HSL:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 61 / 2025

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
6,478
HSL käynnistää bussiliikenteen tarjouskilpailun, johon sisältyy Helsingissä, Espoossa, Keravalla, Sipoossa, Tuusulassa ja Vantaalla liikennöitäviä linjoja. Kilpailutettavassa liikenteessä on kymmenen (10) kilpailukohdetta, kohdenumerot 306–315.

Kilpailukierroksen liikenteen laajuus on vuositasolla noin 13 miljoonaa linjakilometriä. Kilpailutettavaan liikenteeseen tarvitaan arkipäivänä noin 171 bussia. Kilpailutettavan liikenteen osuus on noin 15 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja 14 prosenttia linjakilometreistä. HSL:n järjestämässä bussiliikenteessä ajetaan tällä hetkellä vuositasolla noin 92 milj. linjakilometriä ja liikenteeseen tarvitaan arkipäivinä enimmillään noin 1130 autoa.

Tarjouskilpailu järjestetään kahdessa osassa; tarjouskilpailu 61a/2025 käynnistetään elokuussa 2025 ja 61b/2025 lokakuussa 2025.

Tarjouskilpailuun 61a/2025 sisältyvä liikenne

Kohde 306

Linjat
63 Kamppi–Ruskeasuo–Maunula–Paloheinä
69 Kamppi–Pasila–Käpylä–Malmi–Jakomäki
70 Kamppi–Töölö–Pihlajamäki–Pukinmäki–Malmi
77N Rautatientori–Arabia–Malmi–Jakomäki
78N Rautatientori–Arabia–Viikki–Latokartano
431N Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–KuninkaantammiKivistö–Lentoasema

Kohteen 306 liikennöintiin tarvitaan kaksikymmentäkaksi (22) tyypin C linja-autoa ja viisitoista (15) tyypin A2 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,5 miljoonaa kilometriä.

Kohde 307

Linjat
71 Rautatientori–Pihlajisto–Pihlajamäki–Malmi

Kohde 307 kilpailutetaan kahdella eri vaihtoehdolla siten, että aikataulut ja kalustokierrot laaditaan sekä telillinja-autolle (C-tyyppi) että nivellinja-autolle (Dtyyppi). Vaihtoehdossa A liikenne hoidetaan 13 nivellinja-autolla ja vaihtoehdossa B liikenteen hoitoon tarvitaan 15 telilinja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä vaihtoehdossa A on arviolta 0.9 miljoonaa kilometriä ja vaihtoehdossa B on arviolta 1,0 miljoonaa kilometriä.

Kohde 308

Linjat
633N Rautatientori–Simonkylä–Korso–Vallinoja–SorsakorpiKeravan asema
641 Tikkurila–Leinelä–Hyrylä–Keravan asema
738 Kalasatama–Keravan asema
962 Hyrylä–Sula–Keravan asema
963 Paijala–Hyrylä–Rykmentinpuisto–Keravan asema
962 Hyrylä–Sula–Keravan asema
963 Paijala–Hyrylä–Rykmentinpuisto–Keravan asema
963B Hyrylä–Rykmentinpuisto–Keravan asema
971B Ruotsinkylä–Hyrylä–Keravan asema
972 Korso–Alikerava–Keravan asema
973 Peijas–Korso–Vallinoja–Kannisto–Keravan asema
975 Keravan asema–Kaleva–Mattilanpuisto
975N Keravan asema–Kaleva–Hyrylä
976 Keravan asema–Virrenkulma
977 Keravan asema–Päivölä–Kytömaa
977V Keravan asema–Kivisilta–Kytömaa
978 Keravan asema–Sorsakorpi–Keinukallio
978K Keravan asema–Sorsakorpi–Bastukärr
985 Keravan asema–Talma–Nikkilä

Kohteen 308 liikennöintiin tarvitaan kaksikymmentä (20) tyypin A1 ja neljä (4) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,1 miljoonaa kilometriä.

Kohde 309

Linjat
642 Leinelä–Riihikallio–Lahela–Hyrylä
642K Leinelä–Riihikallio–Ruotsinkylä–Lahela–Hyrylä
643 Hakaniemi–Hyrylä
643K Hakaniemi–Ruskeasanta–Hyrylä
643N Rautatientori–Ilola–Hyrylä–Lahela
665 Hyrylä–Järvenpää–Kellokoski–Hyökännummi
665A Hyrylä–Järvenpää–Kellokoski–Hyökännummi(–Mäntsälä)
665K Hyrylä–Järvenpää–Jamppa–Kellokoski–Hyökännummi
665N Rautatientori–Hyrylä–Järvenpää–Jamppa–Kellokoski–Hyökännummi

Kohteen 309 liikennöintiin tarvitaan seitsemän (7) tyypin A1 ja kahdeksan (8) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 1,1 miljoonaa kilometriä.

Tarjouskilpailuun 61b/2025 sisältyvä liikenne

Kohde 310

Linjat
78 Rautatientori–Viikki–Latokartano

Kohteen 310 liikennöintiin tarvitaan arviolta yhdeksän (9) tyypin A2 linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,6 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.

Kohde 311

Linjat
300 Elielinaukio–Vihdintie–Pähkinärinne–Myyrmäki
400 Kamppi–Hämeenlinnanväylä–Myyrmäki–Martinlaakso–Vantaankoski

Kohteen 311 liikennöintiin tarvitaan arviolta kaksikymmentäkahdeksan (28) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,5 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.

Kohde 312

Linjat
311 Kaivoksela–Myyrmäki–Hämeenkylä
321 Elielinaukio–Vihdintie–Jupperi–Lähderanta–Vanhakartano
335 Linnainen–Myyrmäki–Martinlaakso–Askisto
335B Vapaala–Myyrmäki–Martinlaakso–Askisto
345(N) Elielinaukio–Vihdintie–Askisto–Kalajärvi–Rinnekoti
349 Lahnuksen koulu–Kalajärvi–Lepsämänjoentie
349B Kalajärvi–Lepsämänjoentie
349BK Kalajärvi–Hännikäinen–Lepsämänjoentie
431B Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–Vantaanlaakso–Kivistö 431B Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–Vantaanlaakso 436N Elielinaukio–Hämeenlinnanväylä–Myyrmäki–Martinlaakso–Kalajärvi

Kohteen 312 liikennöintiin tarvitaan arviolta seitsemän (7) tyypin A1 linja-autoa, kaksitoista (12) tyypin A2 linja-autoa ja seitsemän (7) tyypin C linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 2,0 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.

Kohde 313

Linjat
572 Mellunmäki–Hakunila–Kehä III–Tuupakka–Martinlaakso

Kohteen 313 liikennöintiin tarvitaan arviolta viisi (5) tyypin A2 ja yksi (1) tyypin C linjaautoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,5 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.

Kohde 314

Linjat
625 Tikkurila–Rekolanmäki
713(B) Kuninkaanmäki–Hakunila–Vaarala
719 Nybygget–Hakunila 719B Länsisalmi–Hakunila
719K Nybygget–Länsisalmi–Hakunila
723 Päiväkumpu–Peijas
839(K) Rapuojantie–Östersundom–Puroniitty

Kohteen 314 liikennöintiin tarvitaan arviolta kuusi (6) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,3 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.

Kohde 315

Linjat
961 Korso–Hyrylä–Nahkela(–Nurmijärvi)
961B Korso–Hyrylä
964 Hyrylä–Rusutjärvi–Rannikonmäki
964K Hyrylä–Kolistimenmäki–Rusutjärvi–Rannikonmäki
965 Hyrylä–Jäniksenlinna–Perttu–Jokela
965T Hyrylä–Rusutjärvi–Jäniksenlinna–Perttu–Jokela
965T Hyrylä–Rusutjärvi–Jäniksenlinna–Perttu–Jokela
966 Jokela–Vanhankylän koulu–Saunakallio–Terrisuo
967 Jokela–Nuppulinna–Linjamäki–Kellokoski
967(K) Jokela–Nuppulinna–Purola–Linjamäki–Kellokoski
968 Hyrylä–Paijala–Ruskela–Sahatie–Hyrylä

Kohteen 315 liikennöintiin tarvitaan arviolta kuusi (6) tyypin A1 ja yksi (1) tyypin MiniB linja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä on arviolta 0,4 miljoonaa kilometriä. Suorite- ja automäärät tarkentuvat syksyn aikana jatkosuunnittelussa.

Tarjottava linja-autokalusto

Tarjouskilpailuun sisältyviä linjoja liikennöidään kaksiakselisilla A1- ja A2-tyypin linjaautoilla, C-tyypin telilinja-autoilla, MiniB-tyypin pienkalustolla sekä kohteessa 307 vaihtoehtoisesti D-tyypin nivellinja-autoilla. Vähintään 77 % kilpailutettavasta liikenteestä vaaditaan ajettavaksi sähköbusseilla. Käyttövoimavaatimus tukee HSL:n päästötavoitteita.

Kohteisiin 309 ja 315 sisältyy suunnitelma yhteishankinnasta Uudenmaan ELY:n (vuoden 2026 alusta Traficom) kanssa, koska osa kohteen reiteistä liikennöidään HSL:n liikennöintialueen ulkopuolelle. Yllä olevissa kohteiden 309 ja 315 linjaluetteloissa Uudenmaan ELY:n toimivalta-alueeseen kuuluvat osuudet on merkitty sulkeisiin ja niiden osuus kohteen 309 liikenteestä on noin 6 prosenttia ja kohteen 315 liikenteestä on noin 10 prosenttia.

Kilpailutettavien kohteiden 306–312 ja 314 sopimukset ovat seitsemän (7) vuoden mittaisia, jonka lisäksi sopimuksiin sisältyy mahdollisuus kolmen (3) vuoden jatkooptioihin. Kohteen 313 sopimus on kahden (2) vuoden mittainen, jonka lisäksi sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden jatko-optioihin. Kohteen 315 sopimus on viiden (5) vuoden mittainen, jonka lisäksi sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden vuoden jatko-optioihin. Kaikissa sopimuksissa liikennöinti alkaa syysliikennekauden alkaessa elokuussa 2027.
 
Kohde 307

Linjat
71 Rautatientori–Pihlajisto–Pihlajamäki–Malmi

Kohde 307 kilpailutetaan kahdella eri vaihtoehdolla siten, että aikataulut ja kalustokierrot laaditaan sekä telillinja-autolle (C-tyyppi) että nivellinja-autolle (Dtyyppi). Vaihtoehdossa A liikenne hoidetaan 13 nivellinja-autolla ja vaihtoehdossa B liikenteen hoitoon tarvitaan 15 telilinja-autoa.
71:n kilpailutus tehdään aika kiinnostavalla tavalla. Itse arvelisin, että telitarjous on halvempi, mutta niveltarjouksen voiton myötä olisi myös mahdollista, että 71:stä tulee HSL-alueen ensimmäinen ei-runkolinja, jota ajetaan nivelbusseilla. Toki 71 olisi luonteva uusi runkolinja, mutta tietääkseni sellaista ei ole suunnitteilla.

78:n kalustovaatimus muuttuu myös, mutta pienempään suuntaan C:stä A2:ksi. Ainakin ruuhkan vuoroväli näyttäisi pysyvän nykyisellä tasolla. Nämä kaksi muutosta johtavat siihen, että 77N ja 78N siirtyvät pois nykyisestä 71+78-paketista 63:n, 69:n ja 70:n kanssa samaan pakettiin.
 
71:stä tulee HSL-alueen ensimmäinen ei-runkolinja, jota ajetaan nivelbusseilla. Toki 71 olisi luonteva uusi runkolinja, mutta tietääkseni sellaista ei ole suunnitteilla.
Luulisin, että jos 71:n kilpailutus voitetaan nivelbusseilla, niin se muutettaisiin runkolinjaksi. Varmaan muu kuin brändäys ei muuttuisi, mutta kuljettajan olisi aika mahdotonta valvoa kaikkia ovia ja avorahasteinen peruslinja olisi aika sekava.
 
Jätetäänpä oma bingolappu tänne

A-osio:
306: KAH
307: PL (vihdoin niveliä heillekin?)
308 & 309: PL (ainakin varikon suhteen helppo)

B-osio:
310: TLL (väitän, että voi olla muutenkin varsin aktiivinen tässä kilpailussa)
311: NOF
312: NOF
313: TLL
314: RR, vaihtoehtoisena villikorttina TLL tarjoaisi pienkalustopakettiinkin
315: KS, toisena villikorttina KCL (varikko Järvenpäässä, en tosin tilan määrästä tiedä)
 
Älä unohda Harri Vuolta neki varmaan tarjoo taas johonki
Varikko on kyllä sen verran epäkäytännöllisessä paikassa, että tuskinpa vaan. 899 nyt sitoi sen verran vähän, että saatiin helpommin sovitettua muualle. Ja se muuten kirjoitetaan Vuolletta (ihan näin pilkunviilauksena😅).
 
Lototaan:
306: NF
307: NF (Teleillä)
308 & 309: PL (aikalailla satavarmasti)

310: PL
311: KAH
312: KAH
313: NF
314: KS
315: KS
 
Toki 71 olisi luonteva uusi runkolinja, mutta tietääkseni sellaista ei ole suunnitteilla.
Niin, Lahdenväylän suunnaltahan puuttuu säteittäinen runkolinja. Jos 71:stä joskus tehdään runkolinja, niin sen numero muutettaisiin 70:ksi ja nykyisestä 70:stä voisi tulla 72, joka jäi vuoden 2017 Koillis-Helsingin linjastouudistuksessa vapaaksi. Se kulkee Pukinmäen kautta, jolloin numero olisi sopivasti ja perinteisesti postinumeron mukainen.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa omakin veikkaus:

306: Nobina
307: KAH
308: PL
309: PL
310: KAH tai PL
311: Nobina tai PL
312: Nobina
313: TLL
314: Korsisaari
315: Korsisaari
 
Varikko on kyllä sen verran epäkäytännöllisessä paikassa, että tuskinpa vaan. 899 nyt sitoi sen verran vähän, että saatiin helpommin sovitettua muualle. Ja se muuten kirjoitetaan Vuolletta (ihan näin pilkunviilauksena😅).
Varikko iha hyväs paikas jos Siuntiossa ajaa
 
Tässä vaikuttaisi olevan sopimusten 228, 232, 254, 255, 258, 259, 276, 286 ja 287 nykyinen liikenne eli 9:stä paketista tulee 10, mikä ei ole hirveä kasvu, mutta useampi yhden linjan paketti vähän kummastuttaa. 71:n kanssa sen ymmärtää, kun sille halutaan ainakin yrittää saada niveliä, mutta sen kanssa paketissa ollut 78 olisi voinut mennä 78N:n kanssa kohteeseen 306, kun näiden reittien ero ei ole muutenkaan kuin lyhyt matka Koskelan ja Arabianrannan välillä.

Samoin luulisi 572:n sopineen paremmin nyt alkaneisiin linjojen 571 ja 574 tai Kehä I:n poikittaislinjojen pakettiin, jossa on samalla seudulla kulkeva 553. 572 tuli aikaisemmin loppuneesta paketista Vihdintien seutulinjojen pakettiin kesken sopimuksen, niin luulisi sen poislohkaisun myös onnistuneen kesken sopimuskauden.

431N:n päätyminen koillisen suunnan pakettiin on erikoinen käänne. Luulisi sen sopineen paremmin johonkin lentoasemalle oikeasti kulkevien linjojen pakettiin tai edes hieman lähemmäs kuten ilmeisesti ensi vuonna kilpailutettavat Tuusulanväylän seutulinjat. Yölinjoilla on niin vähän kilometrejä, että linja olisi ehkä mahtunut jo nykyiseenkin sopimukseen vuodeksi kunnes se kilpailutetaan.

Myöskin se, että tuosta Tuusulanväylän paketista otettiin optiota vuodeksi pitenpään kuin 300- tai 400- sarjalaisten paketeissa ja 600 siten ei sisälly 300 sekä 400:n telirunkolinjapakettiin vaikuttaa siltä, että 600:n ollaan kilpailuttamassa nivelillä. Toivin mukaan muuten 300:lle ja 400:lle saataisiin niitä kokomatalia telejä, joita parin vuoden takaisessa runkolinjaprujussa suositeltiin. Takaoven käyttö on romahtanut isompien kantamusten kanssa, kun yhden talven aikana tuli jäätyä kolme kertaa oven väliin. Vaikkakin Suburbaneissa on etumatalksikin korkea takaosa ja kuskille vaikeasti nähtävä takaovikuilu.

71 tosiaan sopisi runkolinjaksi jos nivelbusseja tulee, mutta tämä vaihtoehtoistaminen ei ole tainnut onnistua nivelbussien eduksi vielä kertaakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kohde 307

Linjat
71 Rautatientori–Pihlajisto–Pihlajamäki–Malmi

Kohde 307 kilpailutetaan kahdella eri vaihtoehdolla siten, että aikataulut ja kalustokierrot laaditaan sekä telillinja-autolle (C-tyyppi) että nivellinja-autolle (Dtyyppi). Vaihtoehdossa A liikenne hoidetaan 13 nivellinja-autolla ja vaihtoehdossa B liikenteen hoitoon tarvitaan 15 telilinja-autoa. Kohteen vuotuinen suoritemäärä vaihtoehdossa A on arviolta 0.9 miljoonaa kilometriä ja vaihtoehdossa B on arviolta 1,0 miljoonaa kilometriä.

Nousu keskustan suunnalta Viikinmäen päälle on sen verran jyrkkä, että Harjannetielle olisi hyvä sijoittaa kaksi kaistaa samaan suuntaan. Tällöin toisella kaistalla voi olla kolmen paikallaan sutivan nivelbussin jono ja yksityisautoilijat pääsevät sujuvasti mäen ylös toista kaistaa pitkin. Ilman kahta kaistaa samaan suuntaan tuohon muodostuu turhan pitkä yksikaistainen ränni aina kun sataa lunta tai jäätyvää tihkua.
 
Viimeksi muokattu:
Samoin luulisi 572:n sopineen paremmin nyt alkaneisiin linjojen 571 ja 574 tai Kehä I:n poikittaislinjojen pakettiin, jossa on samalla seudulla kulkeva 553
572 lyhyestä sopimuskaudesta tulee mieleen, että se kilpailutettaisiin myöhemmin toisessa paketissa, tai sitten korvattaisiin toisella linjalla (mikä kuitenkin toteutettaisiin myöhemmin?)

71 tosiaan sopisi runkolinjaksi jos nivelbusseja tulee, mutta tämä vaihtoehtoistaminen ei ole tainnut onnistua nivelbussien eduksi vielä kertaakaan.
Vaikka nivelbussilla tarjousta ei voitettaisikaan, tässä saadaan ajantasaista tietoa nivelbussien ja telibussien kustannuseroista. Juoksevissa kustannuksissa on odotettavissa (nivelbussien eduksi) eroja, kun nivelbusseja tarvitsee vähemmän, eli tarvitaan vähemmän kuljettajia ja vähemmän huoltoa. Mielenkiintoista olisi tietää, vaaditaanko tällä kertaa nivelbusseilta varikkoladattavuutta, vai asennettaisiinko pikalaturi Malmille.
 
Takaisin
Ylös