HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 48/2019

Ovatko kohteen 258 kaikki autot telejä? ja pysyvätkö 259:n linjat h69 ja h70 edelleen 2-akselisten linjoina?
 
Se on sitten hyvästit Transdeville ensi vuoden lopulla. Varmastikin jo ensi vuoden aikana autoja on useita kaupan kun Keravan liikennekin heiltä loppuu. Kiinnostuneita niistä autoista voisi uskoa olevan, kun Tampereellakin TKL pienensi ensi vuoden kalustohankintojen määrää, joten käytetyille autoille voisi olla tarvetta.

VDL:t sopisivat kyllä hyvin Tampereen (Nyssen) väriasuun. :)
 
En usko, että kukaan liikennöitsijä ostaa autoja ulkonäon perusteella. Ja Volvot kiinnostavat varmasti enemmän TKL:ää kuin heille täysin uusi malli.

TKL taitaa (ja muistaakseni joutuu) kunnallisena toimijana kilpailuttaa kaikki kalustohankintansa, joten ei ole yhtää poissuljettua heille tulevan VDL:ää.
 
En usko, että kukaan liikennöitsijä ostaa autoja ulkonäon perusteella. Ja Volvot kiinnostavat varmasti enemmän TKL:ää kuin heille täysin uusi malli.

Kyllä minäkin luulen että jos TKL ensi vuonna tarvitsee uutta käytettyä kalustoa, niin mieluummin hankkivat entisiä TDF:n Volvoja sarjasta 1402-1411 jotka muutenkin vapautuvat jo aiemmin Keravan sopimuksesta. Lisäksi nuo ovat Euro6:a kun taas pari vuotta vanhemmat VDL:t on EEV:tä.
 
Joka tapauksessa ensi syksynä ja vuoden lopussa jää markkinoille paljon vapaaksi alle 7-vuotiaita busseja Transdevin todennäköisen lopetuksen myötä. Myös Korsisaarelta vapautuu 224:n Ivecot, mutta niille voi toki löytyä ajoja Korsisaaren sisältäkin. Transdevin tapaus osoittaa myös sen, että isokin firma voi poistua markkinoilta muutamassa vuodessa ajamalla sopimukset loppuun eikä perinteistä myyntiä tapahdukaan.
 
Uskoisin että TKL ei VDL:iä kelpuuta mikäli vain volvoja on saatavana. Kilpailutukseenkin saadaan kyllä sellaiset speksit että Volvoja otetaan jos halutaan. Keravan telisarjan lisäksi olisi vielä autot 500-502 sekä 521-523 jotka jää yli. Nuo varmastikin kelpaisi myös ja hinta voisi olla varsin edullinen. Pirkanmaan tilausliikenne sen sijaan varmaan muutaman VDL:n kelpuuttaisi jos tarvitsevat. Ja niin saattaa ollakin kunhan markkinaoikeuden päätös tulee.
 
Tuo Transdevin vetelät alkaa olla jo sen verran huonossa kunnossa, että ostajalla on jokaiseen tehtävä perusteellinen huolto. Varsinkin viime aikoina ollut enemmän sääntö kuin poikkeus että joku niistä seisoo hätävilkut päällä. Vähän tuntuu että kalustosta ei jakseta enää välittää yhtään. Tuo linja 55 voisi hyvinkin päätyä HelBille. Niillä kun on kokemusta 23 operoinnista linkkereillä jo ja päätepysäkkikin on sama Keskustan päässä.
 
Tuo Transdevin vetelät alkaa olla jo sen verran huonossa kunnossa, että ostajalla on jokaiseen tehtävä perusteellinen huolto. Varsinkin viime aikoina ollut enemmän sääntö kuin poikkeus että joku niistä seisoo hätävilkut päällä. Vähän tuntuu että kalustosta ei jakseta enää välittää yhtään. Tuo linja 55 voisi hyvinkin päätyä HelBille. Niillä kun on kokemusta 23 operoinnista linkkereillä jo ja päätepysäkkikin on sama Keskustan päässä.

Jep totta! Nuo Transdevin dieselautot jotka ajavat linjalla 55 ovat ihan kauheessa kunnossa. Sen takia toivon että "kunnollinen" firma voittaa sen linjan eli HelB tai PL.

Joten tässä on minun veikkaus:
257: HelB tai PL
258: HelB
259: HelB
 
Takaisin
Ylös