Ei taitaisi onnistua ilman useampaa lisäautoa? Linjalla 105 on sen verran tiukat kääntöajat Lauttasaaren päässä, ettei niiden puitteissa edes 0 minuutin käännöllä ehtisi ajaa Jätkäsaareen ja takaisin. Linjaa 22 suunniteltiin jossain vaiheessa jatkettavaksi Jätkäsaareen, mutta nimenomaan niiden ruuhkien takia päädyttiin nykyiseen reittivaihtoehtoon.
En kuvitellutkaan, että muutos olisi täysin ilmainen vaan että se saisi jonkun espoolaisen lisää kokeilemaan julkisia. Itsekään en kokeilisi, jos matka-aika olisi moninkertainen julkisilla. 105 kattaa paljon laajemman alueen kuin 22 ja kulkee juuri moneen paikkaan Espoossa, jossa on asukkaita muttei metroa. Osa 105:n vuoroista voisi myös haaroittaa Espoossa Suurpeltoon - sieltä Länsiterminaaliin on nyt omalla autolla 15 min ja julkisilla menee 50 min kahdella vaihdolla, vaikka kyseessä on iso autottomallakin elämäntavalla mainostettu moderni kerrostalolähiö.
Ruuhkatkin on siellä ilmeisesti melko ongelmallisia.
Miten on mahdollista maailman toimivammassa kaupungissa, että puhtaalta pöydältä rakennetulle uudelle hienolle alueelle ei kannata vetää bussiyhteyksiä ruuhkien vuoksi? Välillä tietyt ryhmät unohtavat silmät kiiluen autoilijoita kiusatessaan, että tukkivat samalla bussiliikenteenkin (esim. Lapinmäentien "parannukset").
Linja 7 kulkee nytkin Aleksanterinkatua Senaatintorin vierestä ja yhtä läheltä Kauppatoria kuin linja 5.
Totta, elin vanhaa aikaa kun se ei vielä kulkenut Länsiterminaaliin
Sen kun eivät suostu.
Itä-Helsingin, Vantaan ja Pohjois-Espoon asukkaat, jotka eivät asu raskaan raideliikenteen varrella, kulkevat kahden vaihdon reittiä myös.
Matka-ajat julkisilla vs. autolla ovat esim. Keravalta aika lailla tasoissa, ja vaihto Tikkurilassa Z/R/D-junaan monelle Itä-Vantaalaiselle kilpailukykyinen auton kanssa. Länsi-Vantaalla juna tuo lähes kaikista lähiöistä suht nopeasti myös. Vantaalla/Keravalla on myös monesta paikasta, esim. Hämeenlinnanväylän/Tuusulanväylän varrelta tai vaikka Hakunilasta mahdollisuus mennä seutubussilla Helsinkiin, jolloin vaihtojen määrä jää yhteen ja reittikin kulkee pääsääntöisesti moottoritietä. Itä-Helsingissä metro kattaa suurimmat asukaskeskittymät ja suurin osa pääsee Länsiterminaaliin reilussa puolessa tunnissa. Sieltä auto ei ole yhtään niin houkutteleva, koska Itäväylä tuo aivan väärään päähän kaupunkia versus Länsiväylä ja näin ollen autollakin saa sen puoli tuntia kulumaan helposti.
Espoossa (pl. Leppävaara) tilanne on toinen, lähes mistä tahansa osoitteesta matka Länsiterminaaliin on julkisilla kaksin-kolmin- tai jopa nelinkertainen kuin autolla.
Kuten sanoin aikaisemmin, monella muullakin suunnalla on alueita, joilla asuu paljon ihmisiä ja joihin ei pääse kovin helposti Länsiterminaalilta raideliikenteellä. Esimerkiksi vaikkapa Pitkäjärven seutu.
Pitkäjärven seutu on suht harvaan asuttua ja aika kaukana Jätkästä, johonkin on toki vedettävä raja että mistä kaikkialta on oltava yhteydet. Tälläkin hetkellä sieltä pääsee arkisin yhdellä vaihdolla Länsiterminaaliin. Viikonloppuisin on matkaan nähden suhteellisen nopea (mutta kahden) vaihdon yhteys Leppävaaran kautta.
Mistä rahat tulevat, jos jokaiselle tällaiselle alueelle (tai edes suunnalle) tarjotaan bussiyhteys Länsiterminaalille?
Samalla tavalla kuin nytkin, n. 45% lipputuloista ja 55% subventiosta. Olettaen toki, että yhteydelle on kysyntää. Rahaa tulee myös kiertoteitse siten, että kun vapaa-ajan reissulla ei tarvitakaan autoa, voidaan siitä ehkä luopua kokonaan jos töihinkin pääsee julkisilla. Edes siitä toisesta autosta. Eli saataisiin toivottavasti lisää vakiokäyttäjiä joukkoliikenteeseen. Moni vannoutunut autoilija saattaa myös kokeilla julkisia ensimmäistä kertaa juuri laivareissun yhteydessä, kun oma ajokunto ei mahdollista auton käyttöä. Jos kokemus on se, että 15 kilometrin matka kestää tunnin ja vaatii kaksi vaihtoa, jää se kokeilu yhteen kertaan.
PS. Tällä hetkelläkin ajetaan joitain suoria bussivuoroja Länsiterminaaliin, mm. lentoasemalta ja ykkös-, kolmos-, nelosteiden varsilta, mutta nämä kaukoliikenteen vuorot eivät ole U-linjoja. Tulisi varmaan lisäliikennettä halvemmaksi tehdä U-sopimus näiden kanssa ja neuvotella joidenkin muidenkin U-vuorojen jatkamisesta (esim. 51-tietä pitkin kulkevat bussit) Länsisatamaan jotain korvausta vastaan. Ruumassakin olisi hyvin tilaa matkalaukuille!