HSL:n liikennöintisuunnitelma 2024 - 2025

13:sta hallivuorot olivat siellä jo tosiaan heti kuin itse linjakin. Olin selostellut ne viestin 46 lopussa, eivätkä ainakaan nopeasti katsoen vaikuta muuttuneen.
 
Niinpä ovatkin. Yritin etsiä aikaisempaa viestiä niistä mutta en eilen illalla löytänyt sellaista.
 
Pystyykö nykyiseltä Hakaniemen ratiovaunupysäkiltä kääntymään Laajasalon raitiotien Hakaniemen pysäkille ja toisin päin, jotta tulevaisuudessa voidaan ajaa hallivuoroja tuota kautta? Vai liikennöikö kaikki linjojen 11, 12 ja 13 vuorot tuossa vaiheessa Yliskylän varikolta, joten tuollaista yhteyttä ei tarvita?
 
Uusimmissa piirrustuksissa, jotka löydän asiasta KYLKissä käsittelyssä joulukuulta 2021 https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2021-009900/ ja https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2021-003726/ on vain varaus käännöksestä Hakaniemenrannasta Hämeentielle johtaville raiteille. Vielä alkuvuodesta 2021 katusuunnitelman luonnosversioon oli merkitty kääntöraiteet Porthaninkadulle johtaville raiteille, mutta näyttää jääneen pois.

Laajasalon linjat on tarkoitus alkuvaiheessa ajaa Ruskeasuolta, kun Koskelan uudelleenrakentaminen ei ehdi valmistua ennen siltoja.

Yliskylän varikko on lykätty hamaan tulevaisuuteen, ellei jopa haudattu kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimmissa piirrustuksissa, jotka löydän asiasta KYLKissä käsittelyssä joulukuulta 2021 https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2021-009900/ ja https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2021-003726/ on vain varaus käännöksestä Hakaniemenrannasta Hämeentielle johtaville raiteille. Vielä alkuvuodesta 2021 katusuunnitelman luonnosversioon oli merkitty kääntöraiteet Porthaninkadulle johtaville raiteille, mutta näyttää jääneen pois.

Laajasalon linjat on tarkoitus alkuvaiheessa ajaa Ruskeasuolta, kun Koskelan uudelleenrakentaminen ei ehdi valmistua ennen siltoja.

Yliskylän varikko on lykätty hamaan tulevaisuuteen, ellei jopa haudattu kokonaan.

Kiitos! Tuntuu äkkiseltään erikoiselta tuon käännösmahdollisuuden pois jättäminen poikkeusreittien ja hallireittien näkökulmasta. Jos Pitkän sillan yli ei pääse, olisi mahdollisuus käyttää tuota käännöstä, kun taas ilman käännöstä pitää jättää Helsinginkadun eteläpuolinen Kallio ilman liikennettä ja ohjata 12 Pasilaan Hakaniemen sijaan. Ja jos linjaa 12 ajetaan syystä tai toisesta Koskelan hallista, pitää vuorot ajaa Hakaniemestä esimerkiksi Kolmikulmaan tai kierrokselle ...Kaisaniemenkatu - Kaivokatu - Mannerheimintie - Aleksanterinkatu - Snellmaninkatu - Liisankatu... niiden saamiseksi Koskelan halliin.
 
Uusimmissa piirrustuksissa, jotka löydän asiasta KYLKissä käsittelyssä joulukuulta 2021 https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2021-009900/ ja https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2021-003726/ on vain varaus käännöksestä Hakaniemenrannasta Hämeentielle johtaville raiteille. Vielä alkuvuodesta 2021 katusuunnitelman luonnosversioon oli merkitty kääntöraiteet Porthaninkadulle johtaville raiteille, mutta näyttää jääneen pois.
Minulla on pääsy uusimpiin rakennussuunnitelmiin alueelta (koska niitä käytetään liikennevalojen pohjakuvana). Tuo raideyhteys tosiaan on Siltasaarenkadulta Pitkäsillan suunnasta. Alkuperäisissä yleistason liikennevalokuvissakin muistelen, että oli opastimet Kruunusilloilta myös Kallioon. Muistelen/Olen kuullut, että syynä yhteyden poistoon oli raidegeometrioiden haasteet risteyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
15X:n Oulunkylän pääte- ja lähtöpysäkit on muutettu Oulunkylän torille kuljettajaohjeessa eikä Itäkeskuksen suuntaan enää tehdä kierrosta Käskynhaltijantien kautta. Lisäksi listaan on lisätty kolme reittiversiota, jotka kattavat loput raitiolinjan osuuksista;

15X1 Oulunkylän Torilta Vihdintielle, mutta raitiolinjasta poiketen torin suuntaan koukataan Käskynhaltiantien ja Siltavoudintien risteyksen kautta.

15X3 Ilkantieltä Alberganesplanaadille, mutta Pitäjänmäestä länteen mennään 550:n reittiä Mäkkylän asemalle ja Perkkaantietä rantaradan ali raitiolinjan reitille.

Ja 15X4 Leppävaaran asemalta Keilaniemeen entisen 550:n viimeisintä reittiä ja pohjoinen päätepysäkki on Leppävaarassa Kehä I:n sillalla.
 
Ohjeessa on myös vapun lisäliikenteen, eli 2B Rautatieasemalle sekä 10B Kauppatorille ja 3 sekä 2:n päätepysäkki Kaivopuistossa. 10B kulkee Kirurgin suuntaan Rautatientorin kautta, mutta takaisin Kauppatorille suoraan Aleksanterinkatua. 3B:tä taas ei ole, todennäköisesti vielä.

3B näkyy nyt myös ohjeessa ja se kulkee Kauppatorille suoraan Aleksanterinkatua sekä takaisin Rautatieaseman kautta kuten 10B:kin

Uutena on taas syysliikenteen alusta alkamaan merkitty 22K, joka kulkee samaa reittiä 22:n kanssa, mutta tekee piston Salmisaareen Energia-aukiolle. 26:sta ei ole ainakaan merkitty loppumaan, eli ilmeisesti tämä kulkisi silloin kun 26 ei. Onko kyseessä sitten hiljaisten aikojen tai viikonloppujen linja ja suppeneeko 26:n liikennöintiajat jää nähtäväksi.

Lauttasaaren linjastosuunnitelmassahan oli 22K Katajaharjusta Vattuniemeen koululaisille saaren sisäiseen liikenteeseen, mutta se jäi koronasäästöjen mukana toteuttamatta.
 
Mantan lakitus on poikkeuksellisesti tänä vuonna Kansalaistorilla. Reittioppaasta löytyy poikkeusaikataulut ja -reitit Elielienaukion linjoille, joista suurin osa kulkee Töölön läpi Kampin terminaaliin 30.4. n. klo 15-19. Poikkeuksena 40 joka kulkee Töölön läpi Asema-aukiolle. Oletettavasti Mannerheimintie on siis suljettu tai vähintään odotetaan pysäytyksiä.

Reittioppaassa löytyy myös poikkeusaikataulut ja -reitit Elielinaukion linjoille lauantaina 11.5. n. klo 8-10. Silloin linja 40 kulkee suoraan Mannerheimintietä pitkin, joten vain Elielinaukio on suljettuna. Osaako kukaan sanoa mitä silloin voisi olla meneillään?
 
Reittioppaassa löytyy myös poikkeusaikataulut ja -reitit Elielinaukion linjoille lauantaina 11.5. n. klo 8-10. Silloin linja 40 kulkee suoraan Mannerheimintietä pitkin, joten vain Elielinaukio on suljettuna. Osaako kukaan sanoa mitä silloin voisi olla meneillään?

Ainakin Helsinki Ciry Run -juoksutapahtuma on tuolloin, se voisi selittää?
 
Se se todennäköisesti on. Lähtö on 9:30 puolentoista kilometrin päässä Töölönlahdenkadun ylityksestä.
 
9B on nyt jostain syystä kahteen kertaan kahdella eri reitillä. Yksi pari on 9:n alaisuudessa, siten että 9B on reitti Linjoilta Tahitinkadulle ja 9B3 Länsiterminaalille asti. Lisäksi on kaksi erillistä 9B:tä, yksi Länsiterminaaliin ajalle 17.6-11.8. ja toinen Tahitinkadulle 12.8.-1.9. Varsinainen 9 on ajoitettu 2050 asti, eli sen alaiset 9B:t myöskin.

Kun kesälle on voimassa reitit sekä linjalle 1, että 1T, voisi arvata toisen 9B:n olevan normaali arkilinja Tahitinkadulle asti ja toinen Länsiterminaalille, jonka numero vaihtuu 1T:ksi viikonlopuille. Kaksi eri reittiä samalla linjavariaatiolla tulee kuitenkin aiheuttamaan sekaannusta, eikä pitäisi olla estettä ajaa terminaalille asti kulkevaa 9B:tä vaikka 9T:nä, niin saa nähdä mikä on toteutuva ratkaisu.
Nyt on netissä Jätkäsaaren kesän 2024 liikennöinnistä muutakin tietoa kuin vain suurpiirteiset kuljettajaohjeet. Tulostettavien aikataulujen mukaan linja 1T ajaa Länsiterminaaliin päivittäin. Myös 9B ajaa päivittäin, ja aikatauluihin merkityn mukaan Länsiterminaaliin saakka.
 
Hieman sekavaa jättää sekä 1 ja 1T:n otsake aikatauluihin, jos kerran normaali ykkönen ei kulje koko aikataulukautena. 9B:nkin kohdalla lukee Jätkäsaari-Linjat ja aikataulusarakkeessa Jätkäsaari/Länsiterminaali myös maanantaista torstaihin, jolloin edelleen Tahitinkadulle ajava 9N ei kulje.

Nämä kesäaikataulut tulevat voimaan vasta 17.6, mutta kesäkuun alun liikenne on talviaikataulujen lopussa, missä 1 vielä kulkee vaikkaikin Pitkänsillan kautta ja 9B Tahitinkadulle. Saman näkee reittioppaastakin jo, kun 3-5.6. aikataulut ovat jo siellä.

8X:n aikatauluja ei ole vielä tulostettavissa, mutta reittioppaankin mukaan se kulkee Saukonpaadesta, eli kuljettajaohjeeseen ei ole jäänyt vanha versio.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

9B:n on pakko kulkea viikonloppuisin kesäkuun alussakin Länsiterminaalille, kun vain 1T kulkee, mutta aikatauluista ei ilmene mitenkään, että 9B:llä on eri reitti arkisin ja viikonloppuna.
 
Viimeksi muokattu:
9B:n on pakko kulkea viikonloppuisin kesäkuun alussakin Länsiterminaalille, kun vain 1T kulkee, mutta aikatauluista ei ilmene mitenkään, että 9B:llä on eri reitti arkisin ja viikonloppuna.
Saattaa olla näinkin, mutta sitten sama varmaan koskee loppukesääkin, kun talviaikataulut tulevat voimaan 12.8. ja palataan kesäkuun alkupuoliskoa vastaavaan tilanteeseen? Rautatientorin metroaseman remontti jatkuu 1.9. asti, ja 9B liikennöi sinne saakka.
 
Hieman sekavaa jättää sekä 1 ja 1T:n otsake aikatauluihin, jos kerran normaali ykkönen ei kulje koko aikataulukautena. 9B:nkin kohdalla lukee Jätkäsaari-Linjat ja aikataulusarakkeessa Jätkäsaari/Länsiterminaali myös maanantaista torstaihin, jolloin edelleen Tahitinkadulle ajava 9N ei kulje.
--
9B:n on pakko kulkea viikonloppuisin kesäkuun alussakin Länsiterminaalille, kun vain 1T kulkee, mutta aikatauluista ei ilmene mitenkään, että 9B:llä on eri reitti arkisin ja viikonloppuna.
Kesän poikkeusreittien liikennetiedotteessa kerrotaan tosiaan, että 9B kulkee koko kesäkauden sekä kesäkuun alun viikonloput Länsiterminaalille, ja Tahitinkadulle ainoastaan arkisin kesäkuun alussa. Samoin ykkönen ajaa 1T:nä Länsiterminaalille koko kesäkauden.
 
Takaisin
Ylös