Minun teesini on, että jos jokin liikelaitos toimii jossain laillisessa tai luonnollisessa monopoliasemassa, siis jos sen toimintaa ei voi kilpailuttaa, sitä ei kannata yhtiöittää. Ja ne yhtiöt, jotka toimivat monopolissa tai muuten turvatussa erityisasemassa, tulisi liikelaitostaa. Esimerkiksi valtionyhtiöistä Alkon ja Yleisradion toiminta olisi selkeämpää liikelaitosmuodossa, jälkimmäinen jonain "itsenäinenä julkisoikeudellisena liikelaitoksena, joka toimii eduskunnan valvonnassa" hieman Kelan juridista roolia mukaillen.
Osakeyhtiön etu kun on nimenomaan siinä, että se on julkisoikeudellista liikelaitosta joustavampi kilpailutilanteissa, mutta sen haitta liikelaitokseen nähden on se, että sitä on vaikeampi käyttää politiikan välineenä. Toki se on mahdollista, mutta tällöin syntyy kalabaliikkia à la VR-Yhtymä ja Kuitus-Henri. Osakeyhtiöön ei voi myöskään palkata sivareita, eikä sen palveluksessa oleva voi määrätä joukkoliikenteen tarkastusmaksua, koska osakeyhtiössä ei voi olla virkasuhteessa, jota julkisoikeudellisten maksujen määrääminen edellyttää.
HKL-Metroliikenne on ainakin sellaista toimintaa, jota ei kannata yhtiöittää, koska sitä ei myöskään käytännössä voi kilpailuttaa. Varikkoja on vain yksi ja haaroja kaksi. Tällöin verkolla voi olla kerrallaan vain yksi operaattori, joka on etulyöntiasemassa aina kun liikennettä kilpailutetaan. Jos verkko integroidaan "YTV/RHK/VR-Metroliikenteen" verkon kanssa, voidaan liikennettä jo paremmin kilpailuttaa. Järkevämpää siis olisi siirtää operointi seudulliseen liikelaitokseen, mikä toimisi helpoiten perustamalla HSL:n kuntayhtymäorganisaation alaisuuteen HSL-Metroliikenne Liikelaitos. Tai sitten erillinen liikelaitoskuntayhtymä, jonka omistaa tasan ne kunnat, joiden alueella oranssi mato kulkee.
Raitioliikenteen osalta kilpailutus onkin Helsingissä helpompi toteuttaa, ja monen raitioliikenneoperaattorin toiminnasta on Helsingin raitioverkolla jo perinteitä. Varikkotoiminta pitää ensin eriyttää HKL:stä, jolloin raitiovaunuhallit voidaan vaikka läänittää eri operaattoreille, tai miksipä ei eri operaattorit mahtuisi samaankin halliin. HKL-Raitioliikenne voidaan siis hyvinkin yhtiöittää, kunhan samalla luodaan puitteet monen operaattorin liikennöinnille.
Käytännössä kai varikkotoiminnat voidaan kaikessa HSL:n toimialueen raideliikenteessä eriyttää liikenneoperaattorista omaksi liikelaitoksekseen (HSL-Raideliikennevarikkoliikelaitos), jolloin luodaan jonkinlaiset puitteet mahdolliselle kilpailuttamiselle kaikkeen raideliikenteeseen. Metroliikenteessä vain kilpailutuksen hyödyt jäävät väkisinkin rajallisiksi, kun todellista kilpailua ei voi syntyä ennen kuin verkko on tarpeeksi laaja.