HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 49/2019

55:llä ajetaan lähinnä Linkkereillä, kunhan Nobina aloittaa sen liikennöinnin vuodenvaihteessa. Ja tuskinpa telejä poistetaan montaakaan, 562:ta ajetaan nytkin paljon pätkillä, vaikka telejä pitäisi olla ja 587:llä on vakiona pätkiä.

Mut ovatko 2-akseliset 562:n vakiokalustoa? Kuukankorven sivun HSL:n liikennöintisopimusten mukaan 562:n ja 587:n sopimuksen ainoat ei-telit ovat 4x 10-Volvo B7RLE/ 8500LE. Kaikissa muissa lukee teli.
 
Mut ovatko 2-akseliset 562:n vakiokalustoa? Kuukankorven sivun HSL:n liikennöintisopimusten mukaan 562:n ja 587:n sopimuksen ainoat ei-telit ovat 4x 10-Volvo B7RLE/ 8500LE. Kaikissa muissa lukee teli.

Eivät ole, mutta siksi telejä tuskin poistetaan montaa, jos niitä ei nytkään ole tarpeeksi.
 
Eiköhän sieltä kuitenkin lähde 06- ja 07-malliset telit roskikseen.

En ole laskenut, mutta onko telejä niin paljon sitten ylimääräisenä ensi elokuussa? Kun nyt on päivittäin useita pätkiä 562:lla. Ei kai ne tarkoituksellisesti ole siellä?

Mutta kuitenkin, Nobina tuskin poistaa yksistään tämän kilpailuhäviön vuoksi 26 teliä.
 
En ole laskenut, mutta onko telejä niin paljon sitten ylimääräisenä ensi elokuussa? Kun nyt on päivittäin useita pätkiä 562:lla. Ei kai ne tarkoituksellisesti ole siellä?

Mutta kuitenkin, Nobina tuskin poistaa yksistään tämän kilpailuhäviön vuoksi 26 teliä.

Toivottavasti Vesteistä ainakin kaikki huononkuntoiset menee poistoon. Ja hyvänkuntoiset saattaa jäädä vara-autojen rooliin. Vesteillä paljon matkustaneena voin sanoa että niiden hyvyys ja kunto on ihan yksilöstä kiinni. Sama juttu myös Volvoilla 601-619.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti Vesteistä ainakin kaikki huononkuntoiset menee poistoon. Ja hyvänkuntoiset saattaa jäädä vara-autojen rooliin. Vesteillä paljon matkustaneena voin sanoa että niiden hyvyys ja kunto on ihan yksilöstä kiinni. Sama juttu myös Volvoilla 601-619.

Eipä niitä Vestejä muutenkaan ole liikenteessä enää kuin muutama. Tällä viikolla ollut linjalla autot 3, 13, 14 ja 16. Auto 15 ollut viimeksi linjalla 20.11.
 
Pohjolan Kaupunkiliikenne voitti molemmat kohteet:

https://www.hsl.fi/uutiset/2019/oy-...i-helsingin-ja-ita-vantaan-bussilinjoja-18711


Kilpailussa mukana olleille Itä-Vantaan ja Koillis-Helsingin linjoille tulee elokuussa 2020 yhteensä 13 uutta sähköbussia sekä seitsemän EEV- tai Euro VI -normin mukaista dieselbussia. Vuonna 2024 linjoille tulee vielä kaksi uutta sähköbussia. Linjalle 55 tulee tammikuun alussa vuonna 2021 yhdeksän uutta täyssähköbussia.

Kohteeseen 260 tarjottu kalusto

8/2020 - 8/2021 (linjat 562 ja 587)

13 x uusi sähköteli (pituus 14,7 m, ovet 2+2+1)
2 x Scania K280UB / Lahti Scala -teli -08, Euro 6 retrofit (PL 726 ja 727)
1 x Scania K280UB / Lahti Scala -teli -08, EEV (PL 729)
3 x Volvo B7RLE 8700LE -08, Euro 6 retrofit (PL 718, 720 ja 721)
1 x Volvo B7RLE 8700LE -08, EEV (PL 719)

Teliautoja tarjottu siis 16 kpl, vaikka samanaikaisesti liikenteessä on enimmillään 15 teliautoa.

8/2021 - 8/2024 (linjat 75, 77 ja 79N)

13 x sähköteli vm. 2020 (pituus 14,7 m, ovet 2+2+1)
2 x Scania K280UB / Lahti Scala -teli -08, Euro 6 retrofit (PL 726 ja 727)
2 x Volvo B7RLE 8700LE -08, Euro 6 retrofit (PL 720 ja 721)
2 x Volvo B7RLE 8700LE -08, EEV (PL 719 ja 722)

EEV-Scala poistuu, yksi retrofitattu 08-Volvo vaihtuu EEV:ksi

8/2024 - 8/2027 (linjat 75, 77 ja 79N)

2 x uusi sähköteli (vm. 2024)
13 x sähköteli vm. 2020 (pituus 14,7 m, ovet 2+2+1)
2 x Volvo B7RLE 8900LE -12, Euro 6 retrofit (PL 868 ja 880)
2 x Volvo B7RLE 8700LE -12, EEV (PL 837 ja 881)

Teli-Scalat vaihtuvat sähköteleiksi ja 08-Volvot 12-mallisiksi.
 
Solaris lanseeraa sopivaan aikaan sähkötelibussin

Tiedä nyt kuinka sopivaan aikaan tähän sopimukseen, kun autot pitäisi olla liikenteessä seitsemässä kuukaudessa ja vielä ei ole kuin 3d mallinnus. Tuskin PL:äkään on näitä harkinnut, ellei Solaris ole raottanut tehtaanovea, kuten Yutong teki Norjan Keoliksen kanssa, mutta siltikin on aika riski tehdä ostopäätöstä julkaisemattoman tiedon perusteella.
 
Tiedä nyt kuinka sopivaan aikaan tähän sopimukseen, kun autot pitäisi olla liikenteessä seitsemässä kuukaudessa ja vielä ei ole kuin 3d mallinnus. Tuskin PL:äkään on näitä harkinnut, ellei Solaris ole raottanut tehtaanovea, kuten Yutong teki Norjan Keoliksen kanssa, mutta siltikin on aika riski tehdä ostopäätöstä julkaisemattoman tiedon perusteella.

Riippuu luottamuksesta valmistajaan. Volvo myi uudistettua FH-sarjaa (raskaita kuorma-autoja)valtavasti pelkillä esitteillä ja ostajat saivat valmiit autot paljon myöhemmin.

Solariksella on kuitenkin kaikki komponentit ja osaaminen valmiina, nyt on tulossa uusi tuoteversio, eikä täysin uusi keksintö.
 
Takaisin
Ylös