HSL:n liikennöintisuunnitelma 2025 - 2026

Nopeasti tuli mieleen että ainoa suunta mistä Korkeasaareen meneville tulee 1 vaihto lisää on Elielinaukiolle seudun länsiosista bussilla saapuvat. Junalla tulevat voivat ottaa 13 Pasilasta ja Lahden- sekä Tuusulanväylän busseiltakin pääsee vaihtamaan 13 aikaisemmin kuin Steissillä linjaan 16. Matka-aika Korkeasaareen taitaa jopa nopeutua suurimmasta osasta PK-seutua.
Voi se olla näinkin, eli kärsimään jäävät turistit ja eteläisessä Helsingissä asuvat. Sitä en osaa sanoa, miten iso osa Korkeasaaren kävijöistä ylipäätään tulee pääkaupunkiseudulta. Olen kuvitellut, että suurin osa tulee muualta Suomesta.
 
Voi se olla näinkin, eli kärsimään jäävät turistit ja eteläisessä Helsingissä asuvat. Sitä en osaa sanoa, miten iso osa Korkeasaaren kävijöistä ylipäätään tulee pääkaupunkiseudulta. Olen kuvitellut, että suurin osa tulee muualta Suomesta.
Pääkaupunkiseudun lisäksi sama koskee myös muitakin Etelä-Suomen radanvarsikaupunkeja. Toki kauempaa kuten Turusta tullessa Helsingissä yöpyvien määrä kasvaa merkittävästi. Toisaalta yhden tai kahden yön matkoilla matkatavaroita ei usein ole niin paljon, etteikö Korkeasaareen voisi mennä suoraan käymättä hotellilla etenkin, kun huonetta ei yleensä muutenkaan saa vielä keskipäivällä (toki monet jättävät vain matkatavarat säilytykseen sinne). Vastaavasti paluujuna lähtee usein vasta reilusti hotellihuoneen luovutusta myöhemmin, jolloin osa käy Korkeasaaressa. Harva Pohjois-Suomesta tulijakaan taitaa olla kahta yötä pidempään. Nuo mainitsemasi etelä-helsinkiläiset ovat myös yksi melko merkittävä ryhmä, ja heistä valtaosalle tulee ylimääräinen vaihto.

En ole varma, kuinka suuri osa Korkeasaaren kävijöistä tulee ulkomailta, mutta heihin tuo vaikuttaa eniten. Sekä Länsi-, Olympia- että Katajanokan terminaalista matkustaville tulee yksi vaihto lisää. Lentokenttäjunat kulkevat toki Pasilan kautta, mutta suurimmalla osalla on niin paljon matkatavaroita, että he menevät mieluummin suoraan hotellille/hotelilta, joista iso osa sijaitsee linjan 16 reitin läheisyydessä. Toki Pasilassa yöpyvät pääsevät jatkossa vaihdotta Korkeasaareen. Lisäksi raideliikenteen etuja ovat mm. parempi matkustusmukavuus ja selkeämpi verkosto. Osa turisteista välttää bussien käyttöä.
 
Monella Helsingissä asuvalla lapsiperheellä on vuosikortti Korkeasaareen, siellähän on paljon teemapäiviä joten syytä on käydä useammminkin jos eläimet kiinnostaa...
 
Ei sinne Korkeasaareen ole Hakaniemestäkään paha matka kävellä Merihaansillan kautta, jos ylimääräistä vaihtoa karsastaa. Ei tuokaan varmasti kaikkien mieleen toki ole.
 
Tai siis yli vuoden etuajassa, kun Korkeasaareen alkavat kulkea vasta -27
Etuajassa? Tässä ketjussahan on jo pitkään puhuttu siitä, että Korkeasaaren pääasiallinen yhteys on jatkossa raitiolinjalla 13 Nihdistä. Kävelymatka ei ole juuri pidempi kuin bussilta Mustikkamaalta.
 
Viimeksi muokattu:
Etuajassa? Tässä ketjussahan on jo pitkään puhuttu siitä, että Korkeasaaren pääasiallinen yhteys on jatkossa raitiolinjalla 13 Nihdistä. Kävelymatka ei ole juuri pidempi kuin bussilta Mustikkamaalta.
Laajasalon linjathan ajavat nimenomaan Korkeasaareen, joka on sitten kun on valmis se pääasiallinen yhteys. Joten kyllä itsekin sanoisin et vuoden etuajassa päätyy lauttaliikenne.
 
HSL sais pistää jonkun ison julisteen 16 Rautatientorin lähtöpysäkin viereen, jossa sanotaan Korkeasaareen metrolla ja 13:sta. Maanantaina oli klo 10 aikaan ainakin kolme seuruetta kyydissa, jotka oli sitten hämillään pitkän kiertelevän bussimatkan päätteeksi, että saakin kävellä yli kilometrin, kun ensimmäinen indikaatio Korkeasaaren sillan pois käytöstä olemisesta oli kiertoreitti kyltti Mustikkamaalla bussista noustessa. Yksi näistä oli vielä kysynyt kuskilta meneekö bussi Korkeasaareen ja kuski oli vastannut myöntävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Korvataanko 16:n aikanaan loppuessa Kruununhaan itäosia millään palvelulla, sinnehän tuli melko vähän aikaa sitten uudet pysäkit Pohjoisranta 25:n kohdalle? Entä Kulosaarentien ja Risto Rytin tien palvelu päivisin? Siirretäänkö 81 sinne?
 
Päätöksiä ei ole tehty, mutta Linjasto 2040 prujussa oli pistetty 55 Kruunuhaan kautta ja 81 kiertämään suuremman lenkin Kulosaaressa.
 
HSL sais pistää jonkun ison julisteen 16 Rautatientorin lähtöpysäkin viereen, jossa sanotaan Korkeasaareen metrolla ja 13:sta. Maanantaina oli klo 10 aikaan ainakin kolme seuruetta kyydissa, jotka oli sitten hämillään pitkän kiertelevän bussimatkan päätteeksi, että saakin kävellä yli kilometrin, kun ensimmäinen indikaatio Korkeasaaren sillan pois käytöstä olemisesta oli kiertoreitti kyltti Mustikkamaalla bussista noustessa. Yksi näistä oli vielä kysynyt kuskilta meneekö bussi Korkeasaareen ja kuski oli vastannut myöntävästi.
Kirjoitin Korkeasaareen palautetta linjan 16 edelleen mainitsemisesta eläintarhan saapumisohjeissa. Nyt sinne sivuille on lisätty maininta kävelystä Isoisänsillan kautta. On kuitenkin käsittämätöntä, että Korkeasaaren sivuilla enää ylipäätään mainitaan linja 16. Eihän ole mitään järkeä tässä uudessa tilanteessa matkustaa ensin bussilla Kulosaareen, kierrellä siellä pikkukatuja ympäri ja sitten tulla Mustikkamaalle. Sieltä sitten vielä kävellä pitkä matka. Linja 16 pitäisi kokonaan poistaa Korkeasaaren saapumisohjeista.
Ja toden totta, Rautatientorin lähtöpysäkille pitäisi kiireesti saada tiedote siitä, ettei siitä kannata mennä Korkeasaareen. Mutta HSL varmaan ajattelee, ettei se ole heidän tehtävänsä ja Korkeasaaressa taas ajatellaan, että se kuuluu HSL:lle.
 
Takaisin
Ylös