Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mitä tällä tarkoitat? Päätepysäkiltä etuajassa lähteminenhän on kiellettyä ja nykyään Buscom-aikakautena (jolloin Buscom antaa lähtömerkin ja on eräänlainen elektrooninen "liikennetarkastaja") on aikamoista huolimattomuutta kuljettajalta, jos sellaista tekee. Espoossa ja Vantaalla on lisäksi monia väliaikapysäkkejä (lähes kaikilla linjoilla), joiden ohittaminen etuajassa on myöskin kiellettyä. Helsingissä niitä on vasta muutamilla linjoilla (olikos h78?).
Kyllä sitä kuskit lähtee vaikkapa Itäkeskuksessa liikkeelle n. viisi sekunttia ennen piippausta.
Buscomin mukaan 5 sekuntia etuajassa ajettu lähtö, on liikenteentilaajan kannalta ja näkökulmasta ajamaton lähtö, josta ei korvauksia makseta. Kyllä asiakkaan on voitava luottaa siihen, että joukkoliikennevälineet liikkuvat ja lähtevät luotettavasti ja jossain vaihtotilanteessa tuo mitättömältä tuntuva viisi sekuntiakin saattaa olla se ratkaiseva.Ei tuollaisella 5 sekunnilla olekaan mitään merkitystä, minuutilla on ja kahdella varsinkin.
Todellakin. Tämä on sitä suurempi piittaamattomuus, mitä suurempi vuoroväli on. Tampereella ensimmäistä päivää Ikean ollessa päätepysäkkinä kävi niin, että pari minuuttia ennen lähtöaikaa auto ajeli jo 500 metrin päässä kaupunkia kohti. Mahtoi kuljettaja kuvitella, että lähtöaika on lähtöaika vanhalta päätepysäkiltä, joka tapauksessa Tilaajan edustaja piti menettelyä sopimusrikkeenä. Vuoroväli po. linjalla on 30 min.Kyllä lähtökohta on se, että etuajassa lähteminen on yksi suurimpia piittaamattomuuksia, mitä maksavaa asiakasta kohtaan voi tehdä. Tämä on minun mielipiteeni, 20 vuotta joukkoliikenteen kuljettajana ja asiakaspalvelijana sekä yli 41 vuotta varsin kriittisenä joukkoliikenteen asiakkaana olleena.
Buscomin mukaan 5 sekuntia etuajassa ajettu lähtö, on liikenteentilaajan kannalta ja näkökulmasta ajamaton lähtö, josta ei korvauksia makseta. Kyllä asiakkaan on voitava luottaa siihen, että joukkoliikennevälineet liikkuvat ja lähtevät luotettavasti ja jossain vaihtotilanteessa tuo mitättömältä tuntuva viisi sekuntiakin saattaa olla se ratkaiseva.
Ei tuollaisella 5 sekunnilla olekaan mitään merkitystä, minuutilla on ja kahdella varsinkin.
Kyllä 5:lläkin sekunnilla on jo merkitystä. Itse ainakin ajoitan saapumiseni pysäkille - pääte- sellaiselle siis - niin tarkkaan, että hyvinkin voi myöhästyä, jos bussi lähtee 5:kin sekuntia etuajassa..
Kello voi jo heittää yhden 5 sekuntia.
Sanotaan vaikkapa niin, että asiakas on tulossa Kuopiosta tulevalla kaukojunalla Helsingin keskusrautatieasemalle ja on katsonut jo valmiiksi, että ehtii juuri johonkin tiettyyn aikaan Rautatietorilta lähtevään bussiin. Oletetaan vielä, että hänellä on kello tosiaankin tarkalleen oikeassa ajassa. Hän tulee ko. junan tulolaiturilta niin ripeästi kuin voi ja olettaa ehtivänsä bussiinsa kun aikaa on vielä sen lähtöaikaan. Jos tämä bussi on kuitenkin jo siirtynyt ennen sitä oikeaa lähtöaikaansa lähtölaituristaan Rautatietorin ja Kaivokadun liikennevaloihin, niin kyllähän se pännii.Et voi olla tosissasi. Kello voi jo heittää yhden 5 sekuntia. Minun mielestä jos tulee noin tarkasti pysäkille ja myöhästyy voi katsoa peiliin.
Ensimmäiseksi: linja, joka ajaa nykyisen linjan 615T reittiä Helsingistä lentoasemalle ja kiertää Tammiston, Kartanonkosken ja teknisen alueen. Tai yöllä kiertelevän linjan sijaan voisi olla suora linja lentokentälle nykyisen linjan 615 tai 615V reittiä. Ja toiseksi: linja, joka ajaa Tikkurilasta lentoasemalle ja kiertelee Vantaan alueita Tikkurilan ja lentoaseman välillä. Sekin voisi ajaa myös yöllä. Mutta ehkäpä saamme tähän asiaan selvyyttä lähiaikoina, viimeistään vuonna 2014. Tietääkö muuten kukaan, että tuleeko Kehäradalla olemaan liikennettä myös yöllä?
Eikä heitä, jos sen laittaa aikaan.
Sanotaan vaikkapa niin, että asiakas on tulossa Kuopiosta tulevalla kaukojunalla Helsingin keskusrautatieasemalle ja on katsonut jo valmiiksi, että ehtii juuri johonkin tiettyyn aikaan Rautatietorilta lähtevään bussiin. Oletetaan vielä, että hänellä on kello tosiaankin tarkalleen oikeassa ajassa. Hän tulee ko. junan tulolaiturilta niin ripeästi kuin voi ja olettaa ehtivänsä bussiinsa kun aikaa on vielä sen lähtöaikaan. Jos tämä bussi on kuitenkin jo siirtynyt ennen sitä oikeaa lähtöaikaansa lähtölaituristaan Rautatietorin ja Kaivokadun liikennevaloihin, niin kyllähän se pännii.
Minusta siinä tilanteessa ko. bussin kuljettajan pitäisi katsoa peiliin, keitä ja mitä varten hän sitä työtään tekee.
Linjan 615 on suunniteltu kulkevan kehäradan valmistuttua hieman nykyistä harvemmalla vuorovälillä. Perusreitti tullee olemaan nykyinen T-reitti, lisäksi ruuhka-aikaan osa vuoroista voitaisiin ajaa esimerkiksi Valimotien kautta. Myös linja 61 säilyy, mutta reitti saattaa hieman muuttua. Ainoat lakkautettavaksi suunnitellut lentokenttälinjat ovat 415 ja 451.
Et voi olla tosissasi. Kello voi jo heittää yhden 5 sekuntia. Minun mielestä jos tulee noin tarkasti pysäkille ja myöhästyy voi katsoa peiliin.
Kirjoitanpa mielipiteeni lentokentän linjoista, koska ne tuohon tarjouskilpailuun sisältyvät. Kun liikenne Kehäradalla alkaa ja lentokentän bussilinjoja Helsingistä ja Vantaalta lakkautetaan (luultavasti), niin mielestäni niistä pitäisi säilyttää ainakin kaksi. Ensimmäiseksi: linja, joka ajaa nykyisen linjan 615T reittiä Helsingistä lentoasemalle ja kiertää Tammiston, Kartanonkosken ja teknisen alueen. Tai yöllä kiertelevän linjan sijaan voisi olla suora linja lentokentälle nykyisen linjan 615 tai 615V reittiä. Ja toiseksi: linja, joka ajaa Tikkurilasta lentoasemalle ja kiertelee Vantaan alueita Tikkurilan ja lentoaseman välillä. Sekin voisi ajaa myös yöllä. Mutta ehkäpä saamme tähän asiaan selvyyttä lähiaikoina, viimeistään vuonna 2014. Tietääkö muuten kukaan, että tuleeko Kehäradalla olemaan liikennettä myös yöllä?