Helsingin kaupunki alkaa taas selvittää HKL:n yhtiöittämistä. Kansliapäällikön päätös
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Aamun lehdessä (HS 13.3.2021) on lähes sivun juttu "HKL pyritään yhtiöittämään viiteen tytäryhtiöön". Juttu löytyy (mahdollisesti maksumuurin takaa) netistäkin. Jutun mukaan Helsingin (ja naapurikunnan / -kuntien) omistukseen muodostettaisiin omaisuudenhallintayhtiö Kaupunkiraideliikenne oy (osakesarja K), jonka alaisuuteen tulisi seuraavat tytäryhtiöt: Liikennöinti oy (osakesarja C), Kunnossapito oy (osakesarja D), Metro oy (osakesarja E), RV-rata oy (osakesarjat F ja G) ja RV Kalusto ja Varikko Oy (osakesarjat A ja B).
Kyseessä on malli, jota voidaan muokata tilanteen mukaan. Emoyhtiön nimi Kaupunkiraideliikenne oy on sekin työnimi, joka voi muuttua joksikin toiseksi. Yhtiöittäminen on suunniteltu hyväksyttäväksi valtuustossa toukokuussa.
Lue lisää täältä.
HKL:n yhtiöittäminen on ilmeisesti etenemässä kovaa vauhtia kulisseissa, ja asiasta "poristaan" paljon, taustalla lienee monenlaisia vaikuttimia.
Löysin asiasta mielenkiintoisen blogikirjoituksen, siinä asiaa pohditaan hiukan taustoittavammin ja ainakin omat silmäni "avautuivat" asiasta:
Linkki kirjoitukseen.
Tässä vielä erillisesti url-osoite: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ollikotro/kokoomusglobalisti-astui-ratikkaan/
HKL:n yhtiöittäminen tähtää tietenkin siihen, että päinvastoin kuin liikelaitosta, osakeyhtiön voi myydä pois, sopivasti osina.
Lehmuskoski vastasi Kotron ensimmäiseen blogiin, nyt Kotro iskee takaisin ja aika kovaa. Kotrolta tuntuu tulevan kuitenkin kovaa dataa ja valottaa aika hyvin HKL:n yhtiöittämisen likaista taustaa.
HKL:n yhtiöttämisessä on lyhyesti kyse siitä, että Helsinki ei halua raideliikenteen ylikunnallistuessa kantaa yksin riskiä HKLstä ja joutua liikenteen järjestäjän, eli HSLn, ja naapurikuntien panttivangiksi.
Moi Kotro! En edes jaksanut lukea enää sössötyksiäsi, oli niin paljon ohi. Kova data ei merkitse mitään, jos se ei liity aiheeseen edes vähää sivusta.
HKL:n yhtiöttämisessä on lyhyesti kyse siitä, että Helsinki ei halua raideliikenteen ylikunnallistuessa kantaa yksin riskiä HKLstä ja joutua liikenteen järjestäjän, eli HSLn, ja naapurikuntien panttivangiksi. Se että HKL:n omistus saadaan jaettua Vantaan ja Espoon kanssa takaa, että a) on paremmat edellytykset rahoittaa ja suunnitella tulevia hankkeita ja b) saadaan kyläpäälliköt samaan paattiin poliittisilla hiekkalaatikoilla joukkoliikenteestä väännettäessä.
Se että asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä johtuu paljolti siitä, että espoolaiset olisi entistä vaikeampi saada ottamaan siivu HKL:stä. He eivät halua koskea siihen muutenkaan, koska sikäkäiseen mentaliteettiin kuuluu lokkeilu helsinkiläisten pöydässä. Vantaa toimii vastuullisemmin ja näillä näkymin on valmis omistamaan HKLää. Tietysti se, että asioista ei puhuta ihan suoraan, vaan kaarrellen, kuten esim. Lehmuskoski vastineessaan, tarkoitaa sitten paljon väärinymmärtämismahdollisuuksia keskilahjaisille ja foliohatuille salaliittoteorioiden ravinteikasta kasvualustaa.
Avaatko tätä vähän. Nythän HKL hoitaa (Espoonkin puolelle ulottuvaa) metroa ja kohta jokeria. Millä tavoin riski on suurempi, jos Helsinki omistaa HKL:n yksin verrattuna siihen, että Espoo omistaa osan?
Sinänsä mun mielestä on loogista, että jos toimitaan vaikkapa kolmen kunnan alueella, niin kolme kuntaa omistaa jossain järkevässä suhteessa, mutta jos sopimukset on kunnossa, niin en pääse jyvälle siitä, miksi Helsinki-omisteisessa HKL:ssa olisi isompi riski. Päinvastoin, aina kun Helsinki ja Espoo yrittää väkisin tehdä jotain yhdessä, niin siitä seuraa pelkkää kränää, ja se on riski.
Espoohan ei muuten ole ainakaan tässä vaiheessa edes millään tavalla halukas osallistumaan tuohon yhtiöryppääseen, ja espoolaisesta näkökulmasta en oikein ymmärrä, miksi olisivatkaan.
No millä tavoin mun riski pienenisi siitä, että tulisit osakkaaksi yritykseeni? Ja oltaisiinko me sen jälkeen enemmän samaa mieltä yritystä koskevista asioista kuin että jos et olisi omistaja?Avaatko tätä vähän. Nythän HKL hoitaa (Espoonkin puolelle ulottuvaa) metroa ja kohta jokeria. Millä tavoin riski on suurempi, jos Helsinki omistaa HKL:n yksin verrattuna siihen, että Espoo omistaa osan?