• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n hallituksen päätökset 11.12.2012

Aja 339-DF yksi kyyti palveluautossa ja juttele matkan aikana myös matkustajien kanssa, niin näet että elämä on muutakin kuin tekniikkaa ja matematiikkaa.

Niin, kun pointti oli juuri siinä, ettei niitä matkustajia ole. Että aika kauan saisi istua J33:ssa ennen kuin löytyisi jututettavia. Mutta ymmärrän kyllä sen, että osalla linjoista niitä matkustajia on ihan kivasti. Senhän näkee hallituksen esityslistastakin – osalla J-linjoista nousijakohtainen kustannus lähestyy jo tavallisten bussilinjojen kustannusta ja tuskinpa Vuosaaressa turhaan ajellaan 20 min välein niillä pakuilla, eli kai siellä kulkijoita on. Hyvä niin, jatkakoot samaan malliin. Mutta ne J-linjat, joiden kulut alkavat lähestyä taksimatkaan verrattavia kuluja, ovat kyllä täysin vastuutonta joukkoliikennerahojen tuhlausta.

Ei kait joukkoliikennefoorumilla voida olla kovin eri mieltä palveluautojen tarpeesta.

Tottakai voi. Ollaanhan täällä eri mieltä myös raitiovaunujen tai metron tarpeesta taikka eri kehittämishankkeiden tarpeesta. Miksei siis voisi tai saisi olla eri mieltä siitä, pitääkö kaupungilla ajattaa tyhjiä Mercedes Benz Sprinter -pakettiautoja, joihin on puhkottu pari ikkunaa ja jotka on sisustettu bussinpenkein?

Mitä muuten tähän pakettiauto-termiin tulee, niin nythän on sillä tavalla, että ne "Jouko-bussit" ovat ihan oikeasti pakettiautoja. Armeijassa aikanaan Taivallahden kuljetuskeskuksessa kutsuttiin näitä penkitettyjä pakuja henkilöpakettiautoiksi, HPA, ja sitähän sanaa voi ihan mielellään käyttää, jos kokee pakun jotenkin halventavana. Minusta tässä on kuitenkin enemmän kyse siitä, että taas kerran mennään siitä, missä aita on matalin ja ennen kaikkea edullisin. Jos halutaan laadukasta ja houkuttelevaa pikkubussiliikennettä, niin sitten pitää hankkia oikeita pikkubusseja niille linjoille, sillä kyllä sellaisiakin on. Ks. esim. http://www.flickr.com/photos/21611052@N02/3890619187/ Tietysti penkitetty pakettiauto on helppo ja halpa ratkaisu, mutta sitten se tosiaan on vaan penkitetty pakettiauto ja silloin tulee sietää myös se kritiikki, joka asiaan kohdistuu. Jos haluaa vertailla "jouko-bussia" a la Mercedes Benz Sprinter sekä ihan normipakua niin voi katsoa vaikka näitä kuvia: http://www.autotoday.fi/modules/utility/files/large/MB_Jouko_bussi_2009.JPG ja http://www.auto1.fi/mercedes-benz/sprinter/830362 Sama vehjehän se on.

Minusta tulisi menetellä seuraavasti:
1. karsitaan pois ne Jouko-linjat, joilla matkustajia on selvästi liian vähän ja kustannukset kalliit, karsintaa tulee tehdä huomattavasti enemmän kuin nyt on esitetty
2. tehdään lopuilla linjoilla matkustajatutkimus ja jos siinä tulee esille sellaisia linjoja, jotka ovat pääasiallisesti liikkuvia päiväkeskuksia, siirretään nämä linjat Soten hoitoon
3. jätetään sellaiset linjat, joita muu joukkoliikennepalvelu ei korvaa ja joilla matkustajamäärä perustelee liikenteen jatkamista
4. selvitetään, tuleeko edullisemmaksi liikennöidä näitä jäljelle jääviä linjoja vain ruuhka-aikojen välisenä aikana täyskokoisella bussilla, jota ruuhkassa käytetään muuhun tarkoitukseen
5. jos edellinen ei onnistu joko kustannusten vuoksi tai siksi, että pikkubussilinjaa on välttämätöntä liikennöidä myös ruuhka-aikaan, niin satsataan sitten näihin harvoihin jäljelle jääviin pikkubussilinjoihin kunnolla ja käskytetään liikennöitsijät hankkimaan HSL:n ilmeen mukaista aitoa pikkubussikalustoa eikä mitään halpoja muunnospakuja ja numeroidaan ne ihan normaaleiksi bussilinjoiksi

Edellisen listan 3 ja 4 muuten pätevät täällä Munkinseudullakin; Vanhassa Munkkiniemessä on Tiilimäen-Ritokalliontien suunnalla ihan kerrostaloasutusta, joka on täysin vailla joukkoliikennepalveluita. Minusta olisi kohtuullista, että viiden 90 min välein lähtevän pakettiauton sijaan myös tälle, HSL:n suunnitteluohjeessa peräti kolmen tähden alueeksi arvotetun alueelle taattaisiin edes jonkinlaiset joukkoliikennepalvelut, vrt. mitä sanoin edellä bussilinjasta 33.

On aivan käsittämätöntä tämä valitusvirsi, että autot ajaisivat tyhjinä. Erityisen hämmentävältä tuntuu 339-DF:n ristiretki Jouko-busseja vastaan halventavia ilmaisuja käyttäen. Vielä kummallisempaa on, että kritiikki tuntuu perustuvan yhden linjan näkemiseen yhdellä alueella tietämättä mitään kokonaisuudesta. HSL:n pöytäkirjassa mainitut kaikkein hiljaisimmat ja kalleimmat linjat (J20, J60, J74, J84 ja J93) eivät edes ole niitä, jotka Munkkiniemessä liikkuvat. Tältäkään osin ei kritiikille ole siis perusteita.

Ristiretki tosiaan, harmi vaan ettei se johda mihinkään muuhun kuin kiivaisiin nettidebatteihin. Mitkä ilmaisut koet halventaviksi?

Sehän on selvä, että kritiikkini perustuu siihen, mitä itse näen ja koen. Lauttasaareen tai Vuosaareen ei ole asiaa, joten en tiedä mitään siitä, kuinka monta ihmistä siellä pystytään tunkemaan yhteen pakettiautoon. Mitenkäs ne vitsit menevät, kuusi norsua volkkariin? Kaksi eteen, kaksi taakse, yksi takakonttiin ja yksi käyttää Rexonaa.

Esityslistasta saamme lukea, että osalla J-linjoista kulut ovat vain hiukan suuremmat kuin tavanomaisen bussiliikenteen kulut, mikä osoittaa, että osalle J-linjoista on kysyntää ja tarvetta. Hyvä näin. Samalla esityslistasta voi lukea myös sen, että osalla linjoista kulut ovat taksimatkan luokassa ja osalla vieläpä niin korkeat, että taksilla pääsee parinkymmenen kilometrin päähän. Niin kauas ei edes Jouko vie. Ei kai kukaan voi väittää, että tällaisina aikoina, jolloin HSL jatkuvasti karsii vuoroja sellaisilta linjoilta, joilla on kymmeniätuhansia matkustajia päivässä, tulisi ylläpitää taksiliikennettä kalliimpaa "palvelulinjastoa"?

Kannattaa lukiessaan muistaa käyttäjän asenne bussiliikennettä kohtaan yleensä, onko käyttäjällä kenties aina jokin ongelma kaikenlaisten bussien kanssa jne niin osaa vähän sitten suodattaa hänen vuodatuksiaan ;)

Tällä viikolla olen matkustanut HSL-bussilla kolmesti. Se on muuten huima nousu verrattuna vuodentakaiseen, jolloin tuo kolme saattoi olla koko vuoden aikana tehtyjen HSL-bussimatkojen määrä. Ei tuo Länsi-Helsingin runkolinja yllä matkustusmukavuudeltaan ratikan tasolle eivätkä bussit kulje vieläkään aikataulumuutosten jälkeenkään läheskään tahdistetusti, mutta silti Munkasta Kamppiin on kätevämpää mennä bussilla kuin ratikalla. Tuossa pari viikkoa sitten matkustin peräti raitiotieseuran kokoukseen Töölön kirjastoon bussilla. Että en mä nyt niin siitä asennevammasta tiedä :)

Siinä ollaan kyllä ihan samaa mieltä, että jlf-vuodatuksia on syytä suodattaa ja reippaasti.
 
En tiennytkään, että normipakettiauto on matalalattiainen.

Busseja on monenkokoisia: minibusseja, midibusseja, tavallisia busseja, teliautoja ja nivelautoja. Ja vielä kaksikerroksisiakin. Kaikille on oma käyttöalueensa ja tarkoituksensa. Mutta kiitokset bussitekniikkaluennosta. Olen harrastanut linja-autoja vasta viitisenkymmentä vuotta, joten minulla on vielä paljon opittavaa.
 
Jännä että J74 on hiljaisimpien linjojen joukossa... Sehän kulkee joka ikinen aamu ja päivä täynnä, koskaan ei saa kutsuttua, vaikka tilaisi edellisenä päivänä..

Tämä on kutsuohjatun linjan ominaisuus. Koska palvellaan yksittäisiä matkoja siellä ja täällä, ei pystytä palvelemaan kovin montaa matkustajaa tunnissa. Matkojen yhdistelyn toivotaan auttavan, mutta lopulta yhdistely onnistuu vain rajallisesti. Tästä syystä matkustajakohtainen kustannuskin on suuri, kun kuljettajan tuntipalkka on sama niillä vähilläkin matkustajilla.
 
Tämä on kutsuohjatun linjan ominaisuus. Koska palvellaan yksittäisiä matkoja siellä ja täällä, ei pystytä palvelemaan kovin montaa matkustajaa tunnissa. Matkojen yhdistelyn toivotaan auttavan, mutta lopulta yhdistely onnistuu vain rajallisesti. Tästä syystä matkustajakohtainen kustannuskin on suuri, kun kuljettajan tuntipalkka on sama niillä vähilläkin matkustajilla.

Siksi en ole ihan vielä ymmärtänyt miten kutsuplus poikkeaa tavallisesta kutsujoukosta, paitsi kalliimman hinnan ja korkealattiaisten ja ahtaampien bussien osalta :lol: Luulen, että sekin sekoilu loppuu, kun todetaan että ei sillä oikeasti oikeita käyttäjiä olekaan.
ehkä nekin rahat olisi voitu käyttää vaikkapa tiedoittamisen kehittämiseen
 
Siksi en ole ihan vielä ymmärtänyt miten kutsuplus poikkeaa tavallisesta kutsujoukosta
Sillä pääsee laajemmalle alueelle, olikohan näin aluksi Kehä I:n sisäpuolelle. Tavoitteena kai on, että tilauksia tulisi niin paljon, että reittejä pystyisi oikeasti yhdistelemään tehokkaasti. (En tiedä, toteutuuko tämä käytännössä. Kovin tyhjältä on näyttänyt ne kerrat kun itse olen nähnyt auton livenä.) Eikä se odottele pysäkillä ylimääräistä tai auta pyörätuolilla kulkevaa. Kutsuplus on ihan selvästi oma palvelunsa, mutta en ole itsekään vakuuttunut sen tarpeellisuudesta.

Äkkiseltään ajatellen se sopisi paremmin jonnekin maaseudulle, jossa voisi hyvinkin onnistua ajamaan pitkän "runkoreitin" muutaman matkustajan kanssa ja ripottelemaan heidät yksitellen pikkutaajaman alueelle. Vaatisi tosin ehkä vähän pidempää varoitusaikaa kutsuille ja mahdollisesti tietoa siitä, mitä muut ovat tilanneet lähistölle.
 
Sillä pääsee laajemmalle alueelle, olikohan näin aluksi Kehä I:n sisäpuolelle. Tavoitteena kai on, että tilauksia tulisi niin paljon, että reittejä pystyisi oikeasti yhdistelemään tehokkaasti. (En tiedä, toteutuuko tämä käytännössä. Kovin tyhjältä on näyttänyt ne kerrat kun itse olen nähnyt auton livenä.) Eikä se odottele pysäkillä ylimääräistä tai auta pyörätuolilla kulkevaa. Kutsuplus on ihan selvästi oma palvelunsa, mutta en ole itsekään vakuuttunut sen tarpeellisuudesta.

Ei odottele pysäkille ei, mutta seisoo tyhjän panttina ties missä. Velodromin parkkiksilla on seissyt useasti, Malmin novan edessä oli kerran oikein K11 ja K12 molemmat, kuskit vain istuskeli ja jutteli kaikessa rauhassa, kuulemma ei ollut yhtään töitä heillä... Itse en ole nähnyt yhtäkään kutsuplus autoa, jossa olisi ollut edes 1 matkustaja..
 
Itse en ole nähnyt yhtäkään kutsuplus autoa, jossa olisi ollut edes 1 matkustaja..

K2 vaiko K3 oli pari päivää sitten Elielillä jokseenkin täynnä, en tiedä sitten että onko se vain muutamana kertana mainittavan täysi.. :D
 
Kutsuplus on vielä pilotointivaiheessa, joten matkustajamäärät eivät luultavasti ole kovinkaan suuria. Pääasiassahan sitä ovat käyttäneet tähän mennessä vain Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston oppilaat ja henkilökunta. Mutta saa nähdä, tulevatko ne matkustajamäärät nousemaan, kun Kutsuplus tulee kaikkien käytettäväksi.
 
Kutsuplus on vielä pilotointivaiheessa, joten matkustajamäärät eivät luultavasti ole kovinkaan suuria. Pääasiassahan sitä ovat käyttäneet tähän mennessä vain Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston oppilaat ja henkilökunta. Mutta saa nähdä, tulevatko ne matkustajamäärät nousemaan, kun Kutsuplus tulee kaikkien käytettäväksi.
Mä en ole vieläkään ymmärtänyt sen konseptin ideaa. Onko se joukkoliikennettä vai taksiliikennettä, ja ketkä ovat sen todellista kohderyhmää? Ei mua kiinnostaisi kulkea Otaniemestä Arabiaan pakettiautolla, kun bussillakin (ja tulevaisuudessa raiteita pitkinkin) pääsee.
 
Mä en ole vieläkään ymmärtänyt sen konseptin ideaa. Onko se joukkoliikennettä vai taksiliikennettä, ja ketkä ovat sen todellista kohderyhmää? Ei mua kiinnostaisi kulkea Otaniemestä Arabiaan pakettiautolla, * kun bussillakin (ja tulevaisuudessa raiteita pitkinkin) pääsee.

*(ja maksaa ylimääräistä kuukausilipun hinnan lisäksi)
 
Mä en ole vieläkään ymmärtänyt sen konseptin ideaa. Onko se joukkoliikennettä vai taksiliikennettä, ja ketkä ovat sen todellista kohderyhmää? Ei mua kiinnostaisi kulkea Otaniemestä Arabiaan pakettiautolla, kun bussillakin (ja tulevaisuudessa raiteita pitkinkin) pääsee.

Se on joukko- ja taksiliikenteen välimuoto. Muistan jostain lukeneeni, että Kutsuplussan kyytiin yritetään houkutella pääasiassa autoilijoita ja taksimatkustajia, eikä niinkään joukkoliikennettä jo käyttäviä.
 
Takaisin
Ylös