HS: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

Ohjausvaunut tarvitaan juniin, jotka vaihtavat kulkusuuntaa Tampereella tai Kouvolassa ja juniin, jotka ajavat Helsinki - Turku ja Helsinki - Tampere - pendeliä. Koska kyseessä oli IC Kajaaniin, joka vaihtaa suuntaa Kouvolassa, olisi tällaisessa junassa varmaan syytä olla ohjausvaunu.
.

Eikös rautatielaitoksemme kuitenkin vastusta henkeen ja vereen näitä ohjausvaunuja, mikä onkaan sitten perimmäinen syy, kuljettajien turvattomuusko.
 
Niin, minulle tuli mieleeni (tämän onnettomuuden yhdeydessä), että onkohan tällaisten ohjausvaunujen käyttö mm. Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Ruotsissa osittain jopa rautateiden työturvallisuusasia?

http://en.wikipedia.org/wiki/Control_car_(rail)

http://de.wikipedia.org/wiki/Steuerwagen

---------- Viesti lisätty 20.1.2010 kello 0:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 19.1.2010 kello 23:53 ----------

Mielenkiitoinen testi löytyi aiheesta:

http://www.youtube.com/watch?v=8b1xhu8D4fE
 
Liian korkea hinta/hyöty-suhde.

Siis ilmeisesti liikennöitsijällä on liiaksi vetureita ja vaunuja, jotta niitä voidaan seisottaa esim. Turun, Tampereen ja Helsingin ratapihoilla niiden odotellessa seuraavaa noin tunnin päästä tapahtuvaa "paluulähtöä". Tulee toimitusjohtaja Arolle olemaan haasteellista saada toteutumaan hänen radiossa http://areena.yle.fi/audio/684789 esittämänsä visio 20% kaukojunia lisää 10 vuodessa. Lisäyksen painopisteistä hän ei tietenkään lausunut mitään, mutta voitaneen olettaa sen tulevan tänne liikenteelliseen painopisteeseen etelään. Mitä sitten lasketaan hyödyiksi ja mitä haitoiksi - hinnan ohella - on kysymys, joka jää arvoitukseksi.
 
Siis ilmeisesti liikennöitsijällä on liiaksi vetureita ja vaunuja, jotta niitä voidaan seisottaa esim. Turun, Tampereen ja Helsingin ratapihoilla niiden odotellessa seuraavaa noin tunnin päästä tapahtuvaa "paluulähtöä". Tulee toimitusjohtaja Arolle olemaan haasteellista saada toteutumaan hänen radiossa http://areena.yle.fi/audio/684789 esittämänsä visio 20% kaukojunia lisää 10 vuodessa. Lisäyksen painopisteistä hän ei tietenkään lausunut mitään, mutta voitaneen olettaa sen tulevan tänne liikenteelliseen painopisteeseen etelään. Mitä sitten lasketaan hyödyiksi ja mitä haitoiksi - hinnan ohella - on kysymys, joka jää arvoitukseksi.

Tuo hinta/hyöty-suhde on ainoa syy, jonka olen ylipäätään kuullut tai lukenut. Muistaakseni Resiinan tasoristeys-palstalta. Ja melko varmasti olisin kuullut, jos syynä olisi kuljettajien turvallisuus. Ihan siellä keulalla kuski istuu veturissakin, kuin istuisi ohjausvaunussa. Dieselit sitten erikseen.
 
Vs: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

Mutta ei tainnut koskea kaikkia vaunuja koska osassa, mm ravintolavaunuissa, luki "saattaen vaihdettava" mikä tarkoittti että niitä ei saanut antaa rullata itsekseen.

Jto 34 painos 81-05:

"Seuraavat vaunut on laskumäessä kuljetettava veturilla saattaen tai laskettava jarru miehitettynä:

d. vaunu, johon on maalattu merkintä "Saattaen vaihdettava""

Saattaen vaihtaminen ei siis tarkoittanut pelkästään veturilla tapahtuvaa saattamista vaan myös jarrumiehen mukanaolo voitiin tulkita saattaen vaihtamiseksi.

---------- Viesti lisätty kello 18:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 18:24 ----------

Tulkoon vielä todetuksi, että menneisyydessä junarunkoja ”ajettiin” lähtöraiteelle ilman veturia laskemalla niitä Linnunlaulun suunnasta kohti puskinta. Mukana oli junamies, joka pysäytti rungon sopivaan kohtaan vaunun käsijarrulla. Katsokaapa käytäntöä vuodelta 1971 http://vaunut.org/kuva/18671.

Pysäytti jos pysäytti. Niinkin on käynyt, että junamiehen käsi jäi jumiin jarrukahvaan kiinni tarttuneeseen hanskaan ja runko tömähti päätepuskuriin.
 
Vs: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

Pysäytti jos pysäytti. Niinkin on käynyt, että junamiehen käsi jäi jumiin jarrukahvaan kiinni tarttuneeseen hanskaan ja runko tömähti päätepuskuriin.
Niin, eipä ole 100-prosenttinen konsti myöskään tämä junien työntäminen veturilla jarrujärjestelmä käyttöön kytkettynä. Tämähän ei ollut ainoa kerta, nyt vaan seuraukset olivat ainutkertaiset. Menneisyyden käytäntö vain osoittaa käytännössä, että roikka pysähtyy vaunun käsijarrulla. Ja olisi pysähtynyt tämä nytkin irti päässyt roikka, jos olisi joku vain pysäyttänyt.

Antero
 
Vs: Juna ajoi asemalaiturille Helsingin asemalla

Niin, eipä ole 100-prosenttinen konsti myöskään tämä junien työntäminen veturilla jarrujärjestelmä käyttöön kytkettynä.

No ei mutta tuskin se ainakaan vaarallisempi tapa on, kun jarrutuksen voi kuljettajan lisäksi tehdä hätätilassa myös saattokonduktööri eli tavallaan on kaksoisvarmistus.

Eihän runkoja ennen heitelty siksi, että vanha käytäntö olisi ollut turvallisempi vaan siitä syystä, että lähtevien junien raiteet olivat Helsingin vanhalla ratapihalla itäisimmät, jolloin vaihtotyöt niille sulkivat koko ratapihan. Tällöin kulkuteitä tarvitsi pitää vähemmän aikaa varattuna, kun runko vain heitettiin eikä vaihtoveturin tarvinnut ajella edestakaisin kaikkien raiteiden yli.

Menneisyyden käytäntö vain osoittaa käytännössä, että roikka pysähtyy vaunun käsijarrulla. Ja olisi pysähtynyt tämä nytkin irti päässyt roikka, jos olisi joku vain pysäyttänyt.

Mitä minä olen kuullut niin ei käsijarru aina riittänyt vaan välillä junamies joutui laskemaan jarrujohdon tyhjäksi. Toki tässä tapauksessa käsijarru olisi varmasti auttanut, kun karkuun pääsi vain neljä vaunua.
 
Enää puuttuu kuinka paljon möhlännyt konnari maksaa, ainakin ennen rautatieläiset ovat joutuneet korvausvastuuseen tollasista jutuista. Junaliikenteessä ei tunneta tuottamusta vaan on ankara vastuu.
 
Kuinkahan lopputulos olisi muuttunut, jos junan viimeisenä vaununa olisi ollut tuona päivänä vankivaunu, joka kyseisessä junassa kaksi kertaa viikossa on.
 
Enää puuttuu kuinka paljon möhlännyt konnari maksaa, ainakin ennen rautatieläiset ovat joutuneet korvausvastuuseen tollasista jutuista. Junaliikenteessä ei tunneta tuottamusta vaan on ankara vastuu.
Ei tiedä, miten tämä vastuu nyt määrittyy tämän tapauksen valossa - mutta mitä, jos tuo hotellin aula ei olisi ollut tyhjänä ja olisi päädytty henkilövahinkoihin? Jotenkin uskoisi, että itänaapurin puolella olisi jo tämänkin kaltaisen tapauksen sattuessa asianmukainen esimies saanut potkut ja muutakin rangaistusta sen päälle + huomattavat rapsut konnarillekin. Siellä ei ainakaan lepsuilla näin vakavissa tapauksissa - ei kannata unohtaa, että aika ison vaaran mahdollisuus oli olemassa.
 
Takaisin
Ylös