HSL:n hallituksen esityslistalla on lausuntopyyntö alustavasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2021-2023
https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=202054-2. Jäsenkuntia pyydetään ottamaan lausunnoissaan kantaa erityisesti seuraaviin kysymyksiin:
1) koronapandemian ja sen seurausten aiheuttamien lipputulojen menetykset tuovat haasteita HSL:n ja sen jäsenkuntien taloudelle tulevina TTS-vuosina. Kunnilta pyydetään kannanottoa seuraaviin keinoihin kestävän talouden varmistamiseksi.
• Miten kunta suhtautuu siihen, että koronapandemiasta johtuvat lipputulomenetykset katetaan väliaikaisesti pääosin korotetuilla kuntaosuuksilla ja subventiotasolla? Mikä on kunnan näkökulmasta hyväksyttävä kuntaosuuden taso?
• Kannattaako kunta ajatusta, että vuodelta 2020 todennäköisesti kertyvä alijäämä katetaan kuntalain mukaisesti seuraavan kolmen TTS-vuoden aikana?
• Miten kunta suhtautuu matkalippujen hintojen korotuksiin?
• Mikä on kunnan näkemys liikenteen palvelutason muutoksiin yleisesti ottaen ja oman kunnan alueella?
• Mitä muita keinoja kunta näkee mahdolliseksi kestävän talouden varmistamiseksi?
Vuoden 2021 talousarviovalmistelu on lähtenyt kolmesta eri skenaariosta, jossa lipputulojen arvioidaan jäävän -10, -20 tai -30 prosenttia vuoden 2019 tasosta.
Skenaario 1 (-10%) "joukkoliikenteen matkustus palaa lähes ennalleen, etätyö ja muut kulkutavat korvaavat hieman joukkoliikennematkustusta" Skenaario 1 vastaa noin vuoden 2015 matkustajamäärien tasoa ennen isoja järjestelmämuutoksia (kehärata ja länsimetro liityntälinjastoineen)
Skenaario 2 (-20%) "Koronakriisin johdosta ihmisten etätyö- ja liikkumiskäyttäytyminen on muuttunut selvästi" Skenaario 2 vastaa vuoden 2008 tasoa (ennen kehärataa, länsimetroa ja useampia runkolinjoja)
Skenaario 3 (-30%) "Epidemia ja rajoitukset jatkuvat, liikkumisen määrä ja kulkutavat ovat muuttuneet merkittävästi" Skenaariossa matkustajamäärät palaavat 1990-luvulle.
Mielenkiintoisia ja vaikeita kysymyksiä pohdittavaksi kuntapäättäjille.