HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 20/2010

No eiköhän sen lähtöajan ihan näekin siitä Buscomista kuitenkin. Huolestuttavaa jos painetaan kaasua milloin sattuu. Ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä vaan kritisoida kuljettajan toimia.
 
Mitä tällä tarkoitat? Päätepysäkiltä etuajassa lähteminenhän on kiellettyä ja nykyään Buscom-aikakautena (jolloin Buscom antaa lähtömerkin ja on eräänlainen elektrooninen "liikennetarkastaja") on aikamoista huolimattomuutta kuljettajalta, jos sellaista tekee. Espoossa ja Vantaalla on lisäksi monia väliaikapysäkkejä (lähes kaikilla linjoilla), joiden ohittaminen etuajassa on myöskin kiellettyä. Helsingissä niitä on vasta muutamilla linjoilla (olikos h78?).

Kyllä sitä kuskit lähtee vaikkapa Itäkeskuksessa liikkeelle n. viisi sekunttia ennen piippausta.

Mutta jos ovet sulkee vasta kun piipaus kuuluu niin siinä menee aikaa, ja myöhässä tulijat alkavat juosta vasta kun bussin ovet suljetaan ja auto on lähdössä liikkeelle.

Ja jos ei odota, niin haukutaan ja jos odottaa niin haukutaan kun on myöhässä.

Jokeri- linja on ongelmallinen kanssa, koska ihmiset pyrkivät sisään vasta kun pitäisi lähteä, ja sitten sitä tuleekin pari minuuttia ihmisiä katkeamattomana virtana, eikä kukaan tajua mennä siihen seuraavaan joka torvea soittaen odottaa pääsyä laiturille. Ihmisillä ei vaan taida olla mitään siellä korvien välissä.
 
Ei tuollaisella 5 sekunnilla olekaan mitään merkitystä, minuutilla on ja kahdella varsinkin.
Buscomin mukaan 5 sekuntia etuajassa ajettu lähtö, on liikenteentilaajan kannalta ja näkökulmasta ajamaton lähtö, josta ei korvauksia makseta. Kyllä asiakkaan on voitava luottaa siihen, että joukkoliikennevälineet liikkuvat ja lähtevät luotettavasti ja jossain vaihtotilanteessa tuo mitättömältä tuntuva viisi sekuntiakin saattaa olla se ratkaiseva.

Kyllä lähtökohta on se, että etuajassa lähteminen on yksi suurimpia piittaamattomuuksia, mitä maksavaa asiakasta kohtaan voi tehdä. Tämä on minun mielipiteeni, 20 vuotta joukkoliikenteen kuljettajana ja asiakaspalvelijana sekä yli 41 vuotta varsin kriittisenä joukkoliikenteen asiakkaana olleena.

Huutokauppa ja tinkiminen kuuluu toreille ja muihin sellaisiin, ei yhteiskunnan ja asiakkaiden rahoittamaan joukkoliikenteeseen.
 
Kyllä lähtökohta on se, että etuajassa lähteminen on yksi suurimpia piittaamattomuuksia, mitä maksavaa asiakasta kohtaan voi tehdä. Tämä on minun mielipiteeni, 20 vuotta joukkoliikenteen kuljettajana ja asiakaspalvelijana sekä yli 41 vuotta varsin kriittisenä joukkoliikenteen asiakkaana olleena.
Todellakin. Tämä on sitä suurempi piittaamattomuus, mitä suurempi vuoroväli on. Tampereella ensimmäistä päivää Ikean ollessa päätepysäkkinä kävi niin, että pari minuuttia ennen lähtöaikaa auto ajeli jo 500 metrin päässä kaupunkia kohti. Mahtoi kuljettaja kuvitella, että lähtöaika on lähtöaika vanhalta päätepysäkiltä, joka tapauksessa Tilaajan edustaja piti menettelyä sopimusrikkeenä. Vuoroväli po. linjalla on 30 min.
 
Buscomin mukaan 5 sekuntia etuajassa ajettu lähtö, on liikenteentilaajan kannalta ja näkökulmasta ajamaton lähtö, josta ei korvauksia makseta. Kyllä asiakkaan on voitava luottaa siihen, että joukkoliikennevälineet liikkuvat ja lähtevät luotettavasti ja jossain vaihtotilanteessa tuo mitättömältä tuntuva viisi sekuntiakin saattaa olla se ratkaiseva.

En tietenkään hyväksy minkäänlaisia etuajassa lähtöjä mutta 5 sek ei vielä itselläni matkustajana kiehu. Kohdalleni on vaan sattunut kavereita joiden kyydissä on jo seuraavalla pysäkillä kun piippaus tulee. Tämä on jo törkeää touhua. Kun ovelta kipaisee bussiin 25 sekunnissa niin on käynyt niinkin että joku on lähtenyt etuajassa ja olen nähnyt vain perävalot ja kyllä-silloin on valituskynnys matalalla.
 
Ei tuollaisella 5 sekunnilla olekaan mitään merkitystä, minuutilla on ja kahdella varsinkin.

Kyllä 5:lläkin sekunnilla on jo merkitystä. Itse ainakin ajoitan saapumiseni pysäkille - pääte- sellaiselle siis - niin tarkkaan, että hyvinkin voi myöhästyä, jos bussi lähtee 5:kin sekuntia etuajassa..
 
Kyllä 5:lläkin sekunnilla on jo merkitystä. Itse ainakin ajoitan saapumiseni pysäkille - pääte- sellaiselle siis - niin tarkkaan, että hyvinkin voi myöhästyä, jos bussi lähtee 5:kin sekuntia etuajassa..

Et voi olla tosissasi. Kello voi jo heittää yhden 5 sekuntia. Minun mielestä jos tulee noin tarkasti pysäkille ja myöhästyy voi katsoa peiliin.
 
Et voi olla tosissasi. Kello voi jo heittää yhden 5 sekuntia. Minun mielestä jos tulee noin tarkasti pysäkille ja myöhästyy voi katsoa peiliin.
Sanotaan vaikkapa niin, että asiakas on tulossa Kuopiosta tulevalla kaukojunalla Helsingin keskusrautatieasemalle ja on katsonut jo valmiiksi, että ehtii juuri johonkin tiettyyn aikaan Rautatietorilta lähtevään bussiin. Oletetaan vielä, että hänellä on kello tosiaankin tarkalleen oikeassa ajassa. Hän tulee ko. junan tulolaiturilta niin ripeästi kuin voi ja olettaa ehtivänsä bussiinsa kun aikaa on vielä sen lähtöaikaan. Jos tämä bussi on kuitenkin jo siirtynyt ennen sitä oikeaa lähtöaikaansa lähtölaituristaan Rautatietorin ja Kaivokadun liikennevaloihin, niin kyllähän se pännii.

Minusta siinä tilanteessa ko. bussin kuljettajan pitäisi katsoa peiliin, keitä ja mitä varten hän sitä työtään tekee.
 
Kirjoitanpa mielipiteeni lentokentän linjoista, koska ne tuohon tarjouskilpailuun sisältyvät. Kun liikenne Kehäradalla alkaa ja lentokentän bussilinjoja Helsingistä ja Vantaalta lakkautetaan (luultavasti), niin mielestäni niistä pitäisi säilyttää ainakin kaksi. Ensimmäiseksi: linja, joka ajaa nykyisen linjan 615T reittiä Helsingistä lentoasemalle ja kiertää Tammiston, Kartanonkosken ja teknisen alueen. Tai yöllä kiertelevän linjan sijaan voisi olla suora linja lentokentälle nykyisen linjan 615 tai 615V reittiä. Ja toiseksi: linja, joka ajaa Tikkurilasta lentoasemalle ja kiertelee Vantaan alueita Tikkurilan ja lentoaseman välillä. Sekin voisi ajaa myös yöllä. Mutta ehkäpä saamme tähän asiaan selvyyttä lähiaikoina, viimeistään vuonna 2014. Tietääkö muuten kukaan, että tuleeko Kehäradalla olemaan liikennettä myös yöllä?
 
Ensimmäiseksi: linja, joka ajaa nykyisen linjan 615T reittiä Helsingistä lentoasemalle ja kiertää Tammiston, Kartanonkosken ja teknisen alueen. Tai yöllä kiertelevän linjan sijaan voisi olla suora linja lentokentälle nykyisen linjan 615 tai 615V reittiä. Ja toiseksi: linja, joka ajaa Tikkurilasta lentoasemalle ja kiertelee Vantaan alueita Tikkurilan ja lentoaseman välillä. Sekin voisi ajaa myös yöllä. Mutta ehkäpä saamme tähän asiaan selvyyttä lähiaikoina, viimeistään vuonna 2014. Tietääkö muuten kukaan, että tuleeko Kehäradalla olemaan liikennettä myös yöllä?

Linjan 615 on suunniteltu kulkevan kehäradan valmistuttua hieman nykyistä harvemmalla vuorovälillä. Perusreitti tullee olemaan nykyinen T-reitti, lisäksi ruuhka-aikaan osa vuoroista voitaisiin ajaa esimerkiksi Valimotien kautta. Myös linja 61 säilyy, mutta reitti saattaa hieman muuttua. Ainoat lakkautettavaksi suunnitellut lentokenttälinjat ovat 415 ja 451.
 
Eikä heitä, jos sen laittaa aikaan.

Esim. kännyköissä oleva automaattinen ajan päivitys operaattorin verkosta ei ole tismalleen sama aika eri operaattoreilla. En tiedä mistä kertoo jos elämä on kiinni siitä että kotoa lähtee 5 sekunnin tarkkuudella. Sehän voi mennä vaikka siinä jos lapsi on laittanut kengännauhat umpisolmuun. Muutenkin väitän että etuajassa lähteminen on todella harvinaista. Luulen että kyse on enemmänkin siitä että matkustajan kello heittää.:smile:

---------- Viesti lisätty kello 20:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:48 ----------

Sanotaan vaikkapa niin, että asiakas on tulossa Kuopiosta tulevalla kaukojunalla Helsingin keskusrautatieasemalle ja on katsonut jo valmiiksi, että ehtii juuri johonkin tiettyyn aikaan Rautatietorilta lähtevään bussiin. Oletetaan vielä, että hänellä on kello tosiaankin tarkalleen oikeassa ajassa. Hän tulee ko. junan tulolaiturilta niin ripeästi kuin voi ja olettaa ehtivänsä bussiinsa kun aikaa on vielä sen lähtöaikaan. Jos tämä bussi on kuitenkin jo siirtynyt ennen sitä oikeaa lähtöaikaansa lähtölaituristaan Rautatietorin ja Kaivokadun liikennevaloihin, niin kyllähän se pännii.

Minusta siinä tilanteessa ko. bussin kuljettajan pitäisi katsoa peiliin, keitä ja mitä varten hän sitä työtään tekee.

Tottakai pitää lähteä silloin kun buscom piippaa, mutta jos kuljet aamulla töihin 5 sekunnin tarkkuudella niin ihmettelen kyllä sitä. Kertonee etelä-suomalaisesta elämäntyylistä että mukamas on koko ajan kiire johonkin. Entä jos kuljet kadun yli ja siitä menee vaikka erikoiskuljetus niin oho, 5 sekuntia meni ja bussi lähti aikataulun mukaisesti liikkeelle.:smile:

---------- Viesti lisätty kello 20:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:52 ----------

Linjan 615 on suunniteltu kulkevan kehäradan valmistuttua hieman nykyistä harvemmalla vuorovälillä. Perusreitti tullee olemaan nykyinen T-reitti, lisäksi ruuhka-aikaan osa vuoroista voitaisiin ajaa esimerkiksi Valimotien kautta. Myös linja 61 säilyy, mutta reitti saattaa hieman muuttua. Ainoat lakkautettavaksi suunnitellut lentokenttälinjat ovat 415 ja 451.

Lisäksi linjojen 514 ja 535 on suunniteltu kulkevan myös päivällä.
 
Et voi olla tosissasi. Kello voi jo heittää yhden 5 sekuntia. Minun mielestä jos tulee noin tarkasti pysäkille ja myöhästyy voi katsoa peiliin.

No olen minäkin tehnyt spontaaneja lähtöpäätöksiä jonnekin, kuten sanoin juoksen ovelta bussiin sen 20-25sek joten saisivat luvan olla lähtemättä etuajassa. Puoli minuuttia ennen bussin lähtöä sinne ehtii vielä hyvin. Minä en katso peiliin jos bussi lähtee etuajassa, kuinka ihmeessä se olisin minä jonka sinne pitää katsoa? Jos bussi lähtee silloin kun sen pitää enkä ehdi siihen, hyväksyn tietysti tapahtuneen omana mokana.
 
Kirjoitanpa mielipiteeni lentokentän linjoista, koska ne tuohon tarjouskilpailuun sisältyvät. Kun liikenne Kehäradalla alkaa ja lentokentän bussilinjoja Helsingistä ja Vantaalta lakkautetaan (luultavasti), niin mielestäni niistä pitäisi säilyttää ainakin kaksi. Ensimmäiseksi: linja, joka ajaa nykyisen linjan 615T reittiä Helsingistä lentoasemalle ja kiertää Tammiston, Kartanonkosken ja teknisen alueen. Tai yöllä kiertelevän linjan sijaan voisi olla suora linja lentokentälle nykyisen linjan 615 tai 615V reittiä. Ja toiseksi: linja, joka ajaa Tikkurilasta lentoasemalle ja kiertelee Vantaan alueita Tikkurilan ja lentoaseman välillä. Sekin voisi ajaa myös yöllä. Mutta ehkäpä saamme tähän asiaan selvyyttä lähiaikoina, viimeistään vuonna 2014. Tietääkö muuten kukaan, että tuleeko Kehäradalla olemaan liikennettä myös yöllä?

519 on myös sellainen lentokentänlinja joka mielellään sais jäädä. Tarjoaa erinomaisen yhteyden Lentoaseman-Malmin-Itäkeskuksen välillä. Malmilta menee kyllä myös h54 Itäkeskukseen, mutta esimerkiksi Suutarilan suunnassa ei menekään h54:sta ollenkaan. Eikä esimerkiksi Malmin Sairaalan lähipiiristä.
 
Takaisin
Ylös