HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 35/2014

Lisäksi: tässä ollaan melko kaukana 75 dB(A):n äänitasosta, joka on ilmoitettu tarjouskilpailun kalustoluettelossa.

Niin mites tuo nyt sit lasketaan, keskiarvosta vai korkeimmasta sallitusta hetkellisesti eli kiihdytyksissä ei saa ylittää edes hetkellisesti 75dB(A)?

Volvo B8RLE 8900LE lukemat 80km/h vauhdissakin jäävät ~70dB(A), joten en pitäisi sitä mitenkään äänekkäänä.

Jos tuolla ajattelutavalla lähdetään virheitä etsimään, niin esim. Scalojen kohdalla ei tuskin alle 150dB(A) päästä kesäisin, etenkään jarrutuksissa.
 
Niin mites tuo nyt sit lasketaan, keskiarvosta vai korkeimmasta sallitusta hetkellisesti eli kiihdytyksissä ei saa ylittää edes hetkellisesti 75dB(A)?

Volvo B8RLE 8900LE lukemat 80km/h vauhdissakin jäävät ~70dB(A), joten en pitäisi sitä mitenkään äänekkäänä.

Jos tuolla ajattelutavalla lähdetään virheitä etsimään, niin esim. Scalojen kohdalla ei tuskin alle 150dB(A) päästä kesäisin, etenkään jarrutuksissa.

HSL:n "Kilpailutettavan liikenteen linja-autokaluston rakenne- ja varustetasovaatimukset sekä pisteytys" -dokumentissa (v. 2010) todetaan melusta seuraavaa: "Linja-auton sisämelun on oltava sellainen, ettei äänen voimakkuus kuljettajan ja auton keski- ja takaosassa istuvan matkustajan pään kohdalla ylitä vaadittua arvoa." Tulkitsen melutason tämän perusteella ylärajaksi.
 
HSL:n "Kilpailutettavan liikenteen linja-autokaluston rakenne- ja varustetasovaatimukset sekä pisteytys" -dokumentissa (v. 2010) todetaan melusta seuraavaa: "Linja-auton sisämelun on oltava sellainen, ettei äänen voimakkuus kuljettajan ja auton keski- ja takaosassa istuvan matkustajan pään kohdalla ylitä vaadittua arvoa." Tulkitsen melutason tämän perusteella ylärajaksi.

Westendin Linja valitti vuonna 2011, kun sen Ikaruksien ja Rellujen melutasoksi ei hyväksytty 75 dB(A) WL:n itse tekemien mittausten perusteella. Sen jälkeen meluvaatimusta tarkennettiin ja nykyään se on varsin pitkä:

Ulkomelun mittaustulosten tulee perustua riippumattoman tutkimuslaitoksen tai kaluston valmistajan suorittamiin direktiivin 70/157/EEC laajennuksen 2007/34/EC määrittämiin mittauksiin, jotka on tehty linja-auton käyttöönoton yhteydessä. Käytetyn kaluston melutason uusintamittausten tulokset hyväksytään korin peruskorjauksen tai merkittävän muutostyön yhteydessä.

Sisämelun mittaus suoritetaan Suomen tieliikennelain Vi 225_2_10_b 30§ / 21.4.2009/258 sisämelukohdan mukaisesti sillä lisäyksellä, että äänenvoimakkuus mitataan kuljettajan ja auton keski- ja takaosassa istuvien matkustajien päiden kohdilla ja tulokseksi otetaan mittaustuloksista korkein melutaso. Sisämelun mittauksista hyväksytään korinvalmistajan tai Trafin hyväksymien tahojen tekemät mittaukset.

Ulkomelun osalta käytetystä kalustosta on toimitettava tarjouksen liitteenä mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista, mikäli niitä ei ole aikaisempien tarjouskilpailuiden yhteydessä toimitettu HSL:lle, HKL:lle tai YTV:lle. Uudesta kalustosta on toimitettava kalustonvalmistajan vakuutus toimitettavan kaluston melutasosta sekä ennen kaluston käyttöönottoa mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista.

Pisteiden myöntämiseksi 75 dB(A) tai alle melutasosta on sisämelun osalta toimitettava tarjouksen liitteenä kalustonvalmistajan vakuutus toimitettavan kaluston melutasosta, mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista. Jos tarjouksen liitteenä on kalustonvalmistajan vakuutus toimitettavan kaluston melutasosta, on ennen liikennöinnin alkua (uudesta kalustosta ennen kaluston käyttöönottoa) toimitettava mittauspöytäkirja tai mittauksen tekijän todistus mittaustuloksista.

Tilaajalla on oikeus suorittaa itse tai määrittelemällään ulkopuolisella taholla tarkistusmittauksia melutasosta. Liikennöitsijän on annettava kalusto ja kuljettaja veloituksetta käyttöön tarkistusmittauksien tekemistä varten. Jos tarkistusmittaukset antavat syytä olettaa, että kalustolle tarjouksessa ilmoitettu melutaso voi ylittyä, on tilaajalla oikeus mittauttaa melutaso riippumattomalla tutkimuslaitoksella yhden vuoden sisällä sopimuksen alkamisesta (sopimuksen alkamisen jälkeen käyttöönotetusta kalustosta yhden vuoden sisällä kaluston käyttöönotosta). Jos riippumattoman tutkimuslaitoksen mittaukset osoittavat kaluston melutason tarjouksessa ilmoitetun mukaiseksi, vastaa tilaaja mittauksen kustannuksista lukuun ottamatta bussin sitoutumista mittauksien ajaksi. Jos riippumattoman tutkimuslaitoksen mittaukset osoittavat, että kaluston melutaso ylittää tarjouksessa ilmoitetun, vastaa liikennöitsijä mittauksen kustannuksista ja on viipymättä velvollinen korjaamaan kaluston melutason tarjouksen mukaiseksi. Tarjousta huonomman kaluston käytöstä aiheutuvat sanktiot on määritelty tarjouspyynnön liitteen 1 kohdassa 6a.
 
Hoh!

"Myös Veolia Transport Vantaa Oy:n tarjous kohteesta 189 (linjat 576, 619, 624, 631, 711, 712, 735 ja 736) hylättiin, koska kalustoluettelossa oli ilmoitettu 1,7 %:a liian vähän C -tyypin linja-auton suoritteita tarjouspyynnön edellyttämästä 10,5 %:sta."
 
koska kalustoluettelossa oli ilmoitettu 1,7 %:a liian vähän C -tyypin linja-auton suoritteita tarjouspyynnön edellyttämästä 10,5 %:sta."

Tästä se varmaan riemu nousee, varsinkin jos Veolialla todetaan että heidän tarjous oli voittava.
 
Ja kuitenkin tilataan. Haluaisitko kertoa liikennöitsijöille mikä Volvo 8908LE-mallissa on vikana ennenkuin ne tilaavat lisää? Kenties tiedät jotain, jota he eivät?
Minäpä voin kertoa :wink: Jouduin tällä viikolla ajamaan H39:ä testimielessä, 2 päivää Helb 1401:llä ja 2 päivää Helb 1402:lla. Volvossa kuulemma kaikkien liikennöitsijöiden käyttämä "SuperEco"-ohjelma vaihteistossa, eli suurempaa pykälää lyödään sisään 1100:ssa, vihreän alueen alarajalla, sitten väkisin yrittää vääntää 800 kiekalla, ei jaksa. Minulla ei ole 19 vuoden aikana kertaakaan automalli vaikuttanut linjan ajoaikaan, nyt olin jatkuvasti 1-5 min. jäljessä arviosta tuolla volvolla. 2 päinää Scania OmniExpressillä, taas oltiin aikataulussa ja seisottiin väliaikoja vaikka ajotapa ei taatusti itsessään muuttunut mihinkään. Ja samaa
vuoroa siis ajoin kummallakin autolla 2 päivää...
 
Niin tuo Volvo-Nissan räminä on aivan hirveätä kuultavaa, enkä millään voi uskoa, että tämä on uusien linjurien osalta sallittua. Muutenkin tuo EcoDeath loota on varma auton tappaja. En millään usko, että tekniikka kestää tuommoista rouskutusta pitemmän päälle. Ei liene suuri vaiva päivittää noihin vaikka harvempaa perän välitystä sekä uutta ohjelmaa, mikä ei salli alle 1000 kierroksen käyntilukuja. Ei kai tässä rivikansalaisena voi muuta, kuin laittaa valitusta kyllästymiseen asti tilaajalle, että moinen loppuisi.
 
1.1.2016 linjaa 54 alkaa liikennöimään Tammelundin Liikenne ja 554(K):ää Nobina.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse ihmettelen sitä, että onhan nytkin kuitenkin 554:llä ja 554K:lla eri liikennöijät, ensinmainitulla PL ja toiseksi mainitulla HelB. Mielestäni K:sta ei puhuttu erikseen mitään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minulla ei ole 19 vuoden aikana kertaakaan automalli vaikuttanut linjan ajoaikaan, nyt olin jatkuvasti 1-5 min. jäljessä arviosta tuolla volvolla. 2 päinää Scania OmniExpressillä, taas oltiin aikataulussa ja seisottiin väliaikoja vaikka ajotapa ei taatusti itsessään muuttunut mihinkään. Ja samaa
vuoroa siis ajoin kummallakin autolla 2 päivää...

Toinen asia mikä vaikuttaa on ovijarrun järjetön viive. Matkustin yksi päivä Paunu #143:lla (Volvo 8908LE Tamwaren sähköovilla) ja huvikseni mittailin aikaa siitä kun ovet lähtemään menemään kiinni siihen kun auto lähtee liikkeelle. Aikaa meni noin viisi sekunttia. Muistaakseni TKL:llä oli joskus vaatimuksena että kyseinen aika saa olla maksimissaan kolme sekunttia. Eihän tuo viisi sekunttia itsessään ole paljon, mutta senkun kertaa pysäkkien määrällä niin tuleehan siitä minuutteja kierroksen aikana. Ja tähän kun lisätään se että auto lähtee kuin "lehmä makuulta" liikkeelle niin ei paljon tarvitse aikatauluja katsella että onko etuajassa...
 
Itse ihmettelen sitä, että onhan nytkin kuitenkin 554:llä ja 554K:lla eri liikennöijät, ensinmainitulla PL ja toiseksi mainitulla HelB. Mielestäni K:sta ei puhuttu erikseen mitään.

Nykyisessä Pohjolan Liikenteen sopimuksessa ei ole viikonloppuliikennettä, joten viikonloppujen 554K:n liikenne on HelB:n sopimuksessa, joka alunperin sisälsi linjat 54 ja 54B.
 
Toinen asia mikä vaikuttaa on ovijarrun järjetön viive. Matkustin yksi päivä Paunu #143:lla (Volvo 8908LE Tamwaren sähköovilla) ja huvikseni mittailin aikaa siitä kun ovet lähtemään menemään kiinni siihen kun auto lähtee liikkeelle. Aikaa meni noin viisi sekunttia. Muistaakseni TKL:llä oli joskus vaatimuksena että kyseinen aika saa olla maksimissaan kolme sekunttia. Eihän tuo viisi sekunttia itsessään ole paljon, mutta senkun kertaa pysäkkien määrällä niin tuleehan siitä minuutteja kierroksen aikana. Ja tähän kun lisätään se että auto lähtee kuin "lehmä makuulta" liikkeelle niin ei paljon tarvitse aikatauluja katsella että onko etuajassa...
Se ovijarrun viive on kyllä marginaalinen, esim. 35 pysäkkikäyntiä/sivu, se kestääkö liikkeellelähtö 3 vai 5 sekuntia, tekee teoriassa 70 sekuntia eli reilun minuutin, siihen aikataulu ei kyllä kaadu. :lol:
 
Takaisin
Ylös