HSL:n liikennöintisuunnitelma 2023 - 2024

  • 550X lisälinja ratikalle ennen kuin vuoroväliä saadaan tihennettyä. Reitti eroaa nykyisestä bussijokerista tehden koukkauksen Oulunkylässä Siltavuorentien kautta ja kulkien Espoossa Otaniemestä Keilaniemen nykyisen 555:n reittiä.

Mainittakoon vielä että 550X alkaa pysähtyä Otarannan pysäkeillä. 550:n reitti kulkee nykyään pysäkkien ohi, mutta bussit eivät pysähdy niillä.
 
Mainittakoon vielä että 550X alkaa pysähtyä Otarannan pysäkeillä. 550:n reitti kulkee nykyään pysäkkien ohi, mutta bussit eivät pysähdy niillä.

Myös 510 näyttää rupeavan syksyllä pysähtymään noilla Otaniemensillan pysäkkiparin sijaan.
 
Muuttuuko bussilinja 550 liikennöintisuunnitelmassa esitellyn 550X:n veroiseksi 14.8.2023? Niin voisi päätellä siitä, millä tavoin ensi kesän jälkeinen 550 (bussi) näkyy kuljettajaohjeessa nyt (11.4.2023). Syysliikenteen alkaessa Itä-Espoon linjasto muuttuu joka tapauksessa, esimerkiksi uusi bussilinja 523 Westendinasema - Tapiola (M) - Leppävaara aloittaa. Olisi epätarkoituksenmukaista ajaa sitä ja nykyisenkaltaista 550:tä päällekkäin. 523:n linjaus on toki suorempi.

Pikaraitiovaunu 550 ei näy vielä kuljettajaohjessa, tuon palvelun aloittamisajankohtahan on vielä kokonaan auki. Joskus kun se alkaa näkyä, niin samaan aikaan varmaan 550X alkaa näkyä omalla tunnuksellaan myös, ellei pikaratikkaliikenteen aloittaminen veny niin kauas, että erillistä 550X:ää sen rinnalla ei enää tarvita (kalusto ja henkilökunta riittävät pikaratikka 550:n riittävän kattavaan tarjontaan ilman tukilinjaa).
 
Ymmärsin itse niin että 523:n tarkoitus on nimenomaan saada nopea yhteys kahden merkittävän keskuksen Tapiolan ja Leppävaaran välille. siten se jatkanee 550 raitiolinjan ohessa.
 
Ymmärsin itse niin että 523:n tarkoitus on nimenomaan saada nopea yhteys kahden merkittävän keskuksen Tapiolan ja Leppävaaran välille. siten se jatkanee 550 raitiolinjan ohessa.

Kyllä, 523:n on nimenomaan tarkoitus tarjota yhteys Leppävaarasta (ja vaihtoyhteys 550:sta) Tapiolaan, kun 550 ei enää aja sinne.
 
Olen aikoinaan ollut suunnittelemassa Karaportin alueen katuja. Mitenköhän soveltuvat bussiliikenteelle kantavuuden ja mitoituksen puolesta. Silloin 15 vuotta sitten alue oli Nokian kampusaluetta ja katuverkon piti palvella sen sisäistä liikennettä.
 
Olen aikoinaan ollut suunnittelemassa Karaportin alueen katuja. Mitenköhän soveltuvat bussiliikenteelle kantavuuden ja mitoituksen puolesta. Silloin 15 vuotta sitten alue oli Nokian kampusaluetta ja katuverkon piti palvella sen sisäistä liikennettä.

Mitoituksen osalta ei luulisi olevan ongelmia. Kadut ja risteykset ovat kuitenkin melko leveitä. Lisäksi linjan reitti kulkee alueen läpi vain yhteen suuntaan, joten missään tilanteessa ei pitäisi tulla toista bussia vastaan.
 
Olen aikoinaan ollut suunnittelemassa Karaportin alueen katuja. Mitenköhän soveltuvat bussiliikenteelle kantavuuden ja mitoituksen puolesta. Silloin 15 vuotta sitten alue oli Nokian kampusaluetta ja katuverkon piti palvella sen sisäistä liikennettä.

Eikö teiden kantavuuksia oltu mitoitettu edes roska-autoille? Niissä näyttäis ainakin nyt olevan joissain kolme akselia, eli painorajoitus olisi jossain perusbussin ja telin välillä, mutta tiedä oliko 90-luvulla tai milloin alue onkaan suunniteltu.
 
Olen aikoinaan ollut suunnittelemassa Karaportin alueen katuja. Mitenköhän soveltuvat bussiliikenteelle kantavuuden ja mitoituksen puolesta. Silloin 15 vuotta sitten alue oli Nokian kampusaluetta ja katuverkon piti palvella sen sisäistä liikennettä.

Mitoituksen riittämättömyys on usein ongelma, mutta eikö katujen kantavuus pitäisi riittää raskaille kuorma-autoille ja bussit ovat niitä kevyempiä?
 
Olen aikoinaan ollut suunnittelemassa Karaportin alueen katuja. Mitenköhän soveltuvat bussiliikenteelle kantavuuden ja mitoituksen puolesta. Silloin 15 vuotta sitten alue oli Nokian kampusaluetta ja katuverkon piti palvella sen sisäistä liikennettä.
Mihin katuluokkaan nuo kadut silloin luokiteltiin, kun ne rakennettiin? Sillä on tietenkin jokin rooli sen suhteen, miten laajassa mittakaavassa sinne on mielekästä viedä raskaita akkubusseja, joissa akselimassat tuppaavat kohoavan melko huikeisiin lukemiin jo olemattomillakin matkustajamäärillä.
 
Mihin katuluokkaan nuo kadut silloin luokiteltiin, kun ne rakennettiin? Sillä on tietenkin jokin rooli sen suhteen, miten laajassa mittakaavassa sinne on mielekästä viedä raskaita akkubusseja, joissa akselimassat tuppaavat kohoavan melko huikeisiin lukemiin jo olemattomillakin matkustajamäärillä.

Eiköhän ne olleet vähintään katuluokka 4, eli pientaloalueen tonttikatua vastaava. Jos poikkeusreitti jää lyhytaikaiseksi, ongelmia ei luultavasti tule.
 
Kuljettajaohjeista löytyy nyt linja 4T ajanjaksolle 19.6.-13.8. eli kesäliikenteen alusta loppuun. Reitin kannalta ei ole yllätyksiä. Neloselle on myös lisätty hallivuorojen reitit Katajanokan terminaalilta linjatunnuksella 4H (ei 4T tai 4TH). Onkohan tuota tarkoitus ajaa ihan säännöllisesti ja jos kyllä niin miksi?
 
Mihin katuluokkaan nuo kadut silloin luokiteltiin, kun ne rakennettiin? Sillä on tietenkin jokin rooli sen suhteen, miten laajassa mittakaavassa sinne on mielekästä viedä raskaita akkubusseja, joissa akselimassat tuppaavat kohoavan melko huikeisiin lukemiin jo olemattomillakin matkustajamäärillä.

Akkuautoille ei kuitenkaan tietääkseni ole annettu mitään erivapauksia akselimassoille.
 
Akkuautoille ei kuitenkaan tietääkseni ole annettu mitään erivapauksia akselimassoille.
Akkuajoneuvojen painon asettuminen ei-akkuajoneuvojen vastaavia lukemia korkeammalle tasolle onnistuu vallan hyvin ilman, että suurin sallittu kokonais- tai akselimassa ylittyisi.

Pointti oli ja on, että akkubussissa on ilman matkustajiakin helposti 25 - 40 matkustajan painoa vastaava kuorma mukana, ja niillä säännöllinen operointi katu- ja tieverkossa aiheuttaa oman lisänsä infraan kohdistuvaan rasitukseen - myös sallittujen rajojen sisällä pysyttäessä. Kontekstin katujahan ei ollut suunniteltu raskaasti tai erittäin raskaasti liikennöidyiksi pääkaduiksi tai edes luokkaan 3 kuuluvaksi pääkaduksi tai vilkasliikenteisen kerrostaloalueen asuntokaduksi. Käyttäjä jac kuitenkin myöhemmin totesi, että lyhytaikaisena ratkaisuna poikkeusreitti ei aiheuttane ongelmia, mistä olen myös samaa mieltä.
 
Takaisin
Ylös