Jos tätä aihetta keskustellaan jo muualla, niin tämä voi siirtää sinne.
Tämä aihe saattaa olla hieman arka, mutta yritän tuoda esille huoleni joukkoliikenteen hyvinvoinnista koronaepidemian jälkeen. Epidemian aikana matkustajamäärät ovat romahtaneet ymmärrettävistä syistä. Monissa työpaikoissa pohditaan sitä, että tuleeko etätöistä jatkossa normaalia toimintaa eikä vaan poikkeus. Joukkoliikenteeseen tämä vaikuttaisi ihan varmasti negatiivisesti, kun matkustajamäärät vähenisivät. Jos matkustajamäärät vähenevät, siitä seuraa todennäköisesti vuorojen vähentäminen, joka taas heikentää palvelua. Tämä puolestaan aiheuttanee sen, että heidän joiden on kuitenkin pakko liikkua töihin, hankkivat oman auton jos joukkoliikenneyhteydet huononevat. Ilmastonmuutosasioihin tämä olisi puolestaan huono juttu.
Itse toivon kovasti, että HSL-alueen joukkoliikenne selviää tästä kriisistä vähin vaurioin eikä palvelun tasoon tule suuria heikennyksiä. Jos ihmisten tarve liikkua vähenee, niin on selvää, että joukkoliikenneyhteyksiä karsitaan.
Tämä aihe saattaa olla hieman arka, mutta yritän tuoda esille huoleni joukkoliikenteen hyvinvoinnista koronaepidemian jälkeen. Epidemian aikana matkustajamäärät ovat romahtaneet ymmärrettävistä syistä. Monissa työpaikoissa pohditaan sitä, että tuleeko etätöistä jatkossa normaalia toimintaa eikä vaan poikkeus. Joukkoliikenteeseen tämä vaikuttaisi ihan varmasti negatiivisesti, kun matkustajamäärät vähenisivät. Jos matkustajamäärät vähenevät, siitä seuraa todennäköisesti vuorojen vähentäminen, joka taas heikentää palvelua. Tämä puolestaan aiheuttanee sen, että heidän joiden on kuitenkin pakko liikkua töihin, hankkivat oman auton jos joukkoliikenneyhteydet huononevat. Ilmastonmuutosasioihin tämä olisi puolestaan huono juttu.
Itse toivon kovasti, että HSL-alueen joukkoliikenne selviää tästä kriisistä vähin vaurioin eikä palvelun tasoon tule suuria heikennyksiä. Jos ihmisten tarve liikkua vähenee, niin on selvää, että joukkoliikenneyhteyksiä karsitaan.