HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

Ne nyt vaan on pakettiautoja, ja jonkinlainen joukkoliikenteen irvikuva kun vertaa siihen, miltä pikkubussi voi näyttää.

Tuossa esimerkki Lontoosta: http://www.showbus.co.uk/p2006/s238ewu.JPG

Tuossa Wienistä, huomatkaa myös latausvirroitin katolla: http://citytransport.info/NotMine/3A_Zelinkagassea.jpg

Noita voi kutsua minibussiksi. Pakettiauto on pakettiauto.

Itse olen ymmärtänyt esimerkkinäsi käyttämät mallit midibusseiksi. Kun taas pakettiauton koriin pohjautuvat mallit ovat minibusseja.
 
Itse olen ymmärtänyt esimerkkinäsi käyttämät mallit midibusseiksi. Kun taas pakettiauton koriin pohjautuvat mallit ovat minibusseja.

Siinä onkin hyvät määrittelyt. Joskus puhutaan myös pienoislinja-autoista, mutta ehkäpä minibussi on nykyaikaisempi termi.

Ulkoisesti äkkivilkaisulla samalta näyttävä ajoneuvo voi olla paitsi em pakettiauto, myös minibussi, taksi, kuorma-auto, retkeilyauto tai viranomaiskäytössä oleva ajoneuvo.
Tällä on merkitystä ajo-oikeuden, laillisen käyttötarkoituksen ja laillisen ajoreitin suhteen. Jos näiden ajoneuvojen eroja ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää, niin eipä voi mitään.

---------- Viestit yhdistetty klo 02:37 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 02:32 ----------

En myöskään kyllä tiedä ketä tarkoitat joukkoliikenteen henkilökunnalla, etenkään minun viestiäni lainaten, kun kyseiseen kastiin en kuulu eikä ainakaan yksi toinen kommentoijista.

Hyvä niin. Alkuperäinen ajatukseni oli kaino toivomus väärän termin tahallisen käyttämisen lopettamisesta.
 
HSL:n 9.2. kokouksen esityslistan mukaan sopimukseen on tulossa 7 uutta A2:sta ja lisäksi pakettiautoja.

Valitettavasti selvästi loukkasin viestilläni osaa foorumin jäseniä. Tämä ei missään nimessä ollut tarkoitus ja pahoittelen sitä. Voin jatkossa kutsua näitä pienenmpiä kuljettimia minibusseiksi, jotta voimme keskittyä olennaiseen. Minulle on sinänsä sama, mitä termiä käytetään, kunhan tiedetään mistä puhutaan.
 
Itse olen ymmärtänyt esimerkkinäsi käyttämät mallit midibusseiksi. Kun taas pakettiauton koriin pohjautuvat mallit ovat minibusseja.

Midibussit on isompia. Sellaisia oli Helsingissäkin lyhyeksi kokeiluksi jääneellä keskustalinjalla nro 12. Saksalaiset kaikessa järjestelmällisyydessään ovat tämänkin määritelleet, ks. https://de.wikipedia.org/wiki/Midibus Esimerkkikuvien busseissa on keskiovetkin, mutta ne ovat silminnähden lyhyempiä kuin tavalliset bussit. Myös Trolleymotion.com kutsuu sitä Wienistä linkkaamaani kuvaa minibussiksi: http://www.trolleymotion.eu/www/index.php?id=38&L=3&n_ID=1601 Lontoon kuvalle en löytänyt pikaisella googlaamisella nimitystä.

Olisin kovasti iloinen, jos HSL arvostaisi matkustajia niin paljon, että vaatisi näille "pikkubussireiteille" ihan oikeita minibusseja, ei pakettiautoja, kun sellaisia kerran on olemassa. Mutta ehkä se kertoo jotakin joukkoliikenteen arvostuksesta täällä, että se pakettiautokin kelpaa. Voihan sen rekisteröidä vaikka kuumailmapalloksi, mutta Sprinter se on silti edelleen. Melamies kirjoitti hyvin tavaroiden ja ihmisten kuljettamisesta. Minusta myös HSL-matkustaja ansaitsee olla ihminen, eikä ihmisiä pitäisi lastata pakettiautoon.
 
Midibussit on isompia. Sellaisia oli Helsingissäkin lyhyeksi kokeiluksi jääneellä keskustalinjalla nro 12. Saksalaiset kaikessa järjestelmällisyydessään ovat tämänkin määritelleet, ks. https://de.wikipedia.org/wiki/Midibus Esimerkkikuvien busseissa on keskiovetkin, mutta ne ovat silminnähden lyhyempiä kuin tavalliset bussit. Myös Trolleymotion.com kutsuu sitä Wienistä linkkaamaani kuvaa minibussiksi: http://www.trolleymotion.eu/www/index.php?id=38&L=3&n_ID=1601 Lontoon kuvalle en löytänyt pikaisella googlaamisella nimitystä.

Lontoon bussi on Optare Solo, jonka englanninkielinen Wikipedia määrittelee midibussiksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Optare_Solo
 
Olisin kovasti iloinen, jos HSL arvostaisi matkustajia niin paljon, että vaatisi näille "pikkubussireiteille" ihan oikeita minibusseja, ei pakettiautoja, kun sellaisia kerran on olemassa. Mutta ehkä se kertoo jotakin joukkoliikenteen arvostuksesta täällä, että se pakettiautokin kelpaa.

Mielestäni midibusseja ovat nämä pk-seudulla nähdyt tekeleet:
http://www.mystinenportaali.com/bussi/kuvat/isot/valmet/ecobus_hkl02.jpg

http://jlf.fi/galleria/showphoto.php?photo=2769

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.ne...=fbb11183d79a59356bf9f502742e7930&oe=572C134E

Ongelmana näissä "oikeissa" mini-/midibusseissa on hinta. Hankintahinta ja kulutus on hyvin lähellä 12-13m autoa, jolloin ei välttämättä ole järkeä hankkia ko. kalustoa.

Sprinterin pakuaihioon tehdyt bussit ovat sellaisia joihin on väkisin sovitettu kaikki tilaajan kalustovaatimukset. Parasta Sprintereissä ( ja vastaavissa) on edullisempi hankintahinta, pienempi kulutus ja edullisemmat varaosat. Isona etuna toki on kääntyvyys umpikujien kääntöpaikoilla.
 
Ongelmana näissä "oikeissa" mini-/midibusseissa on hinta. Hankintahinta ja kulutus on hyvin lähellä 12-13m autoa, jolloin ei välttämättä ole järkeä hankkia ko. kalustoa.

Maailmalla aika usein noilla mini/midivehkeillä ajetaan sellaisia linjoja, mihin ei tuollaisella normikokoisella autolla mahdu...
 
Komppaan nyt kyllä vahvasti nimimerkki "Zamboa", joka tietää mitä puhuu.

Tuollainen Lontoon esimerkin midibussi on mitä huonoin vaihtoehto. Vaikka se onkin lyhyt, esimerkiksi sen akseliväli aivan hillittömän pitkä, mikä tekee bussista lähes yhtä kankean kuin täysikokoinen bussi.

Mini-/midibussihan hankinnassa painavat asiat ovat hinta, käytännöllisyys, käsiteltävyys, polttoaineen kulutus. Yleisten pakettiautomerkkien pohjalta kehitellyt matalalattiaiset mini-/midibussit ovat juuri sitä. Ei liikennöitsijä hanki kalustoaan harrastelijoiden toiveiden mukaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:49 ----------

Maailmalla aika usein noilla mini/midivehkeillä ajetaan sellaisia linjoja, mihin ei tuollaisella normikokoisella autolla mahdu...
Zambo tarkoitti, että tuollaisilla "oikeiden", täysikokoisten bussien pohjalta kehiteyissä lyhennetyissä midibusseissa on usein isojen veljiensä ominaisuuksia ja rasitteita, eivätkä ne aja sitä tarkoitusta, joka mini-/midibussilla on: ketterä kääntyvyys, alhainen polttoaineen kulutus ja niin edelleen.
 
Mini-/midibussihan hankinnassa painavat asiat ovat hinta, käytännöllisyys, käsiteltävyys, polttoaineen kulutus. Yleisten pakettiautomerkkien pohjalta kehitellyt matalalattiaiset mini-/midibussit ovat juuri sitä. Ei liikennöitsijä hanki kalustoaan harrastelijoiden toiveiden mukaan.

Ollaanpa nyt rehellisiä. Kriteereitä on tasan kaksi: hankintahinta ja käyttöhinta. Noilla kriteereillä saadaan pakettiauto, kuten on todettu.

Mikä on harrastelija? En ole tuollaista termiä ennen kuullutkaan. Tulee mieleen lähinnä MV-lehden tapa kutsua toimittajia toimittelijoiksi. Tehdäänpä nyt sellainen diili, että mä puhun pakettiautoista ja sä harrastelijoista, niin molemmilla on sitten hyvä olla, eiks je? ;)
 
Ollaanpa nyt rehellisiä. Kriteereitä on tasan kaksi: hankintahinta ja käyttöhinta. Noilla kriteereillä saadaan pakettiauto, kuten on todettu.
Niin? Pakettiauton pohjalta kehitetty matalalattiabussi, joka palvelee esteettömästi kaikkia asiakasryhmiä niillä alueilla, joihin täysikokoinen bussi ei mahdu. Mitä muuta pitäisi olla? Mitä noissa on niin erityisen huonoa sinun mielestäsi?

339-DF sanoi:
Mikä on harrastelija? En ole tuollaista termiä ennen kuullutkaan. Tulee mieleen lähinnä MV-lehden tapa kutsua toimittajia toimittelijoiksi. Tehdäänpä nyt sellainen diili, että mä puhun pakettiautoista ja sä harrastelijoista, niin molemmilla on sitten hyvä olla, eiks je? ;)
Äläs nyt ota tuota niin henkilökohtaisesti. Olen minäkin bussiharrastelija, vaikka olen toki myös ammattikuljettaja. Nimimerkki "Zambon" takana oleva todellinen henkilö ei ole harrastelija, vaan bussiöiikennetuotannon täysi ammattilainen ja luotan hänen näkemykseensä.
 
Viimeksi muokattu:
Maailmalla aika usein noilla mini/midivehkeillä ajetaan sellaisia linjoja, mihin ei tuollaisella normikokoisella autolla mahdu...

Tämä on juuri näin, maailmalla midilinjoja ajellaan usein kaupunkien keskustoissa, mutta Helsingissä sellaiselle ei ole tarvetta. Onko HSL-alueella sitten muita sellaisia linjoja joissa tarvittaisiin ja riittäisi n. 10 metrinen midibussi, johon menee esim. 25 matkustajaa istumaan? Tai onko sellaisia alueita joille tuollainen bussi tarvittaisiin liikennöimään?

Nykyiset pienkalustolinjat ajelevat usein pienillä kaduilla ja tekevät pyörähdyksiä ahtailla kääntöpaikoilla. Sprinteriin pohjautuvat autot ovat näille reiteille omiaan. Isompi auto, jota pitäisi käännöksissä venkslata monta kertaa olisi liikenneturvallisuusriski ja kuljettajan työturvallisuuden kannalta myös jonkinmoinen riskitekijä. Jos jollain reitillä 16 paikkainen kalusto ei riitä, on toki syytä harkita isompaa kalustoa, koska toinen vastaava bussi lisäisi henkilöstökustannuksia merkittävästi.

Ehkä näemme vielä tätä isompaa pienkalustoa jonakin päivänä pk-seudulla. Pienkalustolinjojen kehitys on mielestäni mennyt eteenpäin mm. lopettamalla monella reitillä sekavat eri viikonpäivien vaihtoehtoiset reitit. Matkustajamääristä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta esim. Espooseen perustetaan uusia reittejä, niin voisi olettaa tarvetta olevan.
 
Takaisin
Ylös