Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Raitioliikenteen puolella kummittelee vastaavalla tavoin kulkuneuvot 99957 ja 99960, mitä kaikkia niitä aikojen saatossa mahtaakaan tulla esille. Kaipa noillekin tunnuksille jokin järkevä selitys saadaan ennemmin tai myöhemmin.(Sillä on yksi oikea bussi numerolla 77, sekä...) datassa satunnaisesti näkyvä bussi 99955, jonka todellisesta olemuksesta ei ole mitään tietoa.
Raitioliikenteen puolella kummittelee vastaavalla tavoin kulkuneuvot 99957 ja 99960, mitä kaikkia niitä aikojen saatossa mahtaakaan tulla esille. Kaipa noillekin tunnuksille jokin järkevä selitys saadaan ennemmin tai myöhemmin.
Olen julkaissut tänään ensimmäisen version Bussitutka-nimisestä palvelusta, joka saattaa kiinnostaa foorumin käyttäjiä.
https://bussitutka.fi/
Tiedonkeruu on ollut käynnissä vasta muutaman päivän, joten tästä syystä tietovarasto vielä varsin pieni.
Onko muilla Suomen kaupungeilla tällaista (esim Kouvola)?
Se VTT-Volvo on nyt tosiaan ilmeisesti siirtynyt PL:ltä Helbin käyttöön. Onko se Helbilläkin vain vuokralla vai aikooko HelB ostaa sen omakseen?
Se VTT-Volvo on nyt tosiaan ilmeisesti siirtynyt PL:ltä Helbin käyttöön. Onko se Helbilläkin vain vuokralla vai aikooko HelB ostaa sen omakseen?
Oma käsitykseni on kyllä täysin sama, eli sijaisauto päästömittausten aikana. Ilmeisesti tämä CHL-669 oli lainassa (todennäköisesti Volvon kautta) Pohjolan Liikenteellä syksyllä 2019, jolloin useat uudet Volvot saatiin toimitettua myöhässä. Pohjolalla auton numero oli 9977. Bussitutka näyttäisi tuntevan auton edelleen 9977:nä, mutta tuskinpa enää sillä numerolla kulkee. Tutkan ylläpitäjä ehkä ehtiessään päivittää ajoneuvon tietoihin oikean käyttäjän* / tunnuksen.Itse olen luullut, että sillä paikataan autoja, jotka ovat VTT:n päästömittauksissa ja siksi pois liikenteestä. Olenko tosiaan luullut näin väärin? Mikä kyseisen auton todellinen tarkoitus on?
Tutkan ylläpitäjä ehkä ehtiessään päivittää ajoneuvon tietoihin oikean käyttäjän* / tunnuksen.
Olen todellakin saattanut ymmärtää tuon datan taustajutun enemmän tai vähemmän väärin. Vastaavia virhetietojahan esiintyi, kun Pohjolalla (Volvon kautta) vuokralla olleet Transdevin autot olivat palautuneet jälleen Transdeville. Ilmeisesti silloin käsitin asioiden taustat väärin. Mutta hyvä, että saatiin tähän asiantunteva tarkennus, kiitos siitä.Olet tainnut ymmärtää vähän väärin miten Bussitutka toimii. Se näyttää ja tallentaa suoraan HSL:n tuottamaa avointa dataa eikä Bussitutkassa itsessään muokata ajoneuvojen numeroita.
Jokaisessa ajoneuvossa on määritelty sen liikennöitsijä ja ajoneuvon numero LIJ:hin ja on liikennöitsijän vastuulla pitää ne ajan tasalla. Ei ole kuitenkaan mitenkään epätavallista, että tuo prosessi ei aina toimi, ja mm. sen vuoksi avoimen datan tietoihin pitääkin suhtautua varauksella.
Olet tainnut ymmärtää vähän väärin miten Bussitutka toimii. Se näyttää ja tallentaa suoraan HSL:n tuottamaa avointa dataa eikä Bussitutkassa itsessään muokata ajoneuvojen numeroita.
Tämä voisi olla mielenkiintoinen laajennus palveluun. On varmasti paljon tutkan käyttäjiä, jotka eivät muista ihan jokaisen HSL-alueella kulkevan liikennevälineen (bussi / raitiovaunu / metrovaunu / sähkömoottorijunayksikkö) merkkiä, mallia, vuosimallia yms. ominaisuuksia. Etenkin busseja on luokkaa 1300 kpl käytössä, joten palvelu voisi nopeuttaa monen seurantaa, kun ei tarvitse muista lähteistä tarkistaa, millainen bussi jossain liikkuu tai on liikkunut. Toisaalta tuo runsaus omalta osaltaan tekee ylläpidosta työlästä ja siihen varmaan tarvittaisiin työryhmää yhden henkilön sijasta. En pitäisi huonona asiana, jos tutka pystyisi jossain vaiheessa kertomaan kulkuneuvosta muutakin kuin sen järjestysnumeron ja omistajan (haltijan).Toki mielessä on ollut, haluaisiko porukka kollektiivisesti ylläpitää esimerkiksi tarkempia tietoja kalustoon liittyen. Eli pelkän numeron lisäksi löytyisi kulkuneuvon perustiedot.