Minusta kirjaimista tulee päästä eroon, niin paljon kuin mahdollista.
Ainoat tarpeelliset ovat mielestäni: N (yölinja), V (ruuhkalinja) ja X (poikkeusliikenne).
Kolminumeroisten linjanumeroiden laaja käyttö on hyvä askel.
Yksinkertaisesti: 89A kertoo keskivertostadilaiselle enemmän, kuin 802. Onko mielestäsi parempi käyttää Helsingin sisäisissä linjoissa osittain kaksi- ja osittain kolminumeroisia tunnuksia (huomioi kansa, joka seuraavat 40 vuotta luulee kolminumeroisia Helsingin ulkopuolelle meneviksi linjoiksi) kun kaksinumeroisia tunnuksia voidaan käyttää vain 0-1 lisäkirjaimella? Ja sillä kirjaimella on selvempi, helpommin muistettavissa oleva tarina, kuin kolminumeroisilla lähes umpimähkään valituilla 8-alkuisilla linjoilla.
Palveluautoa ei pidä verrata tavalliseen bussiin. Se on nimensä mukaisesti palveluauto. Kun käytän niitä itse, näen mitä siellä tapahtuu. Useasti bussinkuljettaja tai muut matkustajat auttaa rollaattorin kanssa liikkuvan vanhuksen kyytiin. Matka-aika on sivuseikka. Tärkeintä on sellaisen palveleminen, jolla muuten vaikeuksia liikkua isoilla busseilla.
Väitän, että "iso bussi" ei automaattisesti tarkoita vaikeaa liikkumista. On niissäkin invaliuskat ja matala keskiovi.
Linjakartassa on ihan riittävästi sinistä spagettia jo valmiiksi.
Väitän, että pysäkin seinälle mahtuu kaksi-neljä kertaa suurempi kartta ja käsimatkakarttaa voi käyttää kaksipuolisesti. Ratikkakartta mahtuu vaikka johonkin nurkkaan missä on merta tai pikku A5-esitteeseen.
Salomaalla on ihan mielenkiintoisia kokemuksia. Mä en itse tunne muuta kuin sen pakettiauton, joka täällä Munkkiniemessä tukkii auraamattomat pikkukadut ja joka käy joka paikassa pari kertaa päivässä mutta ei koskaan missään niin usein, että siitä olisi jotain iloa. Yksinäinen työpaikka on sen pakun kuskilla, kun joutuu tyhjänä ajelemaan. Lehtisaaren koululaisetkaan eivät taida olla enää ilona, sillä niitä palvelee nyt ihan oikea bussi.
Jos jousitus olisi ison bussin luokkaa, en näkisi palveluautoissa mitään syytä olla kutsumatta sitä ihka oikeaksi bussiksi.
Hän kertoi, että aamupäivällä on kovinkin vilkasta: aamun ekalla rundilla noukitaan mummelit yksitellen kyytiin, nämä sitten istuvat kyydissä pari tuntia, vaihtavat kuulumiset ja mehevimmät juorut sekä nauttivat termarista kahvit ja sopivasti ennen päivävelliä kuski ripotteli mummelit takaisin lähtöpysäkeille. [---] Liikkuva päiväkeskus on myös mainio juttu, niin ei tarvitse miettiä, millä sinne kerhoon kulkisi. Mutta eihän tämä ole joukkoliikennettä.
On se joukkoliikennettä - mummelien täytyi matkustaa voidakseen kokoontua ja matkustaa toisen kerran yksitellen takaisin koteihinsa - välissä on vieläpä mahdollisuus käydä kaupassa. Yhtä hyvin voi siispä kokoustaa suoraan bussissa.
Mahtaakohan jlf:n lukijoista moni tietää sitä, että ennen pakuaikaa meillä oli täällä Munkassa myös ihan oikea palvelulinja. Aamuruuhkan jälkeen linjan 17 ruuhkavuoro siirtyi ajamaan Munkkiniemen puistotien ja Tarvon välille linjana 33, vuoroväli 20 minuuttia. Mukava vakiokuljettaja tunsi matkustajansa, auttoi rollat ja muut kyytiin ja pysähtyi kotioven eteen. Tiheähkö vuoroväli mahdollisti sen, että linja oli oikeasti käyttökelpoinen ja täysikokoiseen bussiin uskalsi nousta ihan normaalikin ihminen. Ei siellä tuulilasikuormaa ollut, mutta sata matkustajaa kuljetettiin noin keskimäärin päivässä. Iltaruuhkaan auto siirtyi sitten taas 17:lle. Jotenkin tahtoisin laskettavan auki, onko tällainen ruuhkien välillä ajava täysikokoinen bussi sittenkin edullisempi ratkaisu, kun autopäivä on jo maksettu ja vain kilsat tulevat lisäkuluiksi. Uskaltais ne matkustajatkin kyytiin.
Itse olen tutustunut h33:n historiaan - mielestäni se oli mainio sellaisenaan ja voitaisiin milloin vaan ajaa samalla tavalla ruuhka-autoilla. Ja kyllä, täyskokoisen bussin ajaminen pitäisi linjakohtaisesti selvittää kannattavuudeltaan ja reitin yhteensopivuudeltaan.
Mielestäni myös K on ihan hyvä ilmoittamaan pienestä poikkeamasta perusreitiltä. Esimerkiksi e28/K, 160/K jne. Nykyään Hsl:ssä vaan arvotaan uusille tunnuksille/reiteille kirjainselvennykset hatusta esim. 150K, 512K jne.
Juu, ei niitä niin paljoa ole, ettei muistaisi kun kerran ulkoa opettelee.
T on myös hyvä tunnus Lauttasaaren läpiajorangaistukselle
K on tutumpi merkitykseltään, joten se sopisi mieluummin. Kirkkonummen bussien linjauudistuksessa voitaisiin vaihtaa K Lauttasaaren kierron merkiksi. T:tä tarvitaan mahdollisella haarautuvalla linjalla.
h21V:n kaltaisista turhista kirjaimista olisi kyllä hyvä päästä eroon
Toki, mutta numeroa ei silti tarvitse muuttaa kolminumeroiseksi.
Eikös yksi Jouko-linjojen perusideoista ollut se, että se poikkeaa pienemmillekin kaduille ja tarvittaessa ottaa/jättää muuallakin kuin vain pysäkeillä? Tämä ei isolla bussilla onnistu pienempien kinttupolkujen osalta. Toinen syy miksi varmasti käytetään pakettiautoja on polttoaineen kulutus. Paku kuitenkin vie helposti sen 20-25l/100km vähemmän polttoainetta kuin oikea bussi
Kaikille linjoille ei toki kannata isoa bussia änkeä, mutta niille jotka eivät kinttupolkuja kulje lienee turhaa ostaa ja ylläpitää omaa bussia, kun liikenteen voi ympätä jonkun muun linjan liikennöintisopimukseen ruuhka-autojen muuttamisena kokopäiväautoiksi.
Yritinpä yksi päivä Espoon Keskuksesta eP80:n kyytiin, mutta tämä ajoi tyhjällä bussilla vain pysäkin ohi ja kaartoi Espoon torille varmaan sumpille. Selitys miksi se ei ottanut mua kyytiin kuuluisi varmaan seuraavasti "tämä on kutsulinja, tilaa se viimeistään tuntia ennen matkaa" kauankohan menee kun tuokin päätetään lakkauttaa?
Kyllä kutsulinjat sekä Kutsuplus mielestäni olisi hyvä ottaa myös matkan varrelta satunnaisharhailijoita, toki vieden perille ensin tulleet ensin. Hyvällä tuurilla auto olisi muutenkin menossa lähelle omaa kohdettasi, tai sen kautta.