HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 47/2018

Liittynyt
28 Helmikuu 2012
Viestit
729
Varsin muhkea kilpailu tulossa tälle syksylle.

Kilpailutuksen kohteet ja linjat

Kohde 241
28 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio

108N Kamppi - Otaniemi - Westendinasema
111 Otaniemi - Tapiola - Matinkylä - Hyljelahti
113 Tapiola - Laajalahti - Leppävaara
113N Kamppi - Tapiola - Laajalahti - Leppävaara
114 Tapiola - Mankkaa - Leppävaara
114N Kamppi - Tapiola - Mankkaa - Leppävaara

Kohde 242
5 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio

104 Lauttasaari - Westend - Haukilahti
115 Tapiola - Mankkaa
133 Friisilä - Matinkylä - Henttaa

Kohde 243
7 autoa
4 vuotta, 3 vuoden optio

124 Tapiola - Espoonlahti - Tillinmäki
124K Tapiola - Espoonlahti - Saunalahti

Kohde 244
38 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio

200 Elielinaukio - Leppävaara - Espoon keskus
510 Westendinasema - Pasila - Herttoniemi

Kohde 245
18 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio

238 Leppävaara - Siikajärvi - Siikaniemi
243 Espoon keskus - Kolmiranta - Veikkola
244 Espoon keskus - Brobacka - Siikaniemi
244K Espoon keskus - Kolmiranta - Siikaniemi
245 Espoon keskus - Nuuksionpää
245A Espoon keskus - Nuuksionpää - Kattila
246 Espoon keskus - Röylä - Bodom - Espoon keskus
246K Espoon keskus - Kellonummi - Röylä
246KT Espoon keskus - Kellonummi - Bodom - Röylä
246T Espoon keskus - Bodom - Röylä
348 Rinnekoti - Röylä - Kalajärvi
348V Rinnekoti - Kalajärvi
349 Lepsämänjoki - Kalajärvi - Röylä - Lahnuksen koulu
349B Lepsämänjoki - Kalajärvi
349BK Lepsämänjoki - Hännikäinen - Kalajärvi
582 Espoon keskus - Kalajärvi
582V Espoon keskus - Juvanmalmi - Kalajärvi

Kohde 246
47 autoa
6 vuotta, 5+2 vuoden optio

201B Leppävaara - Mäkkylä - Pitäjänmäki
202 Nuijala - Leppävaara - Helmipöllönmäki
203 Leppävaara - Uusmäki
214 Leppävaara - Karakallio - Rastaala - Jupperi
215 Leppävaara - Jupperi - Lähderanta
224 Leppävaara - Karakallio - Kauniainen - Kuurinniitty - Espoon keskus - Tuomarila
227 Leppävaara - Lippajärvi - Jorvi
231N Elielinaukio - Leppävaara - Järvenperä
235N Elielinaukio - Leppävaara - Kuurinniitty
236 Leppävaara - Viherlaakso - Kalajärvi - Serena
236B Leppävaara - Viherlaakso - Vanhakartano
236V Leppävaara - Viherlaakso - Juvanmalmi - Kalajärvi - Serena
239 Leppävaara - Viherlaakso - Perusmäki - Kalajärvi
555B Leppävaara - Hämevaara - Myyrmäki

Kohde 247
2 autoa
4 vuotta, 3 vuoden optio

225 Leppävaara - Viherlaakso - Högnäs
225K Leppävaara - Kilo - Viherlaakso - Högnäs

Kohde 248
19 autoa
1 vuosi, 3 vuoden optio

619 Tikkurila - Hiekkaharju - Simonsilta
624 Tikkurila - Koivukylä - Päiväkumpu
624N Tikkurila - Ruskeasanta - Leinelä
631 Tikkurila - Kulomäki
736 Tikkurila - Vierumäki
736A Jokiniemi - Tikkurila - Vierumäki

Kohde 249
12 autoa
1 vuosi, 3 vuoden optio

711 Kuninkaanmäki - Tikkurila
711K Kuninkaanmäki - Tikkurila - Sotunki - Tikkurila
712 Kuninkaanmäki - Tikkurila
712A Kuusijärvi - Tikkurila
735 Tikkurila - Korso - Mikkola
737 Pohjois-Nikinmäki - Mikkola - Korso
737K Pohjois-Nikinmäki - Jokivarsi - Mikkola - Korso

Kohde 250
4 autoa
1 vuosi, 3 vuoden optio

576 Tikkurila - Seutula

Kohde 251
4 autoa
5 vuotta, 3 vuoden optio

618 Tikkurila - Peijas
625 Leinelä - Koivukylä - Peijas - Rekolanmäki
723 Päiväkumpu - Peijas
971 Kivistö - Hyrylä - Keravan asema

Kohde 252
24 autoa
1 vuosi, 3 vuoden optio

722 Rautatientori - Havukoski
724 Rautatientori - Päiväkumpu
724N Rautatientori - Tikkurila - Päiväkumpu
731 Rautatientori - Kulomäki
731N Rautatientori - Kulomäki
739 Rautatientori - Pohjois-Nikinmäki
739V Rautatientori - Pohjois-Nikinmäki

Kohde 253
3 autoa
5 vuotta, 3 vuoden optio

964 Hyrylä - Paijala - Rusutjärvi - Rannikonmäki
965 Hyrylä - Perttu - Jokela
965B Perttu - Jokela
965K Hyrylä - Paijala - Jokela
966 Terrisuo - Purola - Saunakallio - Puolimatka - Vanhankylän koulu - Jokela

Kohde 254
2 autoa
5 vuotta, 3 vuoden optio

961 Korso - Hyrylä - Nurmijärvi
961B Korso - Hyrylä

Kohde 255
8 autoa
5 vuotta, 3 vuoden optio

642 Leinelä - Riihikallio - Lahela - Hyrylä
643N Rautatientori - Ilola - Hyrylä - Lahela
665 Hyrylä - Järvenpää - Kellokoski - Hyökännummi
665A Hyrylä - Järvenpää - Kellokoski - Hyökännummi - Mäntsälä
665N Helsinki - Hyrylä - Järvenpää - Jamppa - Kellokoski - Hyökännummi
665K Hyrylä - Järvenpää - Jamppa - Kellokoski - Hyökännummi

Kohde 256
29 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio

633N Rautatientori - Simonmetsä - Korso - Vallinoja - Sorsakorpi - Keravan asema
641 Tikkurila - Leinelä - Hyrylä - Keravan asema
643 Hakaniemi - Hyrylä
738 Kalasatama - Keravan asema
964B Hyrylä - Nummenharju
972 Korso - Alikerava - Kerava
973 Peijas - Korso - Vallinoja - Kannisto - Keravan asema
975 Keravan asema - Kaleva - Mattilanpuisto
975N Keravan asema - Kaleva - Hyrylä
976 Keravan asema - Virrenkulma
977 Keravanasema - Etelä-Kaskela - Päivölänlaakso
977V Keravan asema - Kytömaa - Päivölänlaakso
978 Keravan asema - Sorsakorpi - Keinukallio
978K Keravan asema - Sorsakorpi - Bastukärr
985 Keravan asema Talma - Nikkilä

Liikenteen enimmäismäärän rajoitusehtoa sovelletaan kohteiden 241-246 ja 253-256 muodostamaan kokonaisuuteen, jonka automäärä on noin 185.

Kohteissa 242 ja 246 tullaan siirtymään sähköbussiliikenteeseen vuodenvaihteessa 2019-2020. Sähköbusseja edellytetään Leppävaaran suunnalla liikennöiville linjoille 203, 214, 215, 227 ja linjalle 133 Friisilä - Hentaa. Kohteen 244 runkolinjoille 200 ja 510 edellytetään C-tyypin kalustoa oranssilla runkolinjavärityksellä. Kohteissa 248-250 ja 252 kaluston keski-iäksi hyväksytään maksimissaan kahdeksan (8) vuotta.

Kilpailutus ratkaistaan joulukuussa 2018.

http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018549-2
 
Viimeksi muokattu:
Itse veikkaan, että tulokset näyttävät tältä:
Veikkaukseni:
K241: Pohjolan Liikenne
K242: Åbergin Linja
K243: Pohjolan Liikenne
K244: Helsingin Bussiliikenne
K245: Nobina Finland
K246: Nobina Finland
K247: VS-Bussipalvelut
K248: Nobina Finland
K249: Nobina Finland
K250: Nobina Finland
K251: Korsisaari
K252: Nobina Finland
K253: Korsisaari
K254: Korsisaari
K255: Korsisaari
K256: Korsisaari
 
Itse veikkaan, että tulokset näyttävät tältä:
Veikkaukseni:
K241: Pohjolan Liikenne
K242: Åbergin Linja
K243: Pohjolan Liikenne
K244: Helsingin Bussiliikenne
K245: Nobina Finland
K246: Nobina Finland
K247: VS-Bussipalvelut
K248: Nobina Finland
K249: Nobina Finland
K250: Nobina Finland
K251: Korsisaari
K252: Nobina Finland

K253: Korsisaari
K254: Korsisaari
K255: Korsisaari
K256: Korsisaari


Olet unohtanut Transdevin kokonaan miksi?
 
Itse veikkaan, että tulokset näyttävät tältä:
Veikkaukseni:
K241: Pohjolan Liikenne
K242: Åbergin Linja
K243: Pohjolan Liikenne
K244: Helsingin Bussiliikenne
K245: Nobina Finland
K246: Nobina Finland
K247: VS-Bussipalvelut
K248: Nobina Finland
K249: Nobina Finland
K250: Nobina Finland
K251: Korsisaari
K252: Nobina Finland
K253: Korsisaari
K254: Korsisaari
K255: Korsisaari
K256: Korsisaari

Tuossa kilpailussa tulee olemaan aikaisempien kilpailutuksien tapaan maksimivoittorajoite, veikkaanpa että Nobina ei tule voittamaan läheskään kaikkia kohteita, vaikka kaikki voittaisikin.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:45 ----------

Niinkö te kaikki luulette ?

Olihan Transdevin varikoilla lappu Ranskan allekirjoittamana, että toiminta loppuu viimeisien sopimuksien loputtua 2019 lopussa, mikäli yritystä ei myydä ennen sitä.
 
Varsin muhkea kilpailu tulossa tälle syksylle.
Kohteen 244 runkolinjoille 200 ja 510 edellytetään C-tyypin kalustoa oranssilla runkolinjavärityksellä.

Olen pikkasen yllättynyt ettei HSL edes teeskentele haluavansa niveliä 510:lle antamalla vaihtoehdon tarjota telejä tai niveliä kuten 550:n kanssa. Eivät kai joko odota, että matkustajamäärät Meilahti-Pasila välillä kasva yli 3min vuorovälin telelillä tai sitten luulevat, että matkustajat sietävät tuulilasikuormaisia busseja pari vuotta kunnes 7 jatkuu Meilahteen.

Olihan Transdevin varikoilla lappu Ranskan allekirjoittamana, että toiminta loppuu viimeisien sopimuksien loputtua 2019 lopussa, mikäli yritystä ei myydä ennen sitä.

Onko Transdev edes yrittänyt kaupata Suomen toimintoja muille tai vaihtoehtoisesti onko edes ketään jonka kannattaa rippeet ostaa?
 
Niipperi-Kalajärvi akselin linjat näköjään taas kilpailutettavana. Mielenkiintoista. Aikaisempien kilpailutusten ratkaisuista tiedetään jo, että 345 pysyy Nobinalla, mutta 436 meni Helbille. 436:n edeltäjää 324:ää taisi Helb viimeksi liikennöidä vuonna 2007, sen jälkeen Nobinalla ollut pitkälti monopoli tuollapäin. Saas nähdä mikä on lopputulos...
 
Niipperi-Kalajärvi akselin linjat näköjään taas kilpailutettavana. Mielenkiintoista. Aikaisempien kilpailutusten ratkaisuista tiedetään jo, että 345 pysyy Nobinalla, mutta 436 meni Helbille. 436:n edeltäjää 324:ää taisi Helb viimeksi liikennöidä vuonna 2007, sen jälkeen Nobinalla ollut pitkälti monopoli tuollapäin. Saas nähdä mikä on lopputulos...

En usko, että K246 voittaa Nobina, sillä sille edellytetään sähköbusseja, ja ei vaikuta siltä, että Nobina niitä hankkisi...
 
Paljonkohan hinta tulee nousemaan kun noita sähköbusseja vaaditaan? Ymmärtääkseni dieselkaturin versus sähköbussin hinnan ero on aika merkittävä.
 
Paljonkohan hinta tulee nousemaan kun noita sähköbusseja vaaditaan? Ymmärtääkseni dieselkaturin versus sähköbussin hinnan ero on aika merkittävä.

Hinta on jossain kaksinkertaisen paikkeilla. Eli autopäivien hinta tulee nousemaan, mutta liikenneviraston selvityksen mukaan autokilometrit ovat sen verran halvemmat että yksittäisen sähköbussin elinkaarikustannukset ovat pienemmät kuin dieselbussilla, mikäli sillä ajetaan yli 80 000km vuodessa. Siksi esimerkiksi Turun ykköslinjan ruuhkavuorot ajetaan dieseleillä. Tosin jatkoselvityksessä selvisi, että akut joudutaan vaihtaa 5-6 vuoden välein, kun taas tuo luku perustuu 10 vuoden elinikään akuille

80 000 ei ole kai hirveä luku kokopäiväbussille, mutta sähköbussit ovat lisäksi HSL-alueella olleet sen verran oikukkaita, ettei siihen ole kuulemma päästy, johtuen siitä että täällä pikalatausvirroittimet nousevat bussista lataustolppaan, kun taas Turussa virroitin on lataustolpassa.
 
Takaisin
Ylös