HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 38/2016

Tämä on juuri näin, maailmalla midilinjoja ajellaan usein kaupunkien keskustoissa, mutta Helsingissä sellaiselle ei ole tarvetta. Onko HSL-alueella sitten muita sellaisia linjoja joissa tarvittaisiin ja riittäisi n. 10 metrinen midibussi, johon menee esim. 25 matkustajaa istumaan? Tai onko sellaisia alueita joille tuollainen bussi tarvittaisiin liikennöimään?

Nykyiset pienkalustolinjat ajelevat usein pienillä kaduilla ja tekevät pyörähdyksiä ahtailla kääntöpaikoilla. Sprinteriin pohjautuvat autot ovat näille reiteille omiaan. Isompi auto, jota pitäisi käännöksissä venkslata monta kertaa olisi liikenneturvallisuusriski ja kuljettajan työturvallisuuden kannalta myös jonkinmoinen riskitekijä. Jos jollain reitillä 16 paikkainen kalusto ei riitä, on toki syytä harkita isompaa kalustoa, koska toinen vastaava bussi lisäisi henkilöstökustannuksia merkittävästi.

Eiköhän se minibussin määritelmä ja käyttötarkoitus tullut tuossa viestissä aika hyvin selväksi. Ja mitä tavarankuljetukseen tulee, niin aika harvoin näkee matalalattiaisia pakettiautoja. Sprinter-ambulanssitkin ovat rakenteeltaan lähempänä pakettiautoa kuin minibussit. Ambulansseja ei kuitenkaan yleensä haukuta pakettiautoiksi.
 
Hah, huvittavaa että Korsisaarelle taas hsl-värisiä busseja. Vaan missäköhän meinaavat nuo autot yöpyä? Aika paljon siirtoajoa jos Nurmijärvellä...
 
Aika outoa, mikähän tähän oli syynä?

Puhdas arvaus näin kun on seurannut läheltä kilpatusta - Pohjolahan on voittanut aika paljon liikennettä viimeaikoina pks-seudulla ja sen ulkopuolella. Suomenoja, Veturitie ja varsinkin Ilmala on jo nyt turvoksissa autoista --> puhtaasti tilan puute ja on tuolla firmalla muutakin ajoa jo nykyisin.

Transveld on kait lähössä suomesta huhupuheitten perusteella tai ovat jättäytymässä pieneksi toimijaksi.

Helbillähän on ollut se tervehdyttämisohjelma jo pitkään ja onhan sillä nyt ollut se omistajan vaihdoskin, joka saatta vaikuttaa asiaan + voihttihan he vantaalta aika paljon liikennettä Vantaalta kehäradan varresta!

Nämä vain puhtaasti arvailuja / veikkailuja siis. :redface:

Hah, huvittavaa että Korsisaarelle taas hsl-värisiä busseja. Vaan missäköhän meinaavat nuo autot yöpyä? Aika paljon siirtoajoa jos Nurmijärvellä...

Mielenkiintoista. Taannoihan Leppävaaran palveluauto (samahan autoa on nähyt myös viikonloppuisin e96H:lla) yöpy Lepuskin Shellin takana. Mut nyt on tosiaan jännä mitä noinkin ison paketin voiton jälkeen tapahtuu, veikkaan että saavat/vuokraavat jonkun kylmävarikon jostain päin, kuten Nobinalla on esim. tuo Vantaan Köysikuja! Olisi turhan pitkä lähteä Nurmijärveltä ajaan joka aamu espooseen.... :tongue::redface:
 
Ne nyt vaan on pakettiautoja, ja jonkinlainen joukkoliikenteen irvikuva kun vertaa siihen, miltä pikkubussi voi näyttää.
Jatkan tästä vielä sen verran, että matkustin tänään HSL-linjalla 36, Pirkkola-Konala.

Kuskina oli tuttu naiskollega, joka on aiemmin ollut PL:llä kun töissä. En kertakaikkiaan löytänyt mitään huonoja puolia tuosta Sprinter-bussista. Ihan tavallinen, minityypinen kaupunkibussi, joka on matkustamoltaan kuten isommat veljensä, mutta lyhyempi ja kapeampi. Sillä pääsee ketterästi myös vaikkapa Riukutien päähän Konalassa, jonne täyskokoisella bussilla ei ole mitään asiaa. Pääsee Ristikon kauppakeskuksen edestä suoraan lähes kotioven eteen. Normibussilinjat, 39 ja 51, eivät kykene palvelemaan noin.

Kuljettajan kannalta tämä MB Sprinter on automaattivaihteisena ja kevyen ohjauksen ansiosta mitä mukavin työkalu.

Mennään HSL-pikkubussilla!
 
Jatkan tästä vielä sen verran, että matkustin tänään HSL-linjalla 36, Pirkkola-Konala.

Kuskina oli tuttu naiskollega, joka on aiemmin ollut PL:llä kun töissä. En kertakaikkiaan löytänyt mitään huonoja puolia tuosta Sprinter-bussista. Ihan tavallinen, minityypinen kaupunkibussi, joka on matkustamoltaan kuten isommat veljensä, mutta lyhyempi ja kapeampi. Sillä pääsee ketterästi myös vaikkapa Riukutien päähän Konalassa, jonne täyskokoisella bussilla ei ole mitään asiaa. Pääsee Ristikon kauppakeskuksen edestä suoraan lähes kotioven eteen. Normibussilinjat, 39 ja 51, eivät kykene palvelemaan noin.

Kuljettajan kannalta tämä MB Sprinter on automaattivaihteisena ja kevyen ohjauksen ansiosta mitä mukavin työkalu.

Mennään HSL-pikkubussilla!

Täälläsi kommenteja vain lissöö tänne - ja kas hsl lisää liiikennettä....

.... itse toimin helbillä pienkalustokuskina sen 9vuotta - kukan ei jaksanut kuulla meitä "mummolinjalaisia"!:D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös