b10m55
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 29 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 177
Tämä on juuri näin, maailmalla midilinjoja ajellaan usein kaupunkien keskustoissa, mutta Helsingissä sellaiselle ei ole tarvetta. Onko HSL-alueella sitten muita sellaisia linjoja joissa tarvittaisiin ja riittäisi n. 10 metrinen midibussi, johon menee esim. 25 matkustajaa istumaan? Tai onko sellaisia alueita joille tuollainen bussi tarvittaisiin liikennöimään?
Nykyiset pienkalustolinjat ajelevat usein pienillä kaduilla ja tekevät pyörähdyksiä ahtailla kääntöpaikoilla. Sprinteriin pohjautuvat autot ovat näille reiteille omiaan. Isompi auto, jota pitäisi käännöksissä venkslata monta kertaa olisi liikenneturvallisuusriski ja kuljettajan työturvallisuuden kannalta myös jonkinmoinen riskitekijä. Jos jollain reitillä 16 paikkainen kalusto ei riitä, on toki syytä harkita isompaa kalustoa, koska toinen vastaava bussi lisäisi henkilöstökustannuksia merkittävästi.
Eiköhän se minibussin määritelmä ja käyttötarkoitus tullut tuossa viestissä aika hyvin selväksi. Ja mitä tavarankuljetukseen tulee, niin aika harvoin näkee matalalattiaisia pakettiautoja. Sprinter-ambulanssitkin ovat rakenteeltaan lähempänä pakettiautoa kuin minibussit. Ambulansseja ei kuitenkaan yleensä haukuta pakettiautoiksi.