HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 61 / 2025

Tuollainen vastaava varauma on linjan 71 nykyisessäkin liikennöintisopimuksessa. Muita vastaavia on muistaakseni ainakin linjoilla 57, 59, 79, 118 (8/2026 alkava sopimus), 542 (8/2026 alkava sopimus) ja 554.
Käytännössä ainakin lähes kaikissa PL:n uudemmissa teliautoissa on keskioven kohdalla paikka kortinlukijalle. Mahdollistaa sitten autojen muuttamisen oransseiksi tarvittaessa ilman että lukija pitää kiinnittää johonkin vaikeampaan paikkaan.
 
Kuulemma matkustamon istuimiin liittyviä vaatimuksia muutettu, jotta useampi valmistaja pystyy täyttämään ne.

Sain hieman tarkempaa tietoa niin aikaisemmin K309 vaadittiin pehmustettuja penkkejä mutta selkänojan korkeus oli rajattu samaksi kuin kaupunkipenkeissä. Nyt uusissa vaatimuksissa tuosta korkeusrajauksesta on luovuttu.
 
Sain hieman tarkempaa tietoa niin aikaisemmin K309 vaadittiin pehmustettuja penkkejä mutta selkänojan korkeus oli rajattu samaksi kuin kaupunkipenkeissä. Nyt uusissa vaatimuksissa tuosta korkeusrajauksesta on luovuttu.
Oho, oikein vaaditaan pehmustettuja penkkejä... tätä ei hetkeen olekaan nähty, olisivatkohan peräti 2014 Kirkkonummelle ja Sipooseen tulleet PL 211-237 viimeisimmät autot joissa niitä on suoraan vaaditttu?
Sitaatti HSL:n hallituksen pöytäkirjasta v. 2013: "Lisäksi uuden kaluston hankintoihin näissä sopimuksissa edellytetään korkeat, pehmustetut penkit."
Tämän jälkeen en siis muista vastaavaa lukeneeni, mutta toki voi korjata, jos Sipoon ja Kirkkonummen Yutongeihin tuli vaatimuksena eikä mahdollisuutena.
 
Muistaakseni PL 929:ssä oli korkeet penkit ennenkun VDL:t tuli ajoon mut nyt ne on ainakin otettu pois
Häh, miten en tällaista muista? Melkoisen työn kyllä joku saanut tehdä vaihtaessaan käytävän puolelle lattiaan kiinnitettävät korkeiden penkkien kiinnikkeet seinän alaosaan kiinnitettäviin vinoihin versioihin ja siihen vielä katuripenkit perään...

Edit: Liitteenä toinen Bussidatasta löytyvistä kuva tuosta autosta alle viikko liikenteeseentulon jälkeen. Kyllä omaan silmääni ainakin näyttää ihan katuripenkeiltä :D
 

Liitetiedostot

  • 1761487873540.png
    1761487873540.png
    1.2 MB · Lukukerrat: 12
Viimeksi muokattu:
Aa no sit oli varmaan joku toinen auto
Tai sitten vain kuvittelet. Ei se niin helppo tehtävä kuitenkaan ole niitä penkkejä ja kiinnikkeitä vaihtaa. "Proto"-U12:ssa, PL 1107:ssa on kyllä vasemmalla edessä näkövammaispaikalla ikkunan puoleinen istuin korkeaa mallia. Uudemmissa ihan samanlainen kuin muissakin sarjasta 401-415 eteenpäin tulleissa.

Ja kysymyksenä edittiisi; miksi se olisi ollut Kirkkonummella ajossa? Sinne hankittiin samaan aikaan 944-948 juurikin sinne räätälöidysti korkeilla istuimilla. Tuo taas on Hämeenkatu/Lahdenväylä/59-sopimukseen hankittuja yksilöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaakseni PL 929:ssä oli korkeet penkit ennenkun VDL:t tuli ajoon mut nyt ne on ainakin otettu pois eli ne voi luultavasti vaihtaa tarpeen mukaan
Mistäs sinä tällaista olet keksinyt? Ihan uutena on tavalliset penkit tuohon 925-943 sarjaan tullut ja tuollainen teoria on mahdoton.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten vain kuvittelet. Ei se niin helppo tehtävä kuitenkaan ole niitä penkkejä ja kiinnikkeitä vaihtaa. "Proto"-U12:ssa, PL 1107:ssa on kyllä vasemmalla edessä näkövammaispaikalla ikkunan puoleinen istuin korkeaa mallia. Uudemmissa ihan samanlainen kuin muissakin sarjasta 401-415 eteenpäin tulleissa.
Aika monella Yutongilla siellä tuli sillon mentyy mutta itse muistaakseni kaikissa millä menin oli korkeet penkit mut voin muistaa väärin
 
Takaisin
Ylös