HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2025 - 2027

Uuden TTS:n luonnos on hallituksen esityslistalla, listaan jälleen uusia ja muita merkittäviä asioita palvelutasomuutoksista:

2025:
  • Mannerheimintien peruskorjaus jatkuu 3N kulkee kuusitielle nykyisen 10:n palveluajan jälkeen.
  • Vartiokylän siltatyömaa, metron vain Puotilaan 4,5kk ajan kesällä
  • Itämetrolle liikennekatko loppuvuonna raidevirtapiiritöiden takia.
  • Tikkurilassa raiteita pois käytöstä, jos Vantaan ratikan tunnelia ruvetaan rakentaamaan ja harvennettu I/P/K-junat.
  • Kolme lisälähtöä Olympiaterminaalille kesäaamuisin
  • Linjalla 15 varaudutaan tihetämään päivä- ja iltaliikenne 7,5min vuorovälille.
  • Vuoden 2025 alustaLinjalle 55 pitempiä hiljaisen ajan lähtöjä Oulunkylään asti, kun 53 ei kulje.
  • 71 kilometrin pohjoiseen (piti tapahtua jo tulevana talvena)
  • Ruuhkavuorovälin tihennys Postipuiston linjoille 23 ja 63, Laajasalon linjoille 84 ja 87, Malminkentän linjoilla 69 ja 77 sekä Kehä I:n linjoille 561 ja 562
Pitkäsillan katkon aikana:
  • 6B ja 7B on linjojen pohjoisosat kytkettynä toisiinsa Areenatalon luona
  • 6A ja 7A Kaisaniemestä Kruunuhaan kautta Katajanokan terminaaliin, 5 ei liikennöi
  • 3 Helsinginkadun ja Mannerheimintien kautta omalle reitillee, 10 Runeberginkadun kautta Töölön hallille.
  • 9 katkaistaan Rautatientorin ja Jätkäsaaren välille, 2 korvaa Pasila-Ilmala välin.
2026:
  • 4 ja 10 vuorovälin tihennys työmaiden valmistuessa
  • Mäkelänkadun kiskotyöt: 1 ei kulje käpylään, 7 ysin reittiä.
  • 52 Kuninkaantammentien päähän, aikaisemmin merkitty vuodelle 2025
  • Ruuhkan vuorovälin tihennys linjalle 520 syksystä 2026 alkaen
  • Salmisaari–Ruoholahti–Jätkäsaari–Punavuori–Hernesaari-alueen bussilinjaston kehittäminen, korvaamaan linjaa 26, joka on ollut "riittämätön
2027:
  • Kaivokadun katko, 2028 loppuun asti.
  • Raitiolinjojen 11 Kruunuvuorenranta - Länsi-Pasila ja 12 Hakaniemi-Yliskylä aloitus, Laajasalon linjastosuunnitelman toteutus
  • 56 Hanasaareen tieverkon rakentuessa.
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmassa myös puhutaan mahdollisesta uudesta E-lippuvyöhykkeestä. Onko tästä ollut suunnitelmia/puhetta aiemmin?
 
Uuden TTS:n luonnos on hallituksen esityslistalla, listaan jälleen uusia ja muita merkittäviä asioita palvelutasomuutoksista:

2025:
  • Itämetrolle liikennekatko loppuvuonna raidevirtapiiritöiden takia.
Täsmennetään vielä, että kyseinen liikennekatko on viikonlopun mittainen. Lisäksi Itäkeskuksen länsipuolella olevat 8 vaihdetta pitäisi uusia vuoden 2025 aikana, mikä saattaa myös aiheuttaa lyhyen liikennekatkon.

Toinen lisäys: Järvenpään liittyminen HSL-alueeseen voisi toteutua aikaisintaan vuonna 2026, ja junaliikenteen vuoroväli voisi sitten muuttua tiheämmäksi syysliikeenteen alussa elokuussa. Tuo on siis aikaisin mihin varaudutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden TTS:n luonnos on hallituksen esityslistalla, listaan jälleen uusia ja muita merkittäviä asioita palvelutasomuutoksista:

2025:
  • Mannerheimintien peruskorjaus jatkuu 3N kulkee kuusitielle nykyisen 10:n palveluajan jälkeen
Tästä oli myös Manskun vaiheen 2 asukastilaisuudessa, joka löytyy youtubesta. HSL ei toisinsanoen lisää yöliikennettä Pikku-Huopalahteen, vaan 3 ajaa nykyisen 10:n aikataulujen aikana vain Pikku-Huopalahteen ja yöllä jää Kuusitielle, kuten nykyisinkin (Pohjois-Manskun osalta).
 
Lahdenväylän seutulinjat 711 Hakaniemi - Tikkurila, 721 Hakaniemi - Koivukylä, 731 Hakaniemi – Kulomäki
Varaudutaan siirtämään liikenne Hakaniemestä Kalasatamaan uuden terminaalialueen valmistuessa Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukaisesti.
Osaako joku sanoa mikä ja missä tämä uusi terminaalialue on? On aikaisemminkin mainittu jossain HSL:n suunnitelmassa, mutta minulle ei ole kyllä koskaan selvinnyt missä tarkalleen tämä siis sijaitsee.
 
Tässä lainaus kyseisen kaavan liikennesuunnitelmasta. Tuolta ei siis pääse bussin kyytiin.
Screenshot 2024-06-06 at 21.38.13.png
Lopullinen sijainti on Vilhonvuorenkadun eteläpuolella, ja siihen pitäisi nykyisten suunnitelmien mukaan tulla ihan kunnon terminaali, jossa on monta lähtölaituria ja muutama odotuspaikkaa. Saa nähdä toteutuuko tuo kuitenkaan ennen Suvilahden muuta rakentamista. Todennäköisesti bussiterminaali integroidaan paremmin rakennettuun ympäristöön.
 
Lopullinen sijainti on Vilhonvuorenkadun eteläpuolella, ja siihen pitäisi nykyisten suunnitelmien mukaan tulla ihan kunnon terminaali, jossa on monta lähtölaituria ja muutama odotuspaikkaa. Saa nähdä toteutuuko tuo kuitenkaan ennen Suvilahden muuta rakentamista. Todennäköisesti bussiterminaali integroidaan paremmin rakennettuun ympäristöön.

Jotain tuollaista muistan hämärästi, mutta tuo välivaihe oli ainoa asiakirja jonka löysin nopeasti.

Suunnitelmassa myös puhutaan mahdollisesta uudesta E-lippuvyöhykkeestä. Onko tästä ollut suunnitelmia/puhetta aiemmin?

Vyöhykejärjestelmää suunniteltaessa E-vyöhyke oli tarkoitettu silloisia ja nykyisiä jäsenkuntia kauempana olevien kuntien liittymistä varten. Eli Hyvinkää, Karkkila, jne.

Tässä versiossa näyttäisi olevan sivun 30 selityksen mukaan kyse nykyisen D-vyöhykkeen jakamisesta kahdeksi suunnilleen Ainolan aseman eteläpuolelta. Siuntiohan on kokonaisuudessaan kauempana Helsingin keskustasta, kuin tuo paikka, mutta siitä ei ole mainintaa tuossa kohdassa.
 
Metrolinjojen vuoroväliä harkitaan tihennettäväksi 10 minuuttiin niinä aikoina, kun se nyt on 15 minuuttia. Voisin kuvitella, ettei tuo ole kovin tehokasta rahankäyttöä. Kaikilla asemilla Itäkeskuksen ja Kivenlahden välillä vuoroväli on kuitenkin 7 1/2 min silloin kun yhden linjan vuoroväli on 15 min. Isompi vaikutus saattaisi olla liityntälinjojen vuorovälien tihentämisellä. Moni linja, jolla on kuitenkin ihan hyvin matkustajia, kulkee nyt 30 minuutin välein ja niiden vuoroväliä voisi tihentää 15 minuuttiin.
 
Eikö kuitenkin Tapiolan ja Kivenlahden välillä ole pidempi vuoroväli eli vain yksi metrolinja?
 
Eikö kuitenkin Tapiolan ja Kivenlahden välillä ole pidempi vuoroväli eli vain yksi metrolinja?
15 min liikenteen aikana sekä Vuosaaresta että Mellunmäestä ajetaan Kivenlahteen saakka. Tätä tiheämpi liikenne jakaantuu sitten siten, että Mellunmäen haaran junien toinen pääteasema on Tapiola.
 
2027:
  • Kaivokadun katko, 2028 loppuun asti.
Toivottavasti kakkonen tajutaan siirtää kulkemaan Lasipalatsin kautta, jotta siltä on nopeampi yhteys Rautatieasemalle. Lasipalatsiltakin on kuitenkin kohtuullinen kävelymatka Kampin keskukseen, ja havaintojeni mukaan Kampin metroaseman ja Simonkadun pysäkeillä on ollut paljon vähemmän käyttäjiä kuin Rautatieaseman (tai aiemmin Lasipalatsin) pysäkeillä (raitiolinjalla 2).
 
Metrolinjojen vuoroväliä harkitaan tihennettäväksi 10 minuuttiin niinä aikoina, kun se nyt on 15 minuuttia.
Tämä olisi paluuta vanhaan, sillä ennen aikoinaan (muistaakseni vielä Länsimetron ajallakin alkuvaiheessa) idän haaroilla liikennöitiin koko päivän 10 minuutin välein, liikenteen alusta loppuun saakka. Harvennettiinko tuota aikaisen aamun ja illan vuoroväliä sen takia, että on haluttu ajaa iltaisin kaikki junat Kivenlahteen (aiemmin Matinkylään) asti?
 
Tämä olisi paluuta vanhaan, sillä ennen aikoinaan (muistaakseni vielä Länsimetron ajallakin alkuvaiheessa) idän haaroilla liikennöitiin koko päivän 10 minuutin välein, liikenteen alusta loppuun saakka. Harvennettiinko tuota aikaisen aamun ja illan vuoroväliä sen takia, että on haluttu ajaa iltaisin kaikki junat Kivenlahteen (aiemmin Matinkylään) asti?
Se olisi voinut olla, että vain pieni määrä junia voidaan säilyttää lännessä (TAPG:ssa ja MAKG:ssa). Nyt Sammalvuoreen mahtuu paljon enemmän junia.
 
Takaisin
Ylös