HSL-joukkoliikenne koronaepidemian jälkeen

Puhut järkeviä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:26 ----------

HSL on julkaissut mm. raitioliikenteen kesäaikataulut 15.6. eteenpäin. Eipä vuorovälit tämän hetkisestä tihene kuin arki- ja lauantaiaamuisin. Saapa nähdä, että palaavatko nelonen ja kymppi enää tulevaisuudessa entisille vuoroväleille. Odotan kovasti myös sitä, että tiheneekö bussien lauantailiikenne. Näitä aikatauluja ei ole vielä julkaistu.

Noihin raitioliikenteen aikatauluihin 15.6. eteenpäin löytyy syyksi Pasilan työmaa. Linja 2 ajaa 15.6. - 12.7.20 Paavalinkirkolle ja korvaava bussilinja 2X ajaa Lasipalatsilta Pasilaan. Samoin Linja 7 erotetaan omaksi linjaksi irti 2 ja 3 kierrosta. Nuo linjojen 2 ja 7 reittimuutokset sitten vaikuttavat aikatauluihin yms.

https://www.hsl.fi/uutiset/2020/tyomaat-aiheuttavat-muutoksia-joukkoliikenteeseen-kesalla-2020-19797

--- lainaus ---
15.6.–12.7.: Länsi-Pasilaan ei raitioliikennettä, korvaava bussi 2X käytössä välillä Lasipalatsi – Pasila
Raitiovaunu 2 siirtyy poikkeusreitille maanantaista 15.6. alkaen, eikä Pasilan aseman ja Eläintarhan välisellä osuudella ole raitioliikennettä. Puuttuvaa osuutta korvaa bussi 2X Lasipalatsi – Pasila. Lisäksi 29.6. alkaa Itä-Pasilassa katutyö, joka siirtää myös linjat 7 ja 9 poikkeusreitille 12.7. asti, ja muuttaa samalla korvaavan linjan 2X reittiä Itä-Pasilassa.

Raitiovaunun 7 päätepysäkki siirtyy 15.6. alkaen Ratapihantielle, Pasilan aseman kylkeen, kun linjojen 2 ja 7 liikenne erotetaan toisistaan vaunukierrolta. Poikkeusreittien päätyttyä 12.7. linja 2 ajaa Itä-Pasilan lenkin takaisin Pasilansillalle aseman eteen, ja linja 7 jää Ratapihantielle.

15.6. aikataulut muuttuvat myös muun raitiovaunuliikenteen osalta.
--- lainaus loppuu ---
 
https://www.hsl.fi/uutiset/2020/tyomaat-aiheuttavat-muutoksia-joukkoliikenteeseen-kesalla-2020-19797

--- lainaus ---
15.6.–12.7.: Länsi-Pasilaan ei raitioliikennettä, korvaava bussi 2X käytössä välillä Lasipalatsi – Pasila
Raitiovaunu 2 siirtyy poikkeusreitille maanantaista 15.6. alkaen, eikä Pasilan aseman ja Eläintarhan välisellä osuudella ole raitioliikennettä. Puuttuvaa osuutta korvaa bussi 2X Lasipalatsi – Pasila. Lisäksi 29.6. alkaa Itä-Pasilassa katutyö, joka siirtää myös linjat 7 ja 9 poikkeusreitille 12.7. asti, ja muuttaa samalla korvaavan linjan 2X reittiä Itä-Pasilassa.

Raitiovaunun 7 päätepysäkki siirtyy 15.6. alkaen Ratapihantielle, Pasilan aseman kylkeen, kun linjojen 2 ja 7 liikenne erotetaan toisistaan vaunukierrolta. Poikkeusreittien päätyttyä 12.7. linja 2 ajaa Itä-Pasilan lenkin takaisin Pasilansillalle aseman eteen, ja linja 7 jää Ratapihantielle.

15.6. aikataulut muuttuvat myös muun raitiovaunuliikenteen osalta.
--- lainaus loppuu ---
Mikähän tuo 9 kolmas aikataulu on ? Ajat ilmaistaan kahteen kertaan minuutin heitolla ja toinen päättäri on Länsiterminaali?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Voisiko tuo keskioven "liikasuosiminen" johtua siitä että useimmiten runkolinjabussi pysähtyy pysäkille siten että juuri keskiovet tulevat pysäkkikatoksen kohdalle (se laiskuus, ei jakseta / viitsitä kävellä paria metriä etuovelle...)?

Kuljettaja voi tosiaan jossakin määrin yrittää vaikuttaa asiaan pysähtymiskohdan valinnalla. Sellaisiakin matkustajia on, jotka edestä bussia lähestyessään kävelevät avoimen etuoven ohi keskiovelle jonottamaan.

Mielestäni meillä nyt käytössä olevat bussimallit joissa on 1+2+1 ovitus ja korkea takaosa, ei vaan ole toimiva ratkaisu runkolinjaliikenteessä jossa myös keskiovesta pääsee sisään. Kaluston pitäisi olla samantyyppistä kuin raitiovaunuissa, eli täysmatalaa ja 2+2+2 tai 1+2+2 ovituksella.

Tästä olen samaa mieltä, ja nimenomaan pitäisi suosia kahta etuovea. Leveästä ovesta kulkeminen koettaneen helpommaksi kuin kapeasta raosta meneminen, joten ehkä hieman useampi matkustaja uskaltautuisi kulkemaan inhan kuljettajan ohi. Portaiden poistaminen takaovelta helpottaisi sisäänkäyntiä myös sieltä.
 
Kuljettaja voi tosiaan jossakin määrin yrittää vaikuttaa asiaan pysähtymiskohdan valinnalla. Sellaisiakin matkustajia on, jotka edestä bussia lähestyessään kävelevät avoimen etuoven ohi keskiovelle jonottamaan.



Tästä olen samaa mieltä, ja nimenomaan pitäisi suosia kahta etuovea. Leveästä ovesta kulkeminen koettaneen helpommaksi kuin kapeasta raosta meneminen, joten ehkä hieman useampi matkustaja uskaltautuisi kulkemaan inhan kuljettajan ohi. Portaiden poistaminen takaovelta helpottaisi sisäänkäyntiä myös sieltä.


Olen ihmetellyt, että miksi HSL siirtyi Tampereen malliin eli yhteen etuoveen. Esimerkiksi Turussa Tukl:n busseissa on tuplaetuovet.
 
Olen ihmetellyt, että miksi HSL siirtyi Tampereen malliin eli yhteen etuoveen. Esimerkiksi Turussa Tukl:n busseissa on tuplaetuovet.

Eikö liikennöitsijä saa itse valita etuoviratkaisuaan vai määrääkö HSL käyttämään kalustossa 1-osaista ovea?
 
Eikö liikennöitsijä saa itse valita etuoviratkaisuaan vai määrääkö HSL käyttämään kalustossa 1-osaista ovea?

HSL määrittelee vain ovien minimileveydet. On kuitenkin merkittäviäkin kalustonvalmistajia, joilta ei ole low entry -busseihin saatavilla kuin pelkästään 1-lehtinen etuovi.
 
Käytännössä nykyisillä runkolinjoilla se jumi on siirtynyt keskiovelle, ja etuovi on käynyt tarpeettomaksi. Pysäkeillä seistään kahta kauemmin, kun pahimmillaan kaikki bussin matkustajat vaihdetaan yhden oven kautta, ensin ulos, sitten sisään.

Yhtyisin myös tähän näkemykseen busseja runsaasti käyttävänä. On kait tutkittu jonkun verran saavutettiinko tällä mitään etua kun oranssi bussi seisoo pysäkillä etuovi auki, josta sitten ei mene kukaan kun samalla sisäänmenevä lauma tukkii bussista poistuvien väylän.
 
Kysymys lienee lähinnä se, että miksei välittömään huippusuosioon noussutta keskioviliikkumista otettu käyttöön jo aiemmin. On se niin hyvä ovi.
 
Kannattaa lukea Tuomaksen kommentti uudelleen. Onneksi vielä suurimmaksi osaksi busseissa mennään samanaikaisesti etuovesta sisään ja kahdesta muusta ovesta ulos. Jos tulee se järki että lipunmyyntiä busseissa ei aloiteta, niin havaitaan että vanhat kulkusuunnat ovat sittenkin parempia.
 
Viimeisin havaintoni muualta maailmasta on Hampurista, jossa busseissa oli tuplaovet myös edessä. Lisäksi edessä oli kevyt puomiohjaus kuljettejan luo oikealle puolelle heille, jotka ostavat lipun bussista. Muut menivät vasemmalta ohi leimaamaan laitteeseen. Muistaakseni leimauslaite ei ollut kuljettajan "silmien alla" ja tästä pitäisi kyllä päästä eroon pääkaupunkiseudulla.
 
Viimeisin havaintoni muualta maailmasta on Hampurista, jossa busseissa oli tuplaovet myös edessä. Lisäksi edessä oli kevyt puomiohjaus kuljettejan luo oikealle puolelle heille, jotka ostavat lipun bussista. Muut menivät vasemmalta ohi leimaamaan laitteeseen. Muistaakseni leimauslaite ei ollut kuljettajan "silmien alla" ja tästä pitäisi kyllä päästä eroon pääkaupunkiseudulla.
Tuota yritettiin myös täällä silloin, kun Buscomit otettiin käyttöön. Ei toiminut, kuljettajat eivät tykänneet, kun eivät voineet valvoa leimauksia ja matkustajien neuvominen ei onnistunut sinne seläntaakse.
 
Viimeisin havaintoni muualta maailmasta on Hampurista, jossa busseissa oli tuplaovet myös edessä. Lisäksi edessä oli kevyt puomiohjaus kuljettejan luo oikealle puolelle heille, jotka ostavat lipun bussista. Muut menivät vasemmalta ohi leimaamaan laitteeseen. Muistaakseni leimauslaite ei ollut kuljettajan "silmien alla" ja tästä pitäisi kyllä päästä eroon pääkaupunkiseudulla.
Saksassa kuljettajien rooli on hieman erilainen kuin täällä. Nimenomaan tuolla Hampurissa olen saanut tarkastusmaksun - tosin alennetun sellaisen. Syy tarkastusmaksuun oli se, että tariffialueen päivälippu ei ollut kelpoinen kaupunkiliikenteen pikalinjoille. Saadessani tarkastusmaksun huomautin lipuntarkastajalle siitä, että olin näyttänyt kyytiin noustessani lippua kuljettajalle, mutta hän ei reagoinut mitenkään. Lipuntarkastaja vastasi jotenkin näin, että kuljettajalla on "ylimalkainen" lipuntarkastamisvelvollisuus.

Eli Saksassa taitaa olla roolijakona enemmänkin se, että kuljettaja keskittyy ajamiseen. Matkustajiin luotetaan sen verran, että matkalippu on voimassa. Mikäli ei ole, niin lipuntarkastaja huolehtii lopusta.

Muistelen lisäksi, että ainakin Lyypekissä sai nousta bussien kyytiin mistä tahansa ovesta, mutta klo 20 jälkeen ainoastaan etuovesta.
 
Takaisin
Ylös