HSL:n liikennemuutokset, kesä 2012 - kesä 2013

Näin minäkin tuon ajattelen.

Että siis valittamiseen tarvitaan jokin juridis-tekninen virhe.

Jos päätösten sisällöistä aina voisi valittaa, kierre olisi loputon.
 
En käsitä mistä valittaisit.

Jos lähdetään siitä, että mitään ei saa muuttaa, ymmärrän.

Veronmaksajana ilahdun siitä, jos rahani käytetään parhaalla mahdollisella tavalla. Jos linja 18 kuormitus on nelinkertainen Munkan päässä Krunikan päähän verrattuna, on selvää että päät ovat epätasapainossa. Lisäksi asemanseutu tekee 18 liikennöinnin erittäin epäluotettavaksi.

Itsekin käyn silloin tällöin Ateneumissa ja 18 sopisi matkalleni. Pitäisiköhän laatia yhden miehen adressi ja sen jälkeen valittaa vielä eri oikeusasteisiin.

Jos luet viestejäni koskien Kruununhaan liikennöintiä, saatat huomata, mitä mieltä olen linjan h17 perustamisesta. Naurettavuuden huipentuma.

Täsmensin itse itselleni tuota valituskuviota päivän aikana. Lähinnä vain ajattelin aamusella, että olenko sellaisessa asemassa, että saan tehdä oikaisuvaatimuksen moisesta rahan kaatamisesta kankkulan kaivoon.

---------- Viesti lisätty kello 16:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:17 ----------

Näin minäkin tuon ajattelen.

Että siis valittamiseen tarvitaan jokin juridis-tekninen virhe.

Jos päätösten sisällöistä aina voisi valittaa, kierre olisi loputon.

HSL:n hallitus vastaa alla olevan linkin takana Olli Lahden oikaisuvaatimukseen koskien Luoteis-Helsingin bussilinjaston muutoksia.

http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsl01/kokous/2011264-4.PDF

Esityslistatekstistä on pääteltävissä, että oikaisuvaatimus on koskenut vaihtoyhteyden järjestämistä, ei mitään päätöksenteossa syntynyttä virhettä.

Näin se muistaakseni meneekin. Hallintovalituksen suhteen vaaditaan juridinen tai menettelyvirhe, mutta valitetaankos HSL:n vastauksesta oikaisuvaatimukseen kunnallis- vai hallintovalituksella?
 
Täytyy vaan todeta, että kyllä nuo Kuntayhtymä HSL hallitusihmiset täytyvät olla todella asioihinsa paneutuneita, jotta osaavat tehdä koko laajan kuntayhtymän joukkoliikenne ratkaisuja. Helsinkiläiset valtuutetut ratkovat Espoon perän bussiyhteyksiä ja päinvatoin Vantaalaiset miettivät Länsi-Helsingin vaihtoehtoja,. Kirkkonummen valtuutettu miettii Keravan liikennettä.

Kyllä näissä päätöksissä on asukaslähtöisyys aika kaukana, ollaan pelkästään kumileimasimia virkamiesten aikaansaamille ehdotuksille.
 
Täytyy vaan todeta, että kyllä nuo Kuntayhtymä HSL hallitusihmiset täytyvät olla todella asioihinsa paneutuneita, jotta osaavat tehdä koko laajan kuntayhtymän joukkoliikenne ratkaisuja. Helsinkiläiset valtuutetut ratkovat Espoon perän bussiyhteyksiä ja päinvatoin Vantaalaiset miettivät Länsi-Helsingin vaihtoehtoja,. Kirkkonummen valtuutettu miettii Keravan liikennettä.

Kyllä näissä päätöksissä on asukaslähtöisyys aika kaukana, ollaan pelkästään kumileimasimia virkamiesten aikaansaamille ehdotuksille.

Kyllä käytännön linjastosuunnitelmat tekee alaansa perehtyneet linjastosuunnittelijat joilla on käytössään eri lähteistä saatua tietoa matkustajien joukkoliikennekäyttäytymisestä, ei näitä linjastosuunnitelmia ihan tuosta noin vaan tehdä, HSL:n hallituksen jäsenillä tuskin on kovinkaan paljon tekemistä käytännön suunnittelutyön kanssa!
 
Kyllä käytännön linjastosuunnitelmat tekee alaansa perehtyneet linjastosuunnittelijat joilla on käytössään eri lähteistä saatua tietoa matkustajien joukkoliikennekäyttäytymisestä, ei näitä linjastosuunnitelmia ihan tuosta noin vaan tehdä, HSL:n hallituksen jäsenillä tuskin on kovinkaan paljon tekemistä käytännön suunnittelutyön kanssa!

Näinhän se käsittääkseni on. Eikös nytkin suunnitelma ollut oikein hyvä - vasta kun poliittisesti valitut amatöörit siihen koskivat, lisättiin järjetön bussilinja ja päällekkäistä teräspyöräliikennettä. Ihan vaan siksi, että muita helsinkiläisiä tärkeämmät krunikkalaiset välttävät kävelymatkan pitenemisen sadalla metrillä ja töölöläiset pääsevät baarista kotiin välineellä, jossa ei tarvitse maksaa lippuja? Vastakkainasettelun aika jatkuu, kun joukkoliikennemäärärahat ovat rajalliset, ja kantakaupungin väelle tarjotaan vaikka päällekkäistä liikennettä ja lähiöissä jäädään ilman sitä yksinään kulkenutta lähtöä... En siis tietenkään osaa nimetä konkreettisesti, mistä on tingitty, mutta onhan h4:n yöliikenteellä eli Töölön tuplapalvelulla ja h17:n ajamisella oltava jokin kustannus.
 
Kampissa 14,17 ja 18 pysäkki Etelään siirtynee nykyiseltä paikaltaan "kulman taa".

Pysäkkikartan mukaan linja 17 käyttää Kampissa samaa pysäkkiparia kuin linjat 55 ja 65A nykyään. Itse olen siinä uskossa, että kun design-pysäkki Kamppiin valmistuu, alkavat bussit 14, 18 ja 39 käyttää nykyistä ratikkapysäkkiä. Liikenteen sujuvuuden kannalta nykyinen järjestely olisi toki parempi, mutta täytyyhän hienoille katoksille saadaan mahdollisimman paljon käyttäjiä.

Pysäkkikartan mukaan linja 17 näyttäisi jatkavan linjan 55 perinteitä Sokoksen kulmilla. Eli 17 ei pysähtyisi Larun bussien käyttämällä Kaivokadun pysäkillä. Nykyisinhän linjan 55 sooloilut noilla kulmilla aiheuttavat melkoista häiriötä raitiovaunuille tukkimalla kiskoalueen ja estämällä ratikoiden liikennevalotilaukset. Joskus Nobinan bussit seisovat edessä niin leveästi, ettei edes vastaantuleva raitiovaunu meinaa ohitse mahtua. Sulkuviivan väärällä puolella ajo aiheuttaa näin talvella myös helposti vaihteiden tukkeutumista nuoskalumesta. Larun bussien kanssa ongelmia on huomattavasti vähemmän, koska ne pysähtyvät käytännössä aina pysäkille. No onneksi linjan 17 vuoroväli tulee olemaan harvempi ja liikennöintiaika lyhyempi kuin nykyisellä 55:lla eli haitat ainakin vähenevät. Fiksuinta olisi tietenkin pistää myös uusi linja käyttämään Kaivokadun pysäkkiä, mutta tämähän vaatisi muutosta siihen "historialliseen" näkökantaan, että vain Lauttasaareen menevät linja-autot saavat pysähtyä Sokoksella :).
 
Itse kyllä laitoin HSL:lle viestiä että H41 ja H45:lle sunnuntaina 20min vuoroväli ja näin myös tuli.

Tuo kylläkin liittyy suunnitelmassa mainittuun liikenteen tahdistamiseen Kamppi-Ruskeasuo -välillä.

Mutta tämä h17. Voi jösses! Niiltä kolmelta poistuvalta pysäkiltä kun oli n. 100 metrin kävelymatka raitiovaunupysäkeille ja h55 tulee Liisankadulle, joten siellä säilyy bussiyhteys. Eli kuvitteellisen muutaman korttelillisen terveysasemamatkoja varten perustetaan melkein puolella miljoonalla uusi linja. Kun sieltä ei sitä vaihdotonta yhteyttä Viiskulmaan terveysaseman ovelle ole tähänkään asti ollut.

Suunnittelijoiden olisi tullut olla tiukkoina ja todeta, että tässä nyt on muitakin rahanreikiä kun Krunikan palvelulinja. Kyllähän se tiedettiin, vieläpä näin kuntavaalien lähestyessä, ettei HSL:n nykyinen hallitus halua suututtaa kolmatta tuhatta äänestäjää.

Siirtäkää nyt ihmeessä vielä nykyistä Viiskulman pysäkkiä Pursimiehenkadulla hieman taaksepäin terveysaseman eteen, jotta ne kaksi-kolme krunikkalaista palvelulinjastelijaa pääsevät kuivin jaloin keskiovesta suoraan terveysasemalle sisään.

Samalla puolella miljoonalla olisi varmasti voinut perustaa mm. HSL:lle ehdottamani eteläisen Helsingin yölinjan: Nythän Bulevardin eteläpuoli on täysin ilman mitään joukkoliikennettä 3B/T:n lopettaessa liikennöintinsä puoli kahden maissa. Mutta ei niin ei, ne muutamat kymmenet tuhannet asukkaat joutavat kyllä kävelemään. Pääasia, että Kallioon pääsee läpi viikonloppuyön vartin välein.

Itse asiassa krunikan palvelulinjan perustamalla joudutaan suunnitelman mukaan perumaan varhaisaamun liikennelisäykset linjoille h14, h18, h20N, h39N, h43, h63, h64N, h67, h68, h71, h75 ja h77; lisäksi perumaan linjan h79 päiväliikenteen tihentämisen; lisäksi tihentämään linjojen h65A ja h66A ruuhka-ajan vuoroväliä suunniteltua vähemmän; lisäksi peruuttamaan linjan h57 sunnuntailiikenteen aloittamisen sekä perumaan linjan h23 ruuhka-ajan vuorovälin tihentämisen.

Epätasapainoa.
 
Viimeksi muokattu:
Busseja ei ole Kulosaaressa toivottu asuntokaduille. Period.

Olen kuullut, että Tupavuoren "rollaattorimummot" olisivat toivoneet linjaa lähelle, jotta pääsisivät paremmin Herttoniemen palveluihin. Varmaa tietoa minulla ei ole.
 
39:n ja 74:n linjanumero

Näköjään nykyään 39/B ja 74 onkin jo luokiteltu HSL:n sivuilla seutulinjoihin. Näyttää hauskalta kolminumeroisia ennen kaksi 2numeroista seutulinjaa.

Niinpä näkyy olevan, ja 39 vieläpä nimellä "39_39B". Eikä 39B taida edes seutulinja olla? Aika hämäävä järjestely mielestäni, kyllä mä etsisin noiden linjojen aikatauluja ensin Helsingin sisäisistä, vaikka naapurikaupunkiin jatkuvatkin. Olisivat nyt edes molemmissa, jos seutulinjoissa pitää olla. Jokin logiikka oletettavasti on siinäkin, että nämä kaksi ovat seutulinjoissa, mutta esimerkiksi v62 ja e22 eivät.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Niinpä näkyy olevan, ja 39 vieläpä nimellä "39_39B". Eikä 39B taida edes seutulinja olla? Aika hämäävä järjestely mielestäni, kyllä mä etsisin noiden linjojen aikatauluja ensin Helsingin sisäisistä, vaikka naapurikaupunkiin jatkuvatkin. Olisivat nyt edes molemmissa, jos seutulinjoissa pitää olla. Jokin logiikka oletettavasti on siinäkin, että nämä kaksi ovat seutulinjoissa, mutta esimerkiksi v62 ja e22 eivät.

mielestäni on outoa että 39:n ja 74:n tunnuksia ei muutettu seutunumeroille esim 539 tai 239 ja 740 (nyk 740 olisi voinut olla 741B tai Z) naurettavaa on se että muiden kaupunkien sisäisiä tunnuksia laitetaan kolmeen numeroon mutta entiset Helsingin sisäiset jatkavat kaksinumeroisena vaikkapa Keravalle.. Sekavaa? Ei toki

v62 voisi olla 562 ja e22 kääntää pysäkkiä aiemmin ympäri
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

mielestäni on outoa että 39:n ja 74:n tunnuksia ei muutettu seutunumeroille esim 539 tai 239 ja 740 (nyk 740 olisi voinut olla 741B tai Z) naurettavaa on se että muiden kaupunkien sisäisiä tunnuksia laitetaan kolmeen numeroon mutta entiset Helsingin sisäiset jatkavat kaksinumeroisena vaikkapa Keravalle.. Sekavaa? Ei toki

v62 voisi olla 562 ja e22 kääntää pysäkkiä aiemmin ympäri

Systeemin sekavuus johtuu ennen kaikkea siitä, että samalla alueella on samoja numeroita useampaan kertaan käytössä. Kaikkein parashan olisi, kun mikä tahansa numero olisi käytössä korkeintaan kerran, ja kaikki linjat voisivat sitten olla numerojärjestyksessä samassa listassa. Nythän tähän ollaan pikkuhiljaa menossa. Jyrkkä kuntarajoihin tuijottaminen on idioottimaista, parempi on jatkaa linja johonkin luontevaan paikkaan, eikä jokaiselle himpun verran Helsingin ulkopuolelle yltävälle linjalle tarvita välttämättä kolminumeroista numeroa. Eikä kai mitään kaksinumeroista olla Keravalle saakka suunnittelemassa?
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

Eikä kai mitään kaksinumeroista olla Keravalle saakka suunnittelemassa?

Ei sentään, se oli liioiteltu esimerkki.

39 kuitenkin kurvailee merkittävän osan Vantaan puolella joten siksi sen pitäisi mielestäni olla kolminumeroinen ja jos\kun se on olevinaan runkolinja niin miksei kuulu runkolinjojen 500-sarjaan eli 539.
Tällöin vain Helsingissä ajava 39B voisi olla vain 39 :)
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - elokuu 2012

39 kuitenkin kurvailee merkittävän osan Vantaan puolella joten siksi sen pitäisi mielestäni olla kolminumeroinen ja jos\kun se on olevinaan runkolinja niin miksei kuulu runkolinjojen 500-sarjaan eli 539.
Tällöin vain Helsingissä ajava 39B voisi olla vain 39 :)

Merkittävä osa sen matkustajista kuitenkin kulkee vain Helsingin sisällä, ja lisäksi samaa numeroa käyttämällä tuodaan selkeämmin esille 39:n ja 39B:n (ja 39N:n) yhteys. 500-sarja tuo monille mieleen harvoin kulkevat poikittaisyhteydet, ja juuri tätä mielleyhtymää on käsittääkseni pyritty välttämään. Tietysti numeroimalla linja runkolinjan tapaan päättymään nollaan olisi voitu jotain 500-sarjan pahasta maineesta välttää.
 
Takaisin
Ylös