HSL:n liikennöintisuunnitelma 2024 - 2025

Unohtamatta heitä, jotka tulevat metrolla Vuosaaren tai Mellunmäen haaroilta ja nykyisellään vaihtavat metrosta bussiin Itiksessä, Herttoniemessä tms.

Tämä ryhmä ei siis tule juurikaan siirtymään raitiovaunuun 13 matkustaakseen sillä Pasilaan, koska ryhmään kuuluvat voisivat jo nyt vaihtaa linjan 7 raitiovaunuun Sörnäisten metroasemalla, mutta he eivät tee niin syystä tai toisesta.
 
Tämä ryhmä ei siis tule juurikaan siirtymään raitiovaunuun 13 matkustaakseen sillä Pasilaan, koska ryhmään kuuluvat voisivat jo nyt vaihtaa linjan 7 raitiovaunuun Sörnäisten metroasemalla, mutta he eivät tee niin syystä tai toisesta.
Sörnäisten pidemmällä vaihtomatkalla lienee vaikutusta, joten merkittävä osa siitynee kuitenkin uudelle raitiolinjalle.
 
Kuljettajaohjeeseen on ilmestynyt 600N https://kartat.hsl.fi/kuljettaja/map/?4600[dateBegin]=2022-08-15&4600[dateEnd]=2050-12-31 , jonka reitti on identtinen kirjaimettoman 600 kanssa ja se merkitty ainoastaan kesälle.

Muuta uutta on 5:n poikkeusreitti Mikonkatu-Kaivokatu-Mannerheimintie-Aleksanterinkatu vastapäivään on merkitty jatkumaan vuoden 2025 loppuun, kun aikaisemmin se oli palaamassa normaalille myötäpäiväiselle reitille kesäkuun alusta. 7 on edelleen palaamassa Mikonkadulle Meilahdensuuntaisesti 3.6.
 
Mikonkadun poikkeusreitistä päivitettiinkin uutissähke https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liik...-raitiolinjat-poikkeusreiteille-12.12.-alkaen ja se on voimassa ainakin huhtikuuhun, pitempään jos koko valonohjaus joudutaan uusimaan

Lisäksi 500 on kuljettaohjeessa merkitty kesäliikenteen alusta kulkemaan Suunnittelijankadun kautta Itäkeskuksen suuntaan eli se rupeaa pysähtymään Herttoniemen terminaalissa myös toiseen suuntaan.
 
Mikonkadun poikkeusreitistä päivitettiinkin uutissähke https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liik...-raitiolinjat-poikkeusreiteille-12.12.-alkaen ja se on voimassa ainakin huhtikuuhun, pitempään jos koko valonohjaus joudutaan uusimaan

Lisäksi 500 on kuljettaohjeessa merkitty kesäliikenteen alusta kulkemaan Suunnittelijankadun kautta Itäkeskuksen suuntaan eli se rupeaa pysähtymään Herttoniemen terminaalissa myös toiseen suuntaan.
Miksei 500 voisi ajaa mielummin Hiihtomäentieltä ja pysähtyisi samaan pysäkkiin mistä 81 pysähtyy, sujuvoittaisi matkaa.
 
Miksei 500 voisi ajaa mielummin Hiihtomäentieltä ja pysähtyisi samaan pysäkkiin mistä 81 pysähtyy, sujuvoittaisi matkaa.
Pysäkin H4050 kapasiteetti on aika rajallinen. Pysäkkitilan laajentaminen vaatisi todennäköisesti inframuutoksia. Lisäksi tuo on linjalle 81 ajantasauspysäkki, jolla seisotaan aikataulun mukaan n. 3-4 minuuttia.
 
Muuta uutta on 5:n poikkeusreitti Mikonkatu-Kaivokatu-Mannerheimintie-Aleksanterinkatu vastapäivään on merkitty jatkumaan vuoden 2025 loppuun, kun aikaisemmin se oli palaamassa normaalille myötäpäiväiselle reitille kesäkuun alusta. 7 on edelleen palaamassa Mikonkadulle Meilahdensuuntaisesti 3.6.
Niinpä tietysti. Suurin ongelma tuossa on, ettei raitiolinjalla 7 pääse Jätkäsaaresta Rautatieasemalle, mihin ei ole järkevää ratkaisua, mutta sen sijaan vitosen hallilta tulevat lähdöt olisi paljon järkevämpi ajaa Lasipalatsin kuin Kampin kautta, jotta niihin olisi järkevä vaihtoyhteys Rautatieasemalla.
 
600 ajetaan kesällä öisin sinisellä kalustolla ja suljetulla rahastuksella, jolla selvitetään vaikutusta matkustusturvallisuuteen. Nythän siellä on välillä ollut aika turvatonta meininkiä.

Numero sais olla eri, 601N tai 615N. Nythän mennään taas poispäin siitä periaatteesta että runkolinjat avorahastuksella ovat kymmenellä jaollisia linjoja.
 
600 ajetaan kesällä öisin sinisellä kalustolla ja suljetulla rahastuksella, jolla selvitetään vaikutusta matkustusturvallisuuteen. Nythän siellä on välillä ollut aika turvatonta meininkiä.
pelkästään se, että siellä kysellään lippuja karsii osan porukasta pois. peukku tästä.
 
600 ajetaan kesällä öisin sinisellä kalustolla ja suljetulla rahastuksella, jolla selvitetään vaikutusta matkustusturvallisuuteen. Nythän siellä on välillä ollut aika turvatonta meininkiä.
Media ja osa "tavallisista" kansalaisista riemastuu tästä. Oliko joulukuussa kun viimeksi Hesarissa taivasteltiin sitä, että normilinjoja (viimeisin artikkeli taisi käsitellä 431:stä) ajetaan oransseilla ja runkolinjoja sinisillä. Enempää ottamatta tähän ongelmaan sinänsä kantaa, totean vain, että kaikki logiikka ja sen rippeet on ilmeisesti menetetty.

Ratkaisuja sen sijaan voisi olla esimerkiksi Göteborgin käyttöön ottama infoteksti määränpääkilvessä "påstigning fram", jossa kehotetaan nousemaan kyseiseen autoon sisään edestä. Tässä juttu aiheesta (https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/presstjanst/pressmeddelande/3331232/).

Toinen vaihtoehto olisi N-linjojen voimakkaampi brändäys yölinjoina, joissa nousu autoon tapahtuu aina edestä ja näytetään lippu kuljettajalle. Tällä haen jotain samantyyppisiä yleispätevää ja muistettavaa mallia, kuten vaikka Tampereen yömaksu-käytäntö (ja tällä en siis tarkoita että yömaksu tulisi ottaa takaisin).
 
Ratkaisuja sen sijaan voisi olla esimerkiksi Göteborgin käyttöön ottama infoteksti määränpääkilvessä "påstigning fram", jossa kehotetaan nousemaan kyseiseen autoon sisään edestä. Tässä juttu aiheesta (https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/presstjanst/pressmeddelande/3331232/).
Tämä ei sovi kaksikielisille alueille. Kilvissä ei ole tilaa tuollaisille ylimääräisille teksteille. Tosin Västtrafik-alueen maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissakin tuo tuntuu aika turhalta, koska kaikilla linjoilla on kuljettajarahastus.
 
A-junan kulku 10 minuutin välein on hieno homma meille Pitäjänmäen suunnan asukkaille. Lievittää sitä tuskaa, minkä mahdollinen kaupunkisuunnittelun helmen rakentaminen, Kaliningrad-arkkitehtuurin mukainen sarkofagi Elielinaukiolle aiheuttaa. Jos 300-bussit veisivät sitten Kamppiin.
 
Tämä ei sovi kaksikielisille alueille. Kilvissä ei ole tilaa tuollaisille ylimääräisille teksteille. Tosin Västtrafik-alueen maaseudulla ja pienemmissä kaupungeissakin tuo tuntuu aika turhalta, koska kaikilla linjoilla on kuljettajarahastus.
Kilvissä on hyvin tilaa lisätekstille, osaavathan ne nyt jo näyttää määränpäätä ja "täynnä"-tekstiä vuorotellen.
 
Kilvissä on hyvin tilaa lisätekstille, osaavathan ne nyt jo näyttää määränpäätä ja "täynnä"-tekstiä vuorotellen.
Tietysti, mutta on eri asia, onko kilpiin järkevää tunkea niin paljon tekstiä. Täynnä-teksti on pakko näyttää, mutta muiden lisätekstien kuin kauttakulkupaikan lisääminen määränpään kustannuksella ei ole järkevää. Göteborgissa ei näytetä kauttakulkupaikkaakaan kilvissä, ellei sille ole erityistä tarvetta.
 
Takaisin
Ylös