- Liittynyt
- 21 Elokuu 2016
- Viestit
- 419
Olisivat nyt laittaneet edes Kirkkonummen bussit kiertämään Lippulaivan kautta. Mikä järki skipata koko Espoonlahti ajamalla moottoritietä ohitse?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Akkuajoneuvojen painon asettuminen ei-akkuajoneuvojen vastaavia lukemia korkeammalle tasolle onnistuu vallan hyvin ilman, että suurin sallittu kokonais- tai akselimassa ylittyisi.
Pointti oli ja on, että akkubussissa on ilman matkustajiakin helposti 25 - 40 matkustajan painoa vastaava kuorma mukana, ja niillä säännöllinen operointi katu- ja tieverkossa aiheuttaa oman lisänsä infraan kohdistuvaan rasitukseen - myös sallittujen rajojen sisällä pysyttäessä. Kontekstin katujahan ei ollut suunniteltu raskaasti tai erittäin raskaasti liikennöidyiksi pääkaduiksi tai edes luokkaan 3 kuuluvaksi pääkaduksi tai vilkasliikenteisen kerrostaloalueen asuntokaduksi. Käyttäjä jac kuitenkin myöhemmin totesi, että lyhytaikaisena ratkaisuna poikkeusreitti ei aiheuttane ongelmia, mistä olen myös samaa mieltä.
Mun pointti oli, että mitä järkeä tehdä katuja, jotka eivät kestä sallittuja massoja. Vaikka katu olisi tehty vain busseille, pitäisi sen kestää myös kuorma-autojen massat.
Espoonlahden palvelut ovat samaa luokkaa kuin Kirkkonummella, mutta Matinkylässä on paljon enemmän valinnanvaraa. Espoonlahden kautta kierto hidastaisi matka-aikaa merkittävästi. Ei Tukholmassakaan ole päätetty esimerkiksi Tyresön linjoja lähimmälle Skarpnäckin metroasemalle, vaan ne jatkavat moottoritietä kuuden aseman päähän Gullmarsplanille, koska siellä on tiheämpi vuoroväli vaihtaa metroon. Matinkylässä ei ole tätä etua (Tukholmassa M2 kääntyisi Matinkylässä, ei Tapiolassa), mutta Matinkylän etuja ovat palvelut ja lyhempi kokonaismatka-aika. Metroon voisi vaihtaa Kivenlahdessa, jonne ajaisi Kirkkonummelta suunnilleen samassa ajassa kuin Espoonlahdensolmulle, mutta loppumatka Matinkylään kestää bussilla 5 min (toiseen suuntaan 7 min) ja metrolla 10 min. Jos lopullinen kohde on Matinkylä, ero kaksinkertaistuu, koska Kivenlahden vaihtoaika pitää laskea mukaan.Olisivat nyt laittaneet edes Kirkkonummen bussit kiertämään Lippulaivan kautta. Mikä järki skipata koko Espoonlahti ajamalla moottoritietä ohitse?
Toki olisi voinut ajaa sitten vaihtoehtoisesti Höyrylaivantietä (ent. Kivenlahdentietä) suoraan Länärille ässän ohitse. Olisi sekin lisännyt matka aikaa vain 3-4 minuuttia (jonka ei pitäisi vaikuttaa kenenkään elämään) mutta tuonut Espoonlahteen linkin Kirkkonummelle ja jättänyt kohtuullisen kävelymatkan päähän Lippulaivasta. Espoonlahdensolmu ei palvele ketään. Jos menen Kirkkonummelle Espoonlahdesta, joutuu menee metrolla toiseen suuntaan Matinkylään ensin mikä on hölmöä. Kivenlahdessa lähin pysäkki on Marinsatama mikä on metroasemasta suht kaukana. Itselleni tervejalkaisena nuorena ei ole ongelma sinne kävellä mutta kaikki eivät ole tervejalkaisia nuoriaEspoonlahden palvelut ovat samaa luokkaa kuin Kirkkonummella, mutta Matinkylässä on paljon enemmän valinnanvaraa. Espoonlahden kautta kierto hidastaisi matka-aikaa merkittävästi. Ei Tukholmassakaan ole päätetty esimerkiksi Tyresön linjoja lähimmälle Skarpnäckin metroasemalle, vaan ne jatkavat moottoritietä kuuden aseman päähän Gullmarsplanille, koska siellä on tiheämpi vuoroväli vaihtaa metroon. Matinkylässä ei ole tätä etua (Tukholmassa M2 kääntyisi Matinkylässä, ei Tapiolassa), mutta Matinkylän etuja ovat palvelut ja lyhempi kokonaismatka-aika. Metroon voisi vaihtaa Kivenlahdessa, jonne ajaisi Kirkkonummelta suunnilleen samassa ajassa kuin Espoonlahdensolmulle, mutta loppumatka Matinkylään kestää bussilla 5 min (toiseen suuntaan 7 min) ja metrolla 10 min. Jos lopullinen kohde on Matinkylä, ero kaksinkertaistuu, koska Kivenlahden vaihtoaika pitää laskea mukaan.
Olen aikoinaan ollut suunnittelemassa Karaportin alueen katuja. Mitenköhän soveltuvat bussiliikenteelle kantavuuden ja mitoituksen puolesta. Silloin 15 vuotta sitten alue oli Nokian kampusaluetta ja katuverkon piti palvella sen sisäistä liikennettä.
Kuljettajaohjeista löytyy nyt linja 4T ajanjaksolle 19.6.-13.8. eli kesäliikenteen alusta loppuun. Reitin kannalta ei ole yllätyksiä. Neloselle on myös lisätty hallivuorojen reitit Katajanokan terminaalilta linjatunnuksella 4H (ei 4T tai 4TH). Onkohan tuota tarkoitus ajaa ihan säännöllisesti ja jos kyllä niin miksi?
Lisää kuljettajaohjeen satoa: 15 on merkitty päättymään syysliikenteen alkuun ja samalla reitillä aloittaa uusi linja 26, eli käytännössä numero vaihtuu.
Taitaa vaan ehtiä vierähtää vuosikymmen, ennen kuin mikään raitiolinja saa käyttöönsä 15 tai suuremman numeron. 14:stakin asti taidetaan päästä aikaisintaan 2029.
Olisikohan ideana eläköittää numerot mahdollisimman nopeasti ettei käy samoin kuin esimerkiksi 20:n kanssa (yhtenä päivänä kulkee Lauttasaareen, seuraavana päivänä Munkkivuoreen).
Tai kääntäen; se jäisi ainoaksi kaksinumeroiseksi palvelulinjaksi Helsingissä koska ei haluta vain linjanumeroiden johdonmukaisuuden takia vaihtaa numeroa nopeasti toiseen kertaan.