Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Pakko sanoa, että on kovin outoa, että pöytäkirjasta on tummennettu tekstiä pois. HSL ei ole mitään yksityinen yritys, joten miksi salailu?
Olisikohan kilpailuun osallistuneet Helb, PL, Nobina ja TLL?
Nyt ei lanttu leikkaa, mikä on TLL tässä tapauksessa?
Kilpailutuksen kohteet ja linjat
Kohde 257
7 autoa
1 vuosi, 2 vuoden optio
55 Rautatientori - Koskela
Kohde 258
27 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio
71 Rautatientori - Malmi
77N Rautatientori - Jakomäki
78 Rautatientori - Latokartano
78N Rautatientori - Latokartano
Kohde 259
35 autoa
7 vuotta, 3 vuoden optio
63 Kamppi - Paloheinä
69 Kamppi - Jakomäki
70 Kamppi - Malmi
Uudet sopimukset alkavat 1.1.2020.
Kohteessa 257 voittanut liikennöitsijä sitoutuu vuokraamaan viisi HSL:n Linkkeriä. Sähköbusseilla ajetaan vähintään 60% talviviikon linjakilometreistä, kahden muun bussin tulee täyttää vähintään EEV-päästötaso.
Kilpailutus ratkaistaan huhtikuussa 2019.
Lisätietoja: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-3
Olen yllättynyt ettei TLL voittanut yhtään näistä, vaikka firman varikko on lähimpänä 69, 70, 71 ja 78 reittejä.
Nobina ottanee Koskelan haltuun. Roihupelto on ennestään jo täynnä ja Hakunilasta on matkaa aika paljon. Koskelasta voisi hyvin ajaa myös muita Nobinan linjoja, esimerkiksi 79.
Pohjanlahden länsipuolella se ilmeisesti on onnistunut ihan kohtuullisesti. Ainakin siellä yhtiö operoi sähköllä kulkevilla busseilla. Tietenkin on niin, että sikäläiset sähkikset ovat muita kuin Linkkereitä (alla näkyvien linkkien esimerkeissä), ja lataaminenkin hoidetaan eri tavoin.Nyt sitten nähdään kuinka Nobinalta onnistuu sähköbussien ajo.
Koskelan varikon Koskelantien puolella olevan bussivarikon toiminta on loppumassa ja alue ollaan vapauttamassa muuhun maankäyttöön.Nobina ottanee Koskelan haltuun. Roihupelto on ennestään jo täynnä ja Hakunilasta on matkaa aika paljon. Koskelasta voisi hyvin ajaa myös muita Nobinan linjoja, esimerkiksi 79.
Pohjanlahden länsipuolella se ilmeisesti on onnistunut ihan kohtuullisesti. Ainakin siellä yhtiö operoi sähköllä kulkevilla busseilla. Tietenkin on niin, että sikäläiset sähkikset ovat muita kuin Linkkereitä (alla näkyvien linkkien esimerkeissä), ja lataaminenkin hoidetaan eri tavoin.
Pari esimerkkiuutista ruotsiksi, Nobinan omat sivut:
https://www.nobina.com/sv/sverige/n...i-skane-med-helelektrifierad-stadsbusstrafik/
https://www.nobina.com/sv/sverige/nyheter/norrtalje-forst-i-sverige-med-enbart-elbussar/
Toivottavasti ei meille tällaisia seisomapaikkabusseja hankita.