HSL:n avoin data kaluston liikkeistä

Tämä voisi olla mielenkiintoinen laajennus palveluun. On varmasti paljon tutkan käyttäjiä, jotka eivät muista ihan jokaisen HSL-alueella kulkevan liikennevälineen (bussi / raitiovaunu / metrovaunu / sähkömoottorijunayksikkö) merkkiä, mallia, vuosimallia yms. ominaisuuksia. Etenkin busseja on luokkaa 1300 kpl käytössä, joten palvelu voisi nopeuttaa monen seurantaa, kun ei tarvitse muista lähteistä tarkistaa, millainen bussi jossain liikkuu tai on liikkunut. Toisaalta tuo runsaus omalta osaltaan tekee ylläpidosta työlästä ja siihen varmaan tarvittaisiin työryhmää yhden henkilön sijasta. En pitäisi huonona asiana, jos tutka pystyisi jossain vaiheessa kertomaan kulkuneuvosta muutakin kuin sen järjestysnumeron ja omistajan (haltijan).

Hetken aikaa HSL jakoi mm. rekisterinumeroita, päästöluokkaa, bussin luokitusta, ja kulkuneuvon ikää yhdessä Reittilokiin liittyneessä rajapinnassa, mutta nuo poistettiin vapaasta jakelusta jokin aika sitten. Käytännössä tämä tosiaan edellyttäisi jonkinlaista pientä ydinjoukkoa, joka pitäisi kaluston ominaisuuslistausta ajan tasalla.
 
Hetken aikaa HSL jakoi mm. rekisterinumeroita, päästöluokkaa, bussin luokitusta, ja kulkuneuvon ikää yhdessä Reittilokiin liittyneessä rajapinnassa, mutta nuo poistettiin vapaasta jakelusta jokin aika sitten. Käytännössä tämä tosiaan edellyttäisi jonkinlaista pientä ydinjoukkoa, joka pitäisi kaluston ominaisuuslistausta ajan tasalla.

Eikö nuo tiedot pitäisi olla HSL:llä tiedossa, jotta he voivat valvoa oikeanlaisen kaluston käyttöä?
 
Eikö nuo tiedot pitäisi olla HSL:llä tiedossa, jotta he voivat valvoa oikeanlaisen kaluston käyttöä?

Toki onkin, mutta niitä ei jaeta enää avoimesti ulos. Ehkä niitä ei aiemminkaan varsinaisesti jaettu, mutta oli helposti saatavilla.
 
Joo, näin juuri. En tee mitään tietojen ylläpitoa Bussitutkassa, vaan kaikki sen näyttämä tieto perustuu kokonaan siihen, mitä rajapinnasta tulee ulos. Toki mielessä on ollut, haluaisiko porukka kollektiivisesti ylläpitää esimerkiksi tarkempia tietoja kalustoon liittyen. Eli pelkän numeron lisäksi löytyisi kulkuneuvon perustiedot.

Ensinnäkin, suuret kiitokset aivan loistavan bussitutka-palvelun luomisesta! Olen suurkuluttaja, sillä esimerkiksi HSL:n sovelluksen kautta joutuu kikkailemaan ties mitä kautta, ennen kuin saa haluamansa linjan reaaliaikaisen etenemisen kartalla näkyviin.

Yhden kehitysehdotuksen haluaisin kuitenkin esittää: olisiko mahdollista saada valittua useampi kuin yksi linja kartalle näkyville kerrallaan? Tällä hetkellähän mahdollisuuksia ovat joko kaikki linjat tai jokin tietty yksittäinen linja -vaihtoehdot. Esimerkiksi nyt kun myös metron kulkua voi seurata reaaliaikaisesti, se olisi todella kätevä lisä ainakin meille yhteisen rataosuuden varrella asuville.
 
Yhden kehitysehdotuksen haluaisin kuitenkin esittää: olisiko mahdollista saada valittua useampi kuin yksi linja kartalle näkyville kerrallaan? Tällä hetkellähän mahdollisuuksia ovat joko kaikki linjat tai jokin tietty yksittäinen linja -vaihtoehdot. Esimerkiksi nyt kun myös metron kulkua voi seurata reaaliaikaisesti, se olisi todella kätevä lisä ainakin meille yhteisen rataosuuden varrella asuville.

Tämänhän voi tavallaan tehdä kirjoittamalla linjan sijaan pysäkin/pysäkkinumeron. Silloin tutka näyttää kaikki ne linjat, mitkä pysähtyvät sillä pysäkillä + pysähtymisajan reaaliaikana.
 
Tämänhän voi tavallaan tehdä kirjoittamalla linjan sijaan pysäkin/pysäkkinumeron. Silloin tutka näyttää kaikki ne linjat, mitkä pysähtyvät sillä pysäkillä + pysähtymisajan reaaliaikana.

Totta, olet aivan oikeassa, kiitos! Toki jos on hieman tuntemattomammalla alueella, eikä tiedä/muista ulkoa pysäkin tarkkaa nimeä tai numeroa, voisi useamman linjan toiminto olla hyödyllinen... :idea:
 
Yhden kehitysehdotuksen haluaisin kuitenkin esittää: olisiko mahdollista saada valittua useampi kuin yksi linja kartalle näkyville kerrallaan?

Todo-listalla :) Metrojen kanssa voi tällä hetkellä kikkailla helposti valitsemalla esim. Kalasataman metroaseman (lihavoitu on asema, joka kattaa molemmat suunnat) tai valitsemalla HKL-metroliikenteen liikennöitsijäksi.
 
Huomasin että täällä on HSL:n avoimesta datasta paljon jutustelua. Kehitän Transporter Reittiopas mobiilisovellusta iOS:ille, joka käyttää HSL:n Digitransit GraphQL API:a ja HFP MQTT-dataa hyvinkin perusteellisesti. Sovellus on maksullinen mutta hinta ei ole minusta iso verrattuna siihen mitä se tekee. Kuulen mielelläni kehitysehdotuksia!

Linkki App Storeen
https://apps.apple.com/fi/app/transporter-reittiopas/id987254566?l=fi

Tärkeimmät ominaisuudet

  • Reittihaku, pysäkkiaikataulut ja linjakartat HSL-alueella ja muualla Suomessa Digitransit.fi API:sta
  • VR-junatiedot, asemien lähdöt lähtöraiteineen ja linjakartat Digitraffic-rajapinnasta, sisältäen myös IC- ja S-junat
  • Livekartta joka näyttää MQTT-datan avulla bussien sijainnit HSL-alueella ja muissa kaupungeissa
  • Ääniohjaus ja automaatio Siri-pikakomentojen avulla, eli puhelimelta voi esim. kysyä pysäkin seuraavan lähdön
  • Toimii myös iPadissa ja tukee iOS 13 tummaa tilaa

iPhone X?-08_LiveMap_framed copy.jpg

Lisäsin hiljattain Apple Watch -sovelluksen, joka käyttää HSL:n uutta Beacon API:a. HSL:n pysäkeille ja liikennevälineisiin asennetut BLE-majakat kertovat tiettyä tunnusta huutaen missä ollaan, kellosovellus tunnistaa pysäkin tai bussin noin sekunnin sisällä ja hakee reaaliaikaiset pysäkkiajat.

ENb_YkHWkAEllcO.jpg
(kuva lainattu https://twitter.com/Eetumsln/status/1213437953239928833)

---------- Viestit yhdistetty klo 12:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:17 ----------

Tämänhän voi tavallaan tehdä kirjoittamalla linjan sijaan pysäkin/pysäkkinumeron. Silloin tutka näyttää kaikki ne linjat, mitkä pysähtyvät sillä pysäkillä + pysähtymisajan reaaliaikana.

Tuntuu siltä että keksitte tässä nyt uudestaan reittiopas-sovellusta jollaisia on ollut olemassa jo pitkän aikaa.

iPhonelle Transporter Reittiopas ja Androidille Nysse.

Myös HSL:n Reittiopas näyttää käsittääkseni pysäkkisivun kartalla kaikki sille saapumassa olevat bussit. Ainakin tuo on ollut jo kauan kehityslistalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen dataa oli käytössä niin paljon kuin sitä jaksoi ladata lisää. Kyllä ainakin minua kiinnostaa joidenkin bussien vanhemmatkin ajot. Tuleeko suuremman tietomäärän säilöminen kalliiksi? Juliassahan on lähijunia lukuun ottamatta vuosien takaisetkin aikataulut jäljellä. Junia on vähemmän, mutta toisaalta aikataulut kaikkien pysähdyspaikkoineen vievät enemmän tilaa kuin pelkkä luettelo lähdöistä.

Siirrän keskustelun tänne pois havaintoketjusta.

Varmasti joku aina aina kiinnostunut jostain muinaisesta datasta, mutta johonkin kohtaan tuo raja täytyy vetää, kun kuitenkaan kaikkea ei voi loputtomasti säilöä. Myös Julian kohdalla tulee jossain kohtaa tilanne vastaan, että täytyy alkaa poistaa vanhempia tietoja.

Tällä hetkellä tietokannat eivät nyt ole erityisen suuria, Bussitutkan 2 gigaa ja Julian 12 gigaa. Levyllä noin kolmasosa tuosta. Kaikki tiedot Bussitutkan alusta saakka ovat yhä tallella, vaikkei niihin juuri nyt pääsekään käyttöliittymästä käsiksi. Pohdiskelen vielä, muuttuuko tuo 30 päivän valinta vielä pidemmäksi ajaksi vai ei, mutta silloin tuo pudotusvalikko ei ole enää ainakaan toimiva ratkaisu. Tällä hetkellä Bussitutkan päivitys on siis kompromissi hyödyn ja toteutuksen laajuuden välillä.
 
Pohdiskelen vielä, muuttuuko tuo 30 päivän valinta vielä pidemmäksi ajaksi vai ei, mutta silloin tuo pudotusvalikko ei ole enää ainakaan toimiva ratkaisu. Tällä hetkellä Bussitutkan päivitys on siis kompromissi hyödyn ja toteutuksen laajuuden välillä.

Julian tyylinen kalenteri lähtöjen määrällä täsmällisyyden sijaan voisi olla hyvä ratkaisu sekä auto- että linjakohtaisesti.
 
Olet tainnut ymmärtää vähän väärin miten Bussitutka toimii. Se näyttää ja tallentaa suoraan HSL:n tuottamaa avointa dataa eikä Bussitutkassa itsessään muokata ajoneuvojen numeroita.

Jokaisessa ajoneuvossa on määritelty sen liikennöitsijä ja ajoneuvon numero LIJ:hin ja on liikennöitsijän vastuulla pitää ne ajan tasalla. Ei ole kuitenkaan mitenkään epätavallista, että tuo prosessi ei aina toimi, ja mm. sen vuoksi avoimen datan tietoihin pitääkin suhtautua varauksella.

Ehkä vähän offtopic, mutta alkuun, kun tuo oli siirtynyt VTT #V77 numerolle, tuo kummitteli Digitrafficissa vielä VT 513 numerolla. Hauska oli seurata sitä sitten linjalla 571. Myös matkalippuun tuo tulostui vielä vanhalla numerolla. Samoin leimattuun matkakorttiin.
 
En ole pariin päivään päässyt linjakohtaisiin historiatietoihin. Palveluna käytän siis Bussitutkaa. Reaaliaikaiset asiat näkyvät niin linjatunnuksen, kalustoyksikön järjestysnumeron kuin liikennöitsijätiedonkin perusteella, eli sillä puolella näkyy kaikki. Historian puolelta löytyvät kyllä kalustoyksikön historia, samoin liikenteenharjoittajan kalustonkäyttöhistoria, mutta linjakohtainen historia ei tosiaan näy. Tai itse asiassa aineiston saa esille tietyllä kikkailulla, mutta ei aihealueen pudotusvalikosta.
 
En ole pariin päivään päässyt linjakohtaisiin historiatietoihin. Palveluna käytän siis Bussitutkaa. Reaaliaikaiset asiat näkyvät niin linjatunnuksen, kalustoyksikön järjestysnumeron kuin liikennöitsijätiedonkin perusteella, eli sillä puolella näkyy kaikki. Historian puolelta löytyvät kyllä kalustoyksikön historia, samoin liikenteenharjoittajan kalustonkäyttöhistoria, mutta linjakohtainen historia ei tosiaan näy. Tai itse asiassa aineiston saa esille tietyllä kikkailulla, mutta ei aihealueen pudotusvalikosta.

Näin on, kaikki muu toimii paitsi linjakohtaiset historiatiedot. Lähden kuitenkin siitä että joku asiantuntija on puuttumassa tähän ongelmaan.
 
Kiitos havainnosta! HSL:n avoin data on vaatinut autentikointia maanantaista alkaen ja näemmä se oli jäänyt uupumaan tuosta kyselystä. Nyt pitäisi taas toimia.

Tarkennetaan vielä sen verran, että HSL:n avoimesta datasta haetaan tuossa kohden linjanumeron perustietoja. Esim. linjalle 400 saadaan sen tekstimuotoinen reittikuvaus, mutta erityisesti tarvitaan sen järjestelmätekninen tunnus "4400". Loput tiedot tulevat suoraan Bussitutkan omasta tietokannasta, joten tuohon näkymään oli mahdollista päästä suoraan osoiterivin kautta kirjoittamalla halutun linjan tunnuksen suoraan sinne.
 
Viimeksi muokattu:
... joten tuohon näkymään oli mahdollista päästä suoraan osoiterivin kautta kirjoittamalla halutun linjan tunnuksen suoraan sinne.
Minä taas käytin toisenlaista kiertotietä. Hain historiasta asiaan kuuluvan liikenteenharjoittajan tiedot, ja siitä listasta hyödynsin linjatunnuksen linkkiä (klikkaamalla linjanumeroa) päästäkseni linjakohtaiseen historiaan. :)

Kiitos kun korjasit ongelman sen tullessa ilmi.
 
Takaisin
Ylös