Mitä olen Varioilla matkustanut, etenkin keskustassa, niin ne ovat kyllä aivan "romukasoja". En tiedä mitä suunnittelija ajatteli, kun hän teki semmoisen Helsingin olosuhteisiin. Siis sen tiedän kyllä, ettei se ole vartavasten tänne stadiin suunniteltu, mutta että valmistaja edes viitsii myydä semmoista konseptia tänne. Matkustusmukavuudessa tuntuu ettei koko 24-metrisessä vaunussa olisi yhtään niveltä. Siis niin putkimaisesti se kääntyy ja rykii kaarteissa. Olisi yhtä hyvin voinut olla asentamatta noita nivelosia, niin olisi saatu vaunua halvemmaksi eikä olis tarvinnut maksaa tulevaisuudessa niiden huollosta. Otetangot on laitettu kuin puut villissä viidakossa, penkkien järjestyksessä on sentään käytetty vähän enemmän älyä. Meluisia ne madot ovat myöskin. Onhan se hyvä että vaunussa on sama lattiakorkeus kuin kadulla, se edistää matkustajien nopeaa siirtymistä vaunusta sisään ja ulos. Mutta kun Helsingissä muuten jarrutetaan vaunujen kulkua kuljettajarahastuksella ja liikennevalopysähdyksillä, niin matalan lattian hyöty ajansäästössä on +/-0. Ehkä Pjatigorsk tai Köningsberg haluaa ottaa näitä potilaita käytettyinä vastaan. Ainoa selkeä plussapuoli näissä vaunuissa verratuna muuhun HKL:n kalustoon on, että niissä on kuljettajien työolosuhteita parantava jäähdytysilmastointilaite kesähelteisiin!
Kyllä myönnän että haluaisin matkustaa enemmän ykkösellä Mäkelänkadulla, niin saisi kokemusta että sopivatko ne semmoiseen olosuhteisiin (edes).
Sen että laihialaiset olisi ahtaita en ymmärrä, niissä on jopa suuniteltu matkustajavirtojen kulkusuuntia, että vaihtuvuus ja helppo siirtymä vaunun sisällä. Vaunut ovat ripeitä ja niissä on vauhtia. Ainoa miinus näissä on, että rahastajatäti ei ole pitämässä kuria. :biggrin:
Nivelet ovat parasta suomalaista laatua (kyllä osittain saksalaisin lisenssein). Kun on vaan sorvatut ja pyöreät pyörät alla, niin ne kulkee kuin unelma.
Mannet ovat "kevyt-/kesäversio" meidän nivelistä.
T: Skurubisin