HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 49/2019

En ole nyt päässyt vilkaisemaan tarjouspyyntöasiakirjoista liikennöintirakennetta, mutta linja 55 on perinteisesti ollut melko kokopäivävuoropainotteinen reitti, joten voi olla, etteivät varikkoladattavat sähköbussit sovellu sinne kovin hyvin, jos busseja on hankala käyttää päivän aikana varikolla välillä laturissa.

Kokopäiväpainotteinen siten että vuoroväli pysyy samana mutta ruuhkassa ajoaika kasvaa puolesta tunnista 40 minuuttiin. Yutongien tulon yhteydessä tehdyssä MTV3:n uutisjutussa sanottiin, että niillä pääsee 300km normaalioloissa ja 200km säällä kuin säällä. 55:n reitti on pituudeltaan 9,2km, eli latauksella pääsisi n.10 tuntia päiväajoa tai 13 tuntia ruuhka-ajoa. Ideaalioloissa saatetaan päästä kokopäivävuoroon jonka ajoaika on se 18h, mutta tiukille menee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En ole nyt päässyt vilkaisemaan tarjouspyyntöasiakirjoista liikennöintirakennetta, mutta linja 55 on perinteisesti ollut melko kokopäivävuoropainotteinen reitti, joten voi olla, etteivät varikkoladattavat sähköbussit sovellu sinne kovin hyvin, jos busseja on hankala käyttää päivän aikana varikolla välillä laturissa.

Linjan 55 ruuhkan vuoroväli tihenee nykyisestä n. 12 - 13 minuutista 10 minuuttiin eli linja ei jatkossa ole niin kokopäiväpainotteinen kuin se aiemmin on ollut. Yhdeksästä autosta on keskipäivällä ajossa kuusi, joten periaatteessa homma voisi toimia esimerkiksi niin, että kuljettajat käyvät vuorotellen ruokatauolla ja kukin auto on sen ajan latauksessa. Tarjouspyynnössä vaaditaan, että kalustolla (oli se sitten pika- tai varikkoladattavaa) tulee voida ajaa vähintään neljä tuntia lataamatta, joten ruuhka-ajat pitäisi pystyä hoitamaan ilman lataustarvetta. Käsittääkseni tällä hetkellä markkinoilla oleviin pikaladattaviin sähköbusseihin on saatavissa n. 3-4 kertaa tehokkaammat akut kuin muutaman vuoden vanhoissa Linkkereissä on, joten arvatenkin tuo neljän tunnin ulottuma on saavutettavissa.
 
Pohjolan Kaupunkiliikenne voitti molemmat kohteet:

https://www.hsl.fi/uutiset/2019/oy-...i-helsingin-ja-ita-vantaan-bussilinjoja-18711


Kilpailussa mukana olleille Itä-Vantaan ja Koillis-Helsingin linjoille tulee elokuussa 2020 yhteensä 13 uutta sähköbussia sekä seitsemän EEV- tai Euro VI -normin mukaista dieselbussia. Vuonna 2024 linjoille tulee vielä kaksi uutta sähköbussia. Linjalle 55 tulee tammikuun alussa vuonna 2021 yhdeksän uutta täyssähköbussia.
 
Hmm. vahvasti telibusseilla liikennöityjä linjoja. Onkohan odotettavissa kenties nivelbussien paluuta - sähköisessä muodossa tälläkertaa?
 
Pohjolan Kaupunkiliikenne voitti molemmat kohteet:

https://www.hsl.fi/uutiset/2019/oy-...i-helsingin-ja-ita-vantaan-bussilinjoja-18711


Kilpailussa mukana olleille Itä-Vantaan ja Koillis-Helsingin linjoille tulee elokuussa 2020 yhteensä 13 uutta sähköbussia sekä seitsemän EEV- tai Euro VI -normin mukaista dieselbussia. Vuonna 2024 linjoille tulee vielä kaksi uutta sähköbussia. Linjalle 55 tulee tammikuun alussa vuonna 2021 yhdeksän uutta täyssähköbussia.

Tarkennusta hallituksen pöytäkirjassa: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019601-3

Nobina ja PKL tarjosivat molepiin kohteisiin, HelB kohteeseen 261 ja Tammelund kohteeseen 260, jonka tarjous tosin hylättiin.

Kalustoksi tulee 13x sähkö-C, 3x diesel-C, 4x diesel-A2 ja 9x sähkö-A1.
 
Aika yllättävää ettei HelB edes jättänyt tarjousta kohteeseen 260 vaikka sillä on tässä 19 auton liikenne.
Suurin häviäjä oli Nobina joka menettää 26 auton liikenteen.
 
24 autoa 28:sta on tarjottu sähköisenä, eli on odotettavissa vähintään yli 10 sähköteliä tai niveltä.

Sähkönivelet olisivat kyllä ihan oiva valinta Pohjolan Liikenteeltä. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 18:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:23 ----------

Ja täytyy kyllä sanoa että Pohjolan liikenne sopii varsin hyvin 562:n ja 587:n/ h75:n ja h77:n uudeksi liikennöitsijäksi.
 
Aikamoisen riskin on PL ottanut kun VDL:n sähköteliä ei olla rupeemassa toimittamaan kuin vasta vuodenvaihteen jälkeen. Enkä ole löytänyt mitään uutisia XLE:stä julkaisun jälkeen, eli vaikuttaisi siltä, että bussista ei ole protomallia ollut julkisesti testattavana saati sitten PL:llä testattavana. Onkohan koko mallista ollut julkisuudessa edes näytekappaletta?

Mitäköhän Tammerlundin liikenne on tarjouksessa tehnyt kun se on liitteiden mukaan tarjonnut epäsopivaa kalustoa? Pohjolan liikennehän tarjosi taas ominpäiten sähkökalustoa, jota kohteessa 260 ei ollut vaadittu, eli kyse ei ole edes siitä.
 
Aikamoisen riskin on PL ottanut kun VDL:n sähköteliä ei olla rupeemassa toimittamaan kuin vasta vuodenvaihteen jälkeen.

Sen takia pidänkin sähkönivelbusseja todennäköisempänä vaihtoehtona mikäli 562:lla ja 587:llä vaaditaan joko teli- tai nivelbusseja. Ainakin Ruotsissa sähkönivelet ovat osoittautuneet oikein luotettaviksi. BYD:n uusi sähkönivel on varsin siisti peli.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:29 ----------

Aika yllättävää ettei HelB edes jättänyt tarjousta kohteeseen 260 vaikka sillä on tässä 19 auton liikenne.
Suurin häviäjä oli Nobina joka menettää 26 auton liikenteen.

Eli 26 teliä menee poistoon?
 
Eli 26 teliä menee poistoon?

55:llä ajetaan lähinnä Linkkereillä, kunhan Nobina aloittaa sen liikennöinnin vuodenvaihteessa. Ja tuskinpa telejä poistetaan montaakaan, 562:ta ajetaan nytkin paljon pätkillä, vaikka telejä pitäisi olla ja 587:llä on vakiona pätkiä.
 
Takaisin
Ylös