HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 48/2019

Pakko sanoa, että on kovin outoa, että pöytäkirjasta on tummennettu tekstiä pois. HSL ei ole mitään yksityinen yritys, joten miksi salailu?
 
Pakko sanoa, että on kovin outoa, että pöytäkirjasta on tummennettu tekstiä pois. HSL ei ole mitään yksityinen yritys, joten miksi salailu?

Tummennettu teksti on sen takia että kyseessä on vasta esityslista. Kilpailutuksen tarjouksia ei kai saa julkaista ennen kuin HSL:n hallitus on päättänyt tarjouskilpailun tuloksen, jonka jälkeen kokouksen lopullinen pöytäkirja ilman tummennuksia tulee vasta Dynastyyn.
 
Helsingin Bussiliikenne voitti itselleen takaisin linjat 63 ja 69 sekä jatkaa linjaa 70. Nobina voitti linjat 55, 71(N) ja 78(N). Transdevin tarina päättyy tähän.
 
Kilpailutuksen kohteet ja linjat

Kohde 257
7 autoa
1 vuosi, 2 vuoden optio

55 Rautatientori - Koskela

Kohde 258
27 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio

71 Rautatientori - Malmi
77N Rautatientori - Jakomäki
78 Rautatientori - Latokartano
78N Rautatientori - Latokartano

Kohde 259
35 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio

63 Kamppi - Paloheinä
69 Kamppi - Jakomäki
70 Kamppi - Malmi

Uudet sopimukset alkavat 1.1.2020.

Kohteessa 257 voittanut liikennöitsijä sitoutuu vuokraamaan viisi HSL:n Linkkeriä. Sähköbusseilla ajetaan vähintään 60% talviviikon linjakilometreistä, kahden muun bussin tulee täyttää vähintään EEV-päästötaso.

Kilpailutus ratkaistaan huhtikuussa 2019.

Lisätietoja: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-3

Tulokset:

257 Nobina
258 Nobina
259 HelB

https://www.hsl.fi/uutiset/2019/nob...ne-oy-voittivat-linjoja-hsln-kilpailutuksessa

Edit: KriZuu oli nopeampi :lol:
 
Nyt sitten nähdään kuinka Nobinalta onnistuu sähköbussien ajo.

Olen yllättynyt ettei TLL voittanut yhtään näistä, vaikka firman varikko on lähimpänä 69, 70, 71 ja 78 reittejä.
 
Olen yllättynyt ettei TLL voittanut yhtään näistä, vaikka firman varikko on lähimpänä 69, 70, 71 ja 78 reittejä.

On aina mahdollista, että liikennettä voittanut tarjoaja on laskenut sen varaan, että liikennettä tullaan operoimaan uudelta varikolta, joka on vielä kilpailukykyisempi muihin kilpailijoihin nähden.
 
Nobina ottanee Koskelan haltuun. Roihupelto on ennestään jo täynnä ja Hakunilasta on matkaa aika paljon. Koskelasta voisi hyvin ajaa myös muita Nobinan linjoja, esimerkiksi 79.
 
Nyt sitten nähdään kuinka Nobinalta onnistuu sähköbussien ajo.
Pohjanlahden länsipuolella se ilmeisesti on onnistunut ihan kohtuullisesti. Ainakin siellä yhtiö operoi sähköllä kulkevilla busseilla. Tietenkin on niin, että sikäläiset sähkikset ovat muita kuin Linkkereitä (alla näkyvien linkkien esimerkeissä), ja lataaminenkin hoidetaan eri tavoin.

Pari esimerkkiuutista ruotsiksi, Nobinan omat sivut:

https://www.nobina.com/sv/sverige/n...i-skane-med-helelektrifierad-stadsbusstrafik/

https://www.nobina.com/sv/sverige/nyheter/norrtalje-forst-i-sverige-med-enbart-elbussar/
 
Nobina ottanee Koskelan haltuun. Roihupelto on ennestään jo täynnä ja Hakunilasta on matkaa aika paljon. Koskelasta voisi hyvin ajaa myös muita Nobinan linjoja, esimerkiksi 79.
Koskelan varikon Koskelantien puolella olevan bussivarikon toiminta on loppumassa ja alue ollaan vapauttamassa muuhun maankäyttöön.
 
Pohjanlahden länsipuolella se ilmeisesti on onnistunut ihan kohtuullisesti. Ainakin siellä yhtiö operoi sähköllä kulkevilla busseilla. Tietenkin on niin, että sikäläiset sähkikset ovat muita kuin Linkkereitä (alla näkyvien linkkien esimerkeissä), ja lataaminenkin hoidetaan eri tavoin.

Pari esimerkkiuutista ruotsiksi, Nobinan omat sivut:

https://www.nobina.com/sv/sverige/n...i-skane-med-helelektrifierad-stadsbusstrafik/

https://www.nobina.com/sv/sverige/nyheter/norrtalje-forst-i-sverige-med-enbart-elbussar/


Toivottavasti ei meille tällaisia seisomapaikkabusseja hankita.
 
Toivottavasti ei meille tällaisia seisomapaikkabusseja hankita.

55:n sopimukseen tulee Nobinalle ajettavaksi siis nykyisiä 40 penkkisiä Linkkereitä. Samoin syksyksi tulevat Tammerlundin kaksi ja vuodenvaihteeseen tulevat Pohjolan liikenteen viisi sähkö-SLE:tä ovat 40 paikkaisia. Pohjolan liikenteelle tulevista 30 Yutongista ei ole tarkkaa tietoa. Ruotsin sivujen mukaan E12 malli on riippuen ovimäärästä 30-33 paikkainen, mutta valmistajan kansanvälisillä sivuilla on myös yli 40 paikkaisia 12-metrisiä kaupunkibusseja.
 
Takaisin
Ylös