HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011

Mulla oli jäänyt jostain sellainen käsitys, että jätkäsaaren raitiotie korvaa h15:n kirjaimineen mutta näemmä jokin versio siitä jää

e: tuolla näkyy olevankin selite (Ruoholahti-Salmisaarenranta) Eli korvannee linjaa h15V ? Matkustajamäärät ovat tosiaan niin huimia, että varmasti minibussi riittääkin :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Taloussuunnitelma http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2011285-6-37375.PDF 2012-2014 toteaa asian liitteessä 5 sivulla 36, että


--- Lainaus kohdasta ---
Muutokset vuonna 2012

Linjasto- ja reittimuutokset

Linja 15 Ruoholahti–Länsiterminaali
Linja 15A Elielinaukio–Länsiterminaali
Linja 15V Salmisaari–Ruoholahti–Länsiterminaali

Linjalle 15A lisätään lähtöjä kevääksi ja kesäksi Länsisataman alueen palvelujen lisääntymisen
takia. Linjat lakkautetaan syysliikenteen alkaessa, jonka jälkeen Ruoholahdesta Salmisaaren
työpaikka-alueelle liikennöidään ruuhka-aikoina Tapiolan palvelulinjan autolla.

---
 
Mikäs vika 539:n kalustossa on? siellähän ajelee -98 ja -99 City uukkareita, -99 Ikaruksia ja muutaman vuoden uudempia scaloja, aivan käypää kalustoa ruuhkalinjalle jolla yksi auto ajaa vain muutaman kierroksen ja lopun aikaa seisoo varikolla. Ajetaanhan esim. ruuhkalinjoja 514 ja 535 n.8-9 vuotta vanhalla kalustolla vaikka uusi sopimus juuri alkoi, uudet autot sijoitetaan yleensä linjoille joilla on kokopäiväliikennettä.

aa.. nohan se sillee kyllä ihan hyvä mutta olen havainnut h45:lla vanhaa kalustoa näin talvella jos nyt oikein muistan nii ne kuuluu just tähän talviliikenteeseen?
 
Yölinjat 100-140N ja 210N/220N eivät kuitenkaan tulleet vielä(kään) kilpailuun, eikä myöskään 112

Espoon erillisiä aamuyölinjoja ei kilpailuteta, koska aamuyöliikenne hoidetaan jatkossa normaalilinjojen N-vuoroilla.
 
Ihmetyttää kun moniin kohteisiin ei vaadita kuin 32-paikkaisia busseja. Ehkä nämä jollain hiljaisella Espoon sisäisllä linjalla puolustavat paikkaansa muttei kyllä millään seutulinjalla; huonoon suuntaan ollaan menossa.
 
Ihmetyttää kun moniin kohteisiin ei vaadita kuin 32-paikkaisia busseja. Ehkä nämä jollain hiljaisella Espoon sisäisllä linjalla puolustavat paikkaansa muttei kyllä millään seutulinjalla; huonoon suuntaan ollaan menossa.

Mielestäni on ihan hyvää kehitystä profiloida bussia nimenomaan tehokkaaksi välineeksi pienen kapasiteetin linjoille. Bussi soveltuu useimmille linjoille hyvin: muutaman metrin erot kiinteäkorisessa kalustossa ovat oikeasti vähäisiä.

Isompaa tai erikoislaatuista bussikalustoa (3-akseliset ja nivelet) voidaan tietysti käyttää raskailla linjoilla, mutta luonteen tulee olla poikkeuksellista ja pidemmän aikavälin tavoitteena saman liikenteen järjestäminen jatkuvan kasvun tarpeisiin raideliikenteenä.

Runkolinjojen vireillä oleva toteuttaminen muodostaa nykyisestä linjastosta selkeämmän, kuorman mukaan tasoitetun järjestelmän. Linjat jakautuvat pienellä standardibussilla liikennöitäviin marginaalilinjoihin sekä erikoisbusseilla tai raideliikenteellä liikennöitäviin runkolinjoihin. Marginaalilinjalla kuorma on tasaisen pieni, runkolinjalla kuorma on tasaisen suuri. Tasainen kuorma mahdollistaa järjestään pienemmän kaluston, jossa on keskimäärin enemmän matkustajia mutta vähemmän tungosta.

Kuorman tasaaminen on oleellinen tehtävä myös kaupunkisuunnittelussa, jossa pitäisi mielestäni keskittyä asuin-, työ- ja vapaa-ajan liikennetarpeen tasoittamiseen kaksisuuntaiseksi.
 
Ihmeellistä miten systeemit voivat muuttua! HKL jo pitkään ja YTV:kin myöhempinä vuosina vaativat uusiin busseihin oviaukot kolmeen kohtaan, nyt HSL:lle riittää niihin 32- paikkaisiin pätkiin ovet vain eteen ja keskelle. Luulisi, että kantakaupunkilinjoilla pysäkeillä seisonta lisääntyy kun pussinperältä yritetään ulos. Onkohan Rihtniemi paljonkaan itse joukkoliikennettä käyttänyt?
 
Espoon erillisiä aamuyölinjoja ei kilpailuteta, koska aamuyöliikenne hoidetaan jatkossa normaalilinjojen N-vuoroilla.

Eikös linjat 100N, 130N, 140N, 210N ja 220N lakkauteta vuonna 2014 vai jo aikaisemmin? Ja mille linjoille noita N-versioita tulee?
 
Ihmeellistä miten systeemit voivat muuttua! HKL jo pitkään ja YTV:kin myöhempinä vuosina vaativat uusiin busseihin oviaukot kolmeen kohtaan, nyt HSL:lle riittää niihin 32- paikkaisiin pätkiin ovet vain eteen ja keskelle. Luulisi, että kantakaupunkilinjoilla pysäkeillä seisonta lisääntyy kun pussinperältä yritetään ulos. Onkohan Rihtniemi paljonkaan itse joukkoliikennettä käyttänyt?

Eiköhän se toimi Helsingissä niin kuin se toimii muuallakin maailmassa. Jos bussi on täynnä, pysäkillä kestää joka tapauksessa. Keskiovi on kuitenkin lähellä kaikkia matkustajapaikkoja, joten takaoven (tai etuoven uloskäynnin) puuttuminen vaikuttaa keskimääräiseen matkaan paikalta ovelle melko vähän.
 
Keskiovi on kuitenkin lähellä kaikkia matkustajapaikkoja, joten takaoven (tai etuoven uloskäynnin) puuttuminen vaikuttaa keskimääräiseen matkaan paikalta ovelle melko vähän.

Tuntuu, että matkustajat käyttävät mieluummin keskiovea, vaikka takaovi olisikin lähempänä, joten sinällään takaovi on aika turha (ei toki aina).
 
Eiköhän se toimi Helsingissä niin kuin se toimii muuallakin maailmassa. Jos bussi on täynnä, pysäkillä kestää joka tapauksessa. Keskiovi on kuitenkin lähellä kaikkia matkustajapaikkoja, joten takaoven (tai etuoven uloskäynnin) puuttuminen vaikuttaa keskimääräiseen matkaan paikalta ovelle melko vähän.

Eiköhän siellä takana ala tulemaan pieni ahdinko kun ei ole edes takaovea mistä ulos pääsisi jos kerran bussi olis ihan täynnä ja voisi olla pikkusen kuuma!
 
Jos on kuuma, ilmastointi ei toimi. Ja muutenkin bussin ollessa täynnä ollaan ongelmissa, oli takaovea tai ei.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eiköhän siellä takana ala tulemaan pieni ahdinko kun ei ole edes takaovea mistä ulos pääsisi jos kerran bussi olis ihan täynnä ja voisi olla pikkusen kuuma!

Ei pidä unohtaa että onhan meillä tälläkin hetkellä liikenteessä takaovettomia kaupunkibusseja, nobinan Carrus city M-autot 2+2+0 ovituksella, ei kai noissakaan ulospääsy tuota sen suurempia ongelmia kuin takaovellisessa autossa.
 
Ihmeellistä miten systeemit voivat muuttua! HKL jo pitkään ja YTV:kin myöhempinä vuosina vaativat uusiin busseihin oviaukot kolmeen kohtaan, nyt HSL:lle riittää niihin 32- paikkaisiin pätkiin ovet vain eteen ja keskelle. Luulisi, että kantakaupunkilinjoilla pysäkeillä seisonta lisääntyy kun pussinperältä yritetään ulos. Onkohan Rihtniemi paljonkaan itse joukkoliikennettä käyttänyt?
Sen mitä nyt kuljettajana olen huomannut niin eniten pysäkillä menee aikaa juuri niiden takimmaisesta ovesta ulos haluavien kanssa; varsinkin päiväkoti- ym. koululais ryhmät menevät usein yksitellen takimmaisesta ovesta ulos, pienimmät vielä nostetaan opettajien toimesta koska siellä korkeat portaat. Ja muutenkin, kyllä sen takimmaisen oven useimmiten viimeisenä voi sulkea. Eli mielestäni tuo uudistus saattaa jopa nopeuttaa toimintaa, varsinkin kun autot ovat samalla huomattavasti lyhyempiä kuin nykyiset 2-akseliset.. ;)
 
Takaisin
Ylös