmoja menopelejä. Kenties myös Sveitsistä voisi hankkia vaunuja.Kaikkiin Saksan vaunuihin toki pitäisi asentaa kaksoislasit talveamme ajatellen. Kroatialaisten vaunuun on erittäin mielenkiintoista päästä tutustumaan, ei saisi liikoja toivoa, mutta olisihan se hienoa että toimiva vaunu löytyisi siitä vaihtoehdosta!
 
Takaisin
Ylös