HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2025 - 2027

Tässä versiossa näyttäisi olevan sivun 30 selityksen mukaan kyse nykyisen D-vyöhykkeen jakamisesta kahdeksi suunnilleen Ainolan aseman eteläpuolelta.
Tein pienen vertailun D-vyöhykkeen jakamisesta D/E-vyöhykkeisiin ottamalla ensin luvut aiemmin hyväksytystä taloussuunnitelmasta vuodelle 2025 ja vertaamalla sitä tässä esitettyy uuteen taloussuunnitelmaan 2025-2027. Lipunmyynti on tässä esitetty ilman arvonlisäveroa. Hallituksen alv-korotus ei siis näy mitenkään näissä luvuissa (ainakaan suoraan, hintajoustoa ei tässä käsitellä).

Minusta nämä luvut näyttävät siltä, että tällä D-vyöhykkeen jakamisella on tarkoitus nostaa Järvenpäähän päättyviä matkoja eli Järvenpään vapaamatkustus Tuusulan liittymisen varjolla kadonnee? 30 -> 37 miljoonaa lipputuloja A-B-C ulkopuolelle osuvista matkoista tarkoittanee, että Helsinki-Kerava (uusi ABCD) ei nouse tai jopa halpenee, mutta uusi ABCDE (Helsinki-Jokela tai Helsinki-Järvenpää) hinta nousee selkeästi?
 

Liitetiedostot

  • Kuvakaappaus - 2024-07-02 15-18-01.png
    Kuvakaappaus - 2024-07-02 15-18-01.png
    25 KB · Lukukerrat: 19
Minusta nämä luvut näyttävät siltä, että tällä D-vyöhykkeen jakamisella on tarkoitus nostaa Järvenpäähän päättyviä matkoja
Varmaan Höseli tekee kaikkensa vaikeuttaakseen järvenpääläisten elämää. Se on sitä heidän asiakasmyönteisyyttään :cool: Siellä varmaan ei olla porkkanasta kuultu ollenkaan, kepistä vaan. Toivottavasti Jäke ei taivu eikä taitu.
 
Varmaan Höseli tekee kaikkensa vaikeuttaakseen järvenpääläisten elämää. Se on sitä heidän asiakasmyönteisyyttään :cool: Siellä varmaan ei olla porkkanasta kuultu ollenkaan, kepistä vaan. Toivottavasti Jäke ei taivu eikä taitu.
Voisiko HSL teoriassa estää mitenkään järvenpääläisten junan käyttöä HSL-lipuilla? Tuleva J-juna ei pysähtyisikään Järvenpäässä vaan ajaisi luukut kiinni Keravalta Jokelaan?😂 Eri asia olisiko järkevää lipputulojen kannalta, kun käyttäisivät sitten VR:n lippuja.
 
Voisiko HSL teoriassa estää mitenkään järvenpääläisten junan käyttöä HSL-lipuilla? Tuleva J-juna ei pysähtyisikään Järvenpäässä vaan ajaisi luukut kiinni Keravalta Jokelaan?😂 Eri asia olisiko järkevää lipputulojen kannalta, kun käyttäisivät sitten VR:n lippuja.
Kertalippujen käyttöä ei voi estää, koska niitä voi ostaa vaikkapa ulkomaalaisetkin. Sen sijaan kausilippujen osaltahan tilanne on oikeastaan jo ratkaistu kun kehyskuntasopimuskin irtisanottiin.

Järvenpään ohi ajaminenkaan ei ole ratkaisu, koska HSL-jäsenkuntien asukkaita käy myös töissä Järvenpäässä eli matkoja on molempiin suuntiin.

Sen sijaan kahden eri lipputyypin rinnakkaiskäyttö voidaan lopettaa sopimalla asiasta VR:n kanssa. Olen kuulut väitettävän, että nykyinen matkakorvaus, jonka VR saa siitä kun joku kulkee Jokelasta Helsinkiin HSL-lipulla ei ole kovin suuri. Tai siis se on tasan nolla, koska korvaus on könttä, ja perustuu keskimääräisiin lipputyyppien käyttöön, ja tilasto on laskettu joskus kauan sitten. En tiedä onko tämä VR:n ja HSL:n sopimusta päivitetty sen jälkeen. Kuitenkin sopimalla keskenään VR ja HSL voisivat toimia siten, että Järvenpää-HSL-alueen välille ei myytäisi lainkaan VR-lippuja, vaan ainoastaan HSL-lippuja, ja VR saisi sitten HSL:n kautta osuuden. Nythän VR ja HSL kilpailevat keskenään myymällä samaa palvelua R-junaan minulle. Toki sopii minulle, mutta ei tämä nykytilanne taida VR:lle olla ihan optimaalinen ihan jos sillä perustella, että Tuusulan liityttyä HSL:n jäseneksi niin VR joutui laskemana lippujen hintoja kun HSL-lipulla alkoi päästä hintojen säätämisen jälkeen halvemmalla R-junalla.
 
HSL myy kyllä ulkopaikkakuntalaisille tai kenelle vaan haltijakohtaisen kausilipun, joka ei sisällä kuntatukea lainkaan. Kustantaa 5-6€/vrk vyöhykelajitelmasta riippuen.
 
Järvenpään kaupungin alueella on neljä juna-asemaa, joilta kaikilta on junayhteys Helsinkiin. Mikään noista junista ei ole HSL-juna, vaan ne kaikki jatkavat HSL-alueen ulkopuolelle, joskin niissä saa matkustaa myös HSL-lipulla. Mutta ei kai VR lopeta niissä lipunmyyntiä, kun junat kuitenkin jatkavat Riihimäelle ja Lahteen?

Mitä muuta joukkoliikennettä Järvenpäässä on, kuin nuo VR:n junat? Onko busseja? Minne, ja millä lippujärjestelmällä?

Pohdin tässä, voisiko Järvenpää neuvotella suoraan VR:n kanssa sellaisesta lipusta, joka olisi voimassa järvenpääläisiltä asemilta Helsinkiin ja jota kunta tukisi niin, että sen hinnasta tulee hyvä. Ratkaisematta jää sitten niiden tarpeet, jotka joutuvat HSL-alueella jatkamaan matkaansa jollakin HSL-välineellä.

Toinen juttu on se, että jos Järvenpäässä on merkittävää bussiliikennettä, kuten liityntäliikennettä juna-asemille, niin sen voisi muuttaa ilmaiseksi. Ei sinne bussiin kukaan asetu asumaan, mutta sillä saisi valtavan imagovoiton ja kaupunkilaisten olisi sitä kautta ehkä helpompi hyväksyä kalliimmat junaliput taikka se HSL:n lippu pk-seudun päässä.

Uskoisin, että tällaiset out of the box -ajatukset tulisivat halvemmaksi kuin HSL-jäsenyys ja ennen kaikkea ne tarjoaisivat paremman palvelutason kuin mitä huippukallis HSL-klubijäsenyys.
 
Takaisin
Ylös