HSL:n liikennöintisuunnitelma 2022-2023

Tällä hetkellä HSL:n GTFS-datassa (formaatti, millä nuo dumpataan Google Mapsiin) metrolinjat ovat näin.
2022-01-17 22_38_21-routes.txt - Excel.png

HSL:n melkein päivittäinen dumppi löytyy täältä.

Ja täällä se mitä tuo data pitää sisällään kuvana, kuva allekirjoittaneen tekemä, ei virallinen.

EDIT: Pitää ehkä ilmoitella HSL:ään, että tuommoisia aikatauluja ei ole olemassakaan...
 
Esimerkiksi juuri Google Mapsissa tulee näkymään itään M1 Vuosaari, M2 Mellunmäki ja M2 Mellunmäki ja kun klikkaa jompaa kumpaa M2-linjaa, vain osa M2-linjojen lähdöistä näytetään. Tuo ei ole kovin intuitiivista.

Ei ollut tullut edes mieleen, että joku käyttää Google Mapsia aikataulujen lukemiseen. Mutta esim. nyt kun kokeilin klikata Rastilan metroasemaa siellä, niin kyllä se ihan ongelmitta osaa näyttää sekä M1:n että M1B:n lähdöt. Toki joku voi vahingossa valita näytettäväksi vain yhden linjan lähdöt, mutta ensimmäinen näkymä kyllä sisältää kaikki lähdöt linjasta riippumatta. Mikä siis käytännössä muodostuu ongelmaksi? Toki jos tekee haun linjatunnuksen perusteella, mutta silloin pitää olla jo tietoinen linjatunnuksistakin ja melko todennäköisesti tietää myös poikkeavan tunnuksen, joka on liikenteessä useamman tunnin päivässä (iltaisin 3 tuntia ja viikonloppuaamut). Onhan nytkin nuo erillistunnukset käytössä, enkä ole valitusta niistä kuullut.
 
Lontoon metrossa on reilusti linjoja, joilla on monia pääteasemia (District Line länteen esimerkiksi) ja niillä pystyy rajaamaan vain linjan mukaan.
Tätä olin juuri tulossa sanomaan; siellä parhaalla Central Line -linjalla on yhdessä päässä viisi ja toisessa kuusi vaihtoehtoista pääteasemaa, eikä taida olla kuin kaksi linjaa, joilla edes toinen pääte on aina sama.

Lisäksi sanoisin itse Kehäradan varrella asuvana, että linjatunnukset ovat melko turhia ylipäätään haarautumattomilla rataosuuksilla. Kuljen junilla päivittäin, mutten vieläkään muista, kumpaan suuntaan menee I ja kumpaan P, koska katson vain pääteasemaa/kulkusuuntaa.
 
Ei ollut tullut edes mieleen, että joku käyttää Google Mapsia aikataulujen lukemiseen. Mutta esim. nyt kun kokeilin klikata Rastilan metroasemaa siellä, niin kyllä se ihan ongelmitta osaa näyttää sekä M1:n että M1B:n lähdöt. Toki joku voi vahingossa valita näytettäväksi vain yhden linjan lähdöt, mutta ensimmäinen näkymä kyllä sisältää kaikki lähdöt linjasta riippumatta. Mikä siis käytännössä muodostuu ongelmaksi? Toki jos tekee haun linjatunnuksen perusteella, mutta silloin pitää olla jo tietoinen linjatunnuksistakin ja melko todennäköisesti tietää myös poikkeavan tunnuksen, joka on liikenteessä useamman tunnin päivässä (iltaisin 3 tuntia ja viikonloppuaamut). Onhan nytkin nuo erillistunnukset käytössä, enkä ole valitusta niistä kuullut.

Näkisin Guuglen ideana olla reaaliaikainen näyttö mitä menossa juuri nyt, jos haluaa sitten aikatauluja tiirata tarkemmin ne löytyy sitten joka kaupungin reittioppaasta.

Mutta kiva että joku oppi yllä jotain uutta GM:stä.
 
Sehän on helppoa: I menee Itäkautta ja P Päinvastoin :D

Logiika ontuu, olisi pitänyt olla päinvastoin eli I:n olisi pitänyt tarkoittaa kehärataa itään koska kehäteidenkin liikkumissuunta kerrotaan minne auton nokka osoittaa.

Kehäradan linjatunnuksia suunniteltaessa oli monta rajoitetta, esim tietojärjestelmät salli vain yhden merkin, ja Lentoaseman kohdalle ei voitu toteuttaa linjan vaihtoa koska olisi vaatinut junan tietokoneen "buuttaamista" jne.

t. Rainer
 
Näkisin Guuglen ideana olla reaaliaikainen näyttö mitä menossa juuri nyt, jos haluaa sitten aikatauluja tiirata tarkemmin ne löytyy sitten joka kaupungin reittioppaasta.

Mutta kiva että joku oppi yllä jotain uutta GM:stä.

Toki näin, itse kyllä tuohonkin valitsisin HSL-sovelluksen. Googlen ja HSL:n näyttämissä lähtöajoissa näyttää kuitenkin reaaliaikaisten osalta olevan eroa. Jotkut lähdöt Google näyttää minuutin myöhäisempinä kuin HSL. Ja se, että Google välillä näyttää vaikka yritysten aukioloajat ihan miten sattuu tms. saa epäilemään, onko tieto aina varmasti yhtä laadukasta kuin HSL:n oma. Toki, jos tuo on rakennettu oikeasti lukemaan suoraan HSL:n tietoja, niin sitten hyvä. Vaikka olisikin pientä viivettä. Mahtaako näyttää myös poikkeusinfot linjojen yhteydessä?
 
Mahtaako näyttää myös poikkeusinfot linjojen yhteydessä?

Näkyy, esimerkiksi reitin muutos näkyy keltaisessa laatikossa, jonka otsikkona on Detour ja linjan numero, linjan aikataulun ja pysäkkiaikataulujen yläosassa. Google Maps on käytännössä kuin Reittiopas, mutta kaikki sujuu aavistuksen verran nopeammin ja helpommin.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:18 ----------

Ei ollut tullut edes mieleen, että joku käyttää Google Mapsia aikataulujen lukemiseen. Mutta esim. nyt kun kokeilin klikata Rastilan metroasemaa siellä, niin kyllä se ihan ongelmitta osaa näyttää sekä M1:n että M1B:n lähdöt.

Siinä näkyy nyt M1:n ja M1B:n lähdöt, mutta jos M1B olisikin myös M1, näyttäisi Google Maps M1:n lähdöt ja M1:n lähdöt. Reittioppaassa taas tulee näkyviin pudotusvalikko, jossa näkyy kolme eri linjaa: Vuosaari - Matinkylä, Matinkylä - Vuosaari, Itäkeskus - Vuosaari. Pidän tuollaista pudotusvalikkolistaa myös huonompana kuin sitä, että on eri linjat.
 
Tuli myöskin vielä mieleen kun 617:hän päätepysäkki siirrettiin Rautatientorille Hakaniemen tilanpuutteen takia ja nyt se ja 614 tulevat takaisin, vaikkakin 616:n tilalle. Näillä tulee tosin olemaan tiheämpi vuoroväli, eikä 711 jne ole vielä siirtymässä Kalasatamaan, eli mitenköhän ahdasta tulee.
Ei pitäisi tulla kapasiteettiongelmia koska Hakaniemen kauppahallin remontin pitäisi valmistua syksyyn 2022 mennessä ja sen jälkeen lähtöpysäkkejä voi sijoittaa molemmille puolille Hakaniemen torikatua.
 
Ei pitäisi tulla kapasiteettiongelmia koska Hakaniemen kauppahallin remontin pitäisi valmistua syksyyn 2022 mennessä ja sen jälkeen lähtöpysäkkejä voi sijoittaa molemmille puolille Hakaniemen torikatua.

Niin tosiaan voi, en tajunnut yhdistää uutista remontin loppumisesta Hakaniemen pysäkkien sijoitteluun. Vissiin 600-sarjalaiset saavat sitten taas omat lähtöpysäkkinsä, eivätkä enää jaa sitä 55:n ohituspysäkin kanssa.
 
-- ja Lentoaseman kohdalle ei voitu toteuttaa linjan vaihtoa koska olisi vaatinut junan tietokoneen "buuttaamista" jne.

Ei oikeastaan. Se olisi vaatinut joko junan vaihtumisen sääntöteknisesti uudeksi junaksi (joka olisi vaatinut tietyt toimenpiteet, ei kuitenkaan "buuttaamista"), tai sitten taustajärjestelmien muutoksen siten, että mahdollistetaan kahden eri linjatunnuksen käyttö sääntöteknisesti samalle junalle. Valittiin ratkaisu, jossa kumpaakaan ei tarvitse tehdä.
 
Ratikoiden kesän poikkeusreiteistä on nyt oma sivunsa HSL:llä https://www.hsl.fi/ratikkakesa2022

Toisin kuin liikennöintisuunnitelmassa myöhemmässä vaiheessa 2 kulkee Oopperan pysäkeille Mannerheimintiellä, 8 ei kulje ollenkaan ja 1 kulkeekin Arabianrantaan asti eikä vain Paavalinkirkolle ja Hakaniemen kautta. Bussi 8x korvaa ratikkalinjaa sen koko pituudelta.

Lisäksi jo ennen varsinaisia poikkeuslinjastoja 3 ja 9 kulkevat Kurvin kautta viikon huhtikuun alussa kaivuutöiden takia. Samoin 4:lla on viikon pituinen poikkeusreitti Pikku-Huopalahteen kesäkuun puolivälissa Rosina Heikelin puiston silmukan rakentamisesta johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n kuljettajaohjeissa kolmonen on merkitty 15.8. alkaen (syysliikenteen alusta) kulkemaan Rosina Heikelin puiston uudelle päätepysäkille eli kuljettajaohjeiden mukaan pysäkille H0131 Haartmaninkatu. Onkohan nyt niin, että 7:n päätepysäkki siirtyy sittekin Kuusitielle eikä uudelle päättärille? 7:lle ei ole siis vielä merkitty syysliikenteessä kuljettavaa reittiä kuljettajaohjeisiin.

Tässä lyhyesti miten nuo linjat on merkitty eri suunnitelmissa: linjastosuunnitelmassa 2022-23 linjan 7 päättäriksi on merkitty Rosina Heikelin puisto ja linjalle 3 ei tule muutoksia eli se jäisi Kuusitielle. Uudessa raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa (RAILI 2) 3 ja 7 on kummatkin merkitty Kuusitielle. Tämä toteutuisi siis vasta, kun uusi 5 (Eira-Meilahti) ottaisi käyttöönsä Rosina Heikelin puiston päättärin. Idea on, että siihen menessä Kuusitielle olisi rakennettu toinen raide, tai sitten Meilahden alueelta olisi löytynyt toinen potentiaalinen päättäri. Missään ei kuitenkaan ole ehdotettu kolmosen siirtoa uudelle päättärille.
 
Joitain syksyn reittejä kuljettajaohjeessa on, mutta lisäily on kai kesken, kun uusia linjoja puuttuu aika sattumanvaraisesti.

Linjoilla 7 ja 9 on merkitty syysliikenteen alusta syyskuun puoleenväliin nykyiset reitit. Samoin linjalla 2 on edelleen päätepysäkiksi merkitty Pasilansilta samalla aikavälillä, vaikkakin reitti oikaisee Pasilankadun. Ei kai Ilmalassa ole muuta kesken kuin silmukka jonka mahdollinen myöhästyminen voisi vaikuttaa 7 jatkoon. Eikä siltikään pitäisi, kun 2 ja 9 mahtuvat Ratapihantien pysäkeille ja 7 kulkemaan niiden ohitse kunnes 9 pääsee jatkamaan, samoin kuin 2 pääsee nyt 9 ja 7 ohitse.

Kolmosen reitti Rosina Heikelin puiston silmukkaan näyttäisi olevan pysyvä, kun loppumisajankohdaksi on merkitty 31.12.2023. Sinänsä harmi ettei 7 sinne olekkaan menossa, kun se olisi nostanut raiteille erittäin kuormitetun ja keskeisen yhteyden. Taitaa olla ollutkin vähän liian hyvä yhteys ratikalle, joka olisi vienyt asiakkaita runkolinjoilta. Toisaalta juuri noilla Pasilan runkolinjoilla oli ollut ongelmia kuorman ja ketjuuntumisen kanssa tuolla välillä eli 7 keventävästä vaikutuksesta olisi ollut apua.

Käväsin viikolla 506:n kyydissa ja sillä oli tosi paljon matkustajia menneellä viikolla aamukahdeksan aikaan Ruskeasuolta pasilan suuntaan, koronasta huolimatta. Saattaakohan HSL olla todennut, että 7 kuormittuu paremmin, jos se kulkeekin Kuusitielle ja kerää Mannerheimintien varresta Pasilaan haluavia?


Noista RAILI2:n järjestelyistä vielä: Minusta on turha ruveta muuttelemaan Kuusitien silmukkaa, kun voidaan jatkaa linjoja muuallekin. 7 aivan varmasti kuormittuisi hyvin jos se ajettaisiin Munkkiniemeen asti. 500:n reitin kanssa se olisi päälekkäin aika pahasti, mutta bussilinjaa voi ajaa Munkkivuoreen muutakin reittiä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös