Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kuljettajaohjeesta löytyy nyt reitit 16.9. alkaen, joissa 9 jatkaa Ilmalaan, 2:lla on päätepysäkki Ratapihantiellä ja 7 tekee kierroksen Länsi-Pasilassa ennen kuin palaa takaisin Pasilan asemalle.
Kun kävin katsomassa noita Maken mainitsemia muutoksia, huomasin myös uuden linjan 3B. Tämä 3B on merkitty voimassaolevaksi 11.4.-12.6. ja kulkee kolmosen reittiä Olympiaterminaalilta Bulevardin kautta Hakaniemeen, mutta jatkaakin siitä Linjoille. Aikatauluissa ei ole mitään mainintaa tällaisesta. Linjalla on muuten myös yksi B-hallivuoro, joka kulkee Alppilan radan sijaan Bulevardilta suoraan Mannerheimintietä pitkin Töölön hallille.
3B tuolla reitillä on ollut vappupäivän lisäliikennettä vuosina 2018 ja 2019, kuten myös samalla ajanjaksolla päälinjan alaisena listatut 2B ja 10B. Jostain syystä 3B on listassa omana linjanaan. Mitä tödennäköisemmin ne ovat juuri vappua varten siellä ohjeessa, vaikka ajanjakso on koko tuo kevään poikkeuslinjaston aikainen. Tosin jostain syystä nämä linjat eivät näy reittioppaassa vielä vappupäivän kohdalla. Ainakin joukkoliikenteen matkustajamäärien perusteella on tulossa melko normaali vappu, jolloin lisälinjat ovat tarpeen.
---------- Viestit yhdistetty klo 07:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 03:49 ----------
Siellä onkin myös linja 20B Eira-Kamppi, joka taas löytyykin reittioppaasta ja kulkee vappupäivänä 10min välein.
Täällä on keskusteltu runkolinjoista 500 ja 510.
Mä olen kehitellyt mielessäni seuraavaa ideaa:
Linjan 510 jatkaminen Itäkeskuksen.
Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.
Jokeri 0:lle ehdotettu pitkä versio Kamppi-Meilahti-Herttoniemi-Laajasalo on aika jännä. Mahtaako olla käytännössä toimiva?
Täällä on keskusteltu runkolinjoista 500 ja 510.
Mä olen kehitellyt mielessäni seuraavaa ideaa:
Linjan 510 jatkaminen Itäkeskuksen.
Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.
Ketjussa oleva linkki verkkoselvitykseen ei enää näytä toimivan, enkä tiedä, onko sitä nähtävillä jossain.
Juuri tämä on mielessäni.Olisiko uudessa 500:ssa (580) siis ideana, että ratikat korvaisivat nykyisen Pasila-Munkkivuori/Munkkiniemi -yhteyden, ja tämä mahdollistaisi tarjonnan vähentämisen Pasilan ja Meilahden väliltä?
Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.
Tuo 580 oli varattu jossain luonnoksessa Kalajärvelle päättyvälle Runkolinjalle.
Juuri tämä on mielessäni.
Sitten numeroksi runkolinja 800.Tuo 580 oli varattu jossain luonnoksessa Kalajärvelle päättyvälle Runkolinjalle.
Ootko varma? Nimittäin ei se Espoon Keskus - Kalajärvi väli kai ole merkitty runkolinjaksi kuin Espoon joukkoliikenteen runkoverkon suunnitelmissa ja pohjoisten osien yleiskaavassa, joissa ei ole annettu linjoille varsinaisia numeroita. Tosin tuon välin runkolinjalle olisi luonnollista antaa numero 580, koska se korvaisi linjan 582, mutta ei kai sitä ole erikseen mainittu, saati varattu.
Voi käydä niinkin, että tuo runkolinja jatkuisi Kivenlahden kautta Soukkaan korvaten myös 542:n, jolloin linjanumero voisi myös olla 540.
Toisaalta poikittaisissa runkolinjoissa rupeaa olemaan pulaa numeroista. 540 menee kai 542:lle, kun siitä tehdään runkolinja. Lisäksi 582:n reitti on Pohjois-Espoon osayleiskaavassa merkitty runkolinjaksi, eli todennäköisesti siitä tulisi 580, mikäli HSL ei tee samanlaista temppua kuin 530 kanssa, eli jatkaa 540 Kalajärvelle asti. Joka tapauksessa kymmenjaolliset numerot 500:sta 570 on varattuna sekä jos 50 menee 59:lle, niin 57:lle ja tiederatikalle, joka on MAL2019 materiaaleissa ennen vuotta 2050 aloitettavissa, ei löydy järkevää numeroa.
Itse yhdistäisin linjat 59 ja 500 yhdeksi linjaksi, linjatunnus olisi 50 sekä reitti Kruunuvuorenranta - Malminkartano.Linjaa 500 muokataan runkolinjaksi 580 ja sen reitti olisi Laajasalo (tai Kruunuvuorenranta) - Pasilan asema. Näin saataisiin tiheä runkolinjayhteys Laajasalosta Pasilan suuntaan ja se vähentäisi osaltaan metron kuormitusta Kulosaaren sillalla.
Itse yhdistäisin linjat 59 ja 500 yhdeksi linjaksi, linjatunnus olisi 50 sekä reitti Kruunuvuorenranta - Malminkartano.