En jaksanut lukea edeltävää keskustelua edes vähää alusta, mutta HSL on ongelma lähinnä Helsingin kannalta, ympyryskunnille HSL lienee ihan ok ratkaisu.
Helsingissä on suunnilleen puolet alueen väestöstä, mutta alueen joukkoliikennematkoista Helsingissä taitetaan karkeasti ravistellen ainakin 2/3, todennäköisesti enemmänkin. Silti helsinkiläisten rooli HSLssa on olla lähinnä maksajana ja kärsiä liikenteen haitat. Päätösvalta on annettu muille.
Ideologisesti HSL myy pari vuosikymmentä vanhaa ideaa siitä, että ympyryskuntalaiset on parempi tuoda Helsinkiin joukkoliikenteellä, muuten tulisivat autoillaan (eivät tulisi, kun ei ole parkkipaikkoja). Tämän vuoksi jl järjestetään ympyskuntalaisten ehdoilla, pääasiassa suoria yhteyksiä, eli ts. voimakkaasti subventoitua bussirallia. Helsinkiläisten etu olisi raidepakkoliityntä maalaisille, koska se olisi taloudellisempaa ja haitat kaupunkiympäristössä olisivat pienemmät. Busseja ei saisi päästää kantakaupunkiin.
Helsingin pitäisi yksinkertaisesti erota HSLstä. Tällä tavoin voitaisiin ohjata seudun joukkoliikennettä enemmän Helsingille mieleiseen suuntaan, saada enemmän kontrollia kuntarajat ylittävään bussiliikenteeseen. Ei sitä kokonaan tappaa voi, mutta paljon vähemmällä pärjättäisiin ja keskustaan suuntautuva voitaisiin käytännössä lopettaa.
Tällä olisi #muuten kaupunkirakennetta tervehdyttäviä vaikutuksia lähikunnissakin, kun pelloilla asumisen kilpailukyky suhteessa radan varressa asumiseen heikkenisi.
Helsingissä on suunnilleen puolet alueen väestöstä, mutta alueen joukkoliikennematkoista Helsingissä taitetaan karkeasti ravistellen ainakin 2/3, todennäköisesti enemmänkin. Silti helsinkiläisten rooli HSLssa on olla lähinnä maksajana ja kärsiä liikenteen haitat. Päätösvalta on annettu muille.
Ideologisesti HSL myy pari vuosikymmentä vanhaa ideaa siitä, että ympyryskuntalaiset on parempi tuoda Helsinkiin joukkoliikenteellä, muuten tulisivat autoillaan (eivät tulisi, kun ei ole parkkipaikkoja). Tämän vuoksi jl järjestetään ympyskuntalaisten ehdoilla, pääasiassa suoria yhteyksiä, eli ts. voimakkaasti subventoitua bussirallia. Helsinkiläisten etu olisi raidepakkoliityntä maalaisille, koska se olisi taloudellisempaa ja haitat kaupunkiympäristössä olisivat pienemmät. Busseja ei saisi päästää kantakaupunkiin.
Helsingin pitäisi yksinkertaisesti erota HSLstä. Tällä tavoin voitaisiin ohjata seudun joukkoliikennettä enemmän Helsingille mieleiseen suuntaan, saada enemmän kontrollia kuntarajat ylittävään bussiliikenteeseen. Ei sitä kokonaan tappaa voi, mutta paljon vähemmällä pärjättäisiin ja keskustaan suuntautuva voitaisiin käytännössä lopettaa.
Tällä olisi #muuten kaupunkirakennetta tervehdyttäviä vaikutuksia lähikunnissakin, kun pelloilla asumisen kilpailukyky suhteessa radan varressa asumiseen heikkenisi.