Vaikka eikös tuon bussin nyt voisi korvata muuttamalla 1A:n reittiä kulkemaan Kampin kautta Perämiehenkadulle niin pitkäksi aikaa kun Laajalahden ratikka tulee Krunikkaan. (Muutama sata metriä kiskoja Fredalle tarvittaisiin.)
Ja miten tämä 1A:n muutos hyödyttäisi Krunikkalaisia? Krunikkaa lähinnä oleva pysäkkihän olisi silloin Varsapuisto Kaisaniemenkadulla, samalta pysäkiltä pääsee jo nyt Viiskulmaan 3B:n ratikalla. Kätevintä olisi ollut lakkauttaa kokonaan tunnus 1A ja jatkaa ykköstä Kauppatorilta Eiraan Perämiehenkadulle, näin Krunikasta olisi ollut koko päivän vaihdoton yhteys lähelle Viiskulman Terkkaria, lähin pysäkki siis Eiran Sairaala, joka olisi ollut sama kuin nykyisellä suoralla bussilinjalla 16. Laskin että ykkösen pidentäminen Eiraan vaatisi yhden ruuhkavuoron muuttamisen kokopäivävuoroksi, eli päiväliikenne klo 9-15 välillä hoituisi neljällä vaunulla nykyisen kolmen sijaan jos vuoroväli säilyisi nykyisellään 20 minuutissa. Olisikohan tullut halvemmaksi kuin kokonaan erillisen linjan perustaminen?
Viimeksi muokattu: