HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2026 - 2028

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,365
Uuden TTS:n luonnos on hallituksen esityslistalla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025271-2 , listaan jälleen uusia ja muita merkittäviä asioita palvelutasomuutoksista:

2026:
  • Kehäradan katko alustavasti 3.5.-10.8, Malminkartanon yksiraitetinen osuus 29.3.-4.10.
  • A-juna kaukoliikenneraiteita ohittaen Mäkkylän, Valimon ja Pitäjänmäen asemat alustavasti 1.6.-9.8.
  • Jätkänsaarenlaiturin työmaan katkos. 7 Ruoholahden kautta, 9 myös jos on tilaa, jos ei Kolmikulmaan
  • Mäkelänkadun kiskotyöt: 1 Paavalinkirkolle, 7 Aleksis Kiven kadun kautta. kesto 3kk.
  • Kantakaupungin ratikoille Jokerin pysähtymiskäytännöt
  • 52 Kuninkaantammentien päähän
  • Ruuhkan vuorovälin tihennys linjalle 520 syksystä 2026 alkaen
  • 587B Havukoski - Itä-Hakkila, Itä-Hakkilan koulun evakon takia.
  • Salmisaari–Ruoholahti–Jätkäsaari–Punavuori–Hernesaari-alueen bussilinjaston kehittäminen, korvaamaan linjaa 26, joka on ollut "riittämätön
2027:
  • Junatien sillan uusiminen, alustavasti korvaava bussiyhteys 99 Herttoniemi-Hakaniemi.
  • Länsiratikoiden rakentamisesta Runeberginkadun katkos Arkadiankatu-Caloniuksenkatu, 1 ja 2 Mannerheimintietä, 4 ja 10 vuoroväliä harvennetaan
  • Raitiolinjojen 11 Kruunuvuorenranta - Länsi-Pasila ja 12 Hakaniemi-Yliskylä aloitus, Laajasalon linjastosuunnitelman toteutus
  • Aikaisemmassa suunnitelmassa ollut 56 jatko Hanasaareen puuttuu
2028:
  • Runeberginkadun katkos laajenee Töölöntorille asti, 8 katkaistaan Oopperalle, 13 Junatien katkon aikana Rautatientorilta Kampin ja Ruoholahden kautta Jätkäsaareen.
  • Kaivokadun katko (aikaisemmin 2027), 13 takaisin Nihtiin, 5 korvaa yhteyden Ruoholahteen ja Jätkäsaareen. Muut linjat Kruunuhaan ja Aleksanterinkadun kautta
  • Laivasillankadun katko, 3 Eiraan, 2 Kauppatorille. Olympiaterminaalille korvaava bussilinja.

Palvelutasomuutosten alussa on yleiskuvausteksti tulevista muutoksista ja poikkeuksista, jossa valitellaan poikkeusjärjestelyiden määrää, mutta myös muistutetaan että tällä hetkellä on "ennätysmäärä" projekteja. Tekstissä myöskin sanotaan TTS-kaudella tarvittavan löytää 5M€ lisäsäästöjä infrakorvausjärjestelmän painaessa taloutta.

Jätkänsaarenlaiturin vuoden 2026 katkoksen yhteydessä sanotaan, että korvaava raitiolinja kulkisi Huutokonttorin pysäkille, mutta en nyt ihan hahmota, miten se pääsisi siinä ympäri tullessa Länsiterminaalin suunnasta. Vai aijotaanko siihen tehdä puolenvaihtoraide ja ajaa kaksisuuntakalustolla linjaa 7 ja/tai 9.

Metrosta sanotaan Junatien katkoksen aikana, että pyritään tarjoamaan mahdollisimman suuri palvelu katkoksen kummankin puolin, mutta suoraan ei sanota, että useamman kääntöraiteen puuttuminen Hakaniemen länsipuolella Idästä tulevalle liikenteelle ja Herttoniemessä päinvastoin tarkoittaa harvempaa vuoroväliä niillä osuuksilla, jossa metro kulkee ja mahdollista jomman kumman haaran ajamista vain Itäkeskukseen.
 
Metrosta sanotaan Junatien katkoksen aikana, että pyritään tarjoamaan mahdollisimman suuri palvelu katkoksen kummankin puolin, mutta suoraan ei sanota, että useamman kääntöraiteen puuttuminen Hakaniemen länsipuolella Idästä tulevalle liikenteelle ja Herttoniemessä päinvastoin tarkoittaa harvempaa vuoroväliä niillä osuuksilla, jossa metro kulkee ja mahdollista jomman kumman haaran ajamista vain Itäkeskukseen.
Nyt en ihan ymmärrä, mitä tällä tarkoitat. Sekä Kulosaaren itäpuolella että Hakaniemen länsipuolella on molemminpuoliset puolenvaihtoraiteet, joten niiden käyttö pääteasemina onnistuu ilman ongelmia. Vertailla voi esim. viime kesän Rautatientorin metrokatkoon, jolloin Helsingin Yliopiston asemalta ajettiin itään 5 minuutin vuorovälillä. Kulosaaressa puolenvaihtoraiteet ovat vieläpä huomattavasti lähempänä asemaa kuin Helsingin Yliopistolla. En näe mitään syytä, miksei 5 minuutin vuoroväli Kulosaari-Itäkeskus (eli 10 minuuttia kummallakin idän haaralla) onnistuisi.
 
Tarkoitan juuri, että jäädään puoleen vuoroväliin, kun on vain normaali linjaraiteet kääntämistä varten. 5min vuoroväli ei ole riittänyt Espoossa, eli tarvitaan jotain lisäliikennettä sinnekin. Jos 10min vuoroväli ei riitä jommallekummalle haaralle taas idässä, voidaan joutua pudottamaan toinen haara liitynnäksi Itäkeskukseen ja yrittää korvaavaa liikennettä muulla tavalla.
 
Uuden TTS:n luonnos on hallituksen esityslistalla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2025271-2 , listaan jälleen uusia ja muita merkittäviä asioita palvelutasomuutoksista:

2026:
  • Kehäradan katko alustavasti 3.5.-10.8, Malminkartanon yksiraitetinen osuus 29.3.-4.10.
  • A-juna kaukoliikenneraiteita ohittaen Mäkkylän, Valimon ja Pitäjänmäen asemat alustavasti 1.6.-9.8.
  • Jätkänsaarenlaiturin työmaan katkos. 7 Ruoholahden kautta, 9 myös jos on tilaa, jos ei Kolmikulmaan
  • Mäkelänkadun kiskotyöt: 1 Paavalinkirkolle, 7 Aleksis Kiven kadun kautta. kesto 3kk.
  • Kantakaupungin ratikoille Jokerin pysähtymiskäytännöt
  • 52 Kuninkaantammentien päähän
  • Ruuhkan vuorovälin tihennys linjalle 520 syksystä 2026 alkaen
  • 587B Havukoski - Itä-Hakkila, Itä-Hakkilan koulun evakon takia.
  • Salmisaari–Ruoholahti–Jätkäsaari–Punavuori–Hernesaari-alueen bussilinjaston kehittäminen, korvaamaan linjaa 26, joka on ollut "riittämätön
2027:
  • Junatien sillan uusiminen, alustavasti korvaava bussiyhteys 99 Herttoniemi-Hakaniemi.
  • Länsiratikoiden rakentamisesta Runeberginkadun katkos Arkadiankatu-Caloniuksenkatu, 1 ja 2 Mannerheimintietä, 4 ja 10 vuoroväliä harvennetaan
  • Raitiolinjojen 11 Kruunuvuorenranta - Länsi-Pasila ja 12 Hakaniemi-Yliskylä aloitus, Laajasalon linjastosuunnitelman toteutus
  • Aikaisemmassa suunnitelmassa ollut 56 jatko Hanasaareen puuttuu
2028:
  • Runeberginkadun katkos laajenee Töölöntorille asti, 8 katkaistaan Oopperalle, 13 Junatien katkon aikana Rautatientorilta Kampin ja Ruoholahden kautta Jätkäsaareen.
  • Kaivokadun katko (aikaisemmin 2027), 13 takaisin Nihtiin, 5 korvaa yhteyden Ruoholahteen ja Jätkäsaareen. Muut linjat Kruunuhaan ja Aleksanterinkadun kautta
  • Laivasillankadun katko, 3 Eiraan, 2 Kauppatorille. Olympiaterminaalille korvaava bussilinja.

Palvelutasomuutosten alussa on yleiskuvausteksti tulevista muutoksista ja poikkeuksista, jossa valitellaan poikkeusjärjestelyiden määrää, mutta myös muistutetaan että tällä hetkellä on "ennätysmäärä" projekteja. Tekstissä myöskin sanotaan TTS-kaudella tarvittavan löytää 5M€ lisäsäästöjä infrakorvausjärjestelmän painaessa taloutta.

Jätkänsaarenlaiturin vuoden 2026 katkoksen yhteydessä sanotaan, että korvaava raitiolinja kulkisi Huutokonttorin pysäkille, mutta en nyt ihan hahmota, miten se pääsisi siinä ympäri tullessa Länsiterminaalin suunnasta. Vai aijotaanko siihen tehdä puolenvaihtoraide ja ajaa kaksisuuntakalustolla linjaa 7 ja/tai 9.

Metrosta sanotaan Junatien katkoksen aikana, että pyritään tarjoamaan mahdollisimman suuri palvelu katkoksen kummankin puolin, mutta suoraan ei sanota, että useamman kääntöraiteen puuttuminen Hakaniemen länsipuolella Idästä tulevalle liikenteelle ja Herttoniemessä päinvastoin tarkoittaa harvempaa vuoroväliä niillä osuuksilla, jossa metro kulkee ja mahdollista jomman kumman haaran ajamista vain Itäkeskukseen.
Vaihdetaanko 99:stä Suvilahden kohdalla Piritorille
 
Tulee olemaan melko huono palvelutaso.

Nykyisin haarojen vuoroväli on 5 minuuttia eli niiden vuoroväli puolittuu. Vuorovälin puolesta 10 minuuttia ei ole pitkä vuoroväli, mutta kapasiteetin puolesta kyseessä on huono palvelutaso, eli junat tulevat olemaan melko täynnä saapuessaan idästä Herttoniemeen.

Korvaavan bussin ajaminen vain Hakaniemen ja Herttoniemen asemien välillä tarkoittaa sitä, että monesta paikasta matka keskustaan vaatii neljän eri kulkuvälineen käyttämistä. Ensin liityntäbussilla metroasemalle, sitten metrolla Herttoniemeen, sitten bussilla Hakaniemeen ja sitten metrolla, raitiovaunulla tai bussilla keskustaan.
 
Kun katselen noita kahden vuoden sisään tulevia remontteja ja niiden aiheuttamia poikkeuksia ja heikennyksiä joukkoliikenteeseen (ja nimenomaan runkolinjojen heikennyksiä), niin täytyy todeta, että omalle autolle tulee käyttöä.

Esimerkiksi nyt kun ratikat eivät kulje Pitkänsillan tai osan Mannerheimintien läpi, niiden, ja koko Helsingin raitiotieverkoston, palvelutaso on heikentynyt ratkaisevasti. Huomioni on usein kiinnitynyt esimerkiksi raitiolinja 10 vaunujen nykyisiin matkustajiamääriin ja olen usein todennut niiden kulkevan tyhjillään. Näyttää siltä, että sitä ajetaan vain "harrastusmielessä". Myös mutkikkaat poikkeusreitit ovat johtaneet esimerkiksi omalla kohdallani siihen, etten ole käyttänyt ratikoita ollenkaan niiden aikana.

Toki remontteja pitää tehdä, mutta mielestäni kriittiset remontit yms. pitäisi olla etusijalla. Pelkästään kosmeettiseen tai imagon parantamiseen liittyvät remontit sitten myöhemmin.
 
  • Mäkelänkadun kiskotyöt: 1 Paavalinkirkolle, 7 Aleksis Kiven kadun kautta. kesto 3kk.
Hyvä, että kerrankin kadun peruskorjaus aiheuttaa vain melko lyhytaikaisen katkon raitioliikenteelle. Usein raitioliikenteen katkoa on pitkitetty mm. ohjaamalla ajoneuvoliikenne kulkemaan väliaikaisesti raitiotien kautta.
  • Länsiratikoiden rakentamisesta Runeberginkadun katkos Arkadiankatu-Caloniuksenkatu, 1 ja 2 Mannerheimintietä, 4 ja 10 vuoroväliä harvennetaan
Kyllähän Mannerheimintielle mahtuisi kaksi 7,5 minuutin välein kulkevaa ja kaksi kymmenen minuutin välein kulkevaa linjaa. Samaan aikaan ei ole kuitenkaan Arkadiankadulle tai Runeberginkadulle kääntyviä raitiovaunuja, mikä sujuvoittaa liikennettä jonkin verran.
 
Toki remontteja pitää tehdä, mutta mielestäni kriittiset remontit yms. pitäisi olla etusijalla. Pelkästään kosmeettiseen tai imagon parantamiseen liittyvät remontit sitten myöhemmin.

Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta haluaisin tiedustella, mihin remontteihin viittaat näillä kosmeettisilla tai imagon parantamiseen tähtäävillä. Mitkä remontit siis mielestäsi ovat tällaisia?
 
Ihan vilpittömästä mielenkiinnosta haluaisin tiedustella, mihin remontteihin viittaat näillä kosmeettisilla tai imagon parantamiseen tähtäävillä. Mitkä remontit siis mielestäsi ovat tällaisia?
Minulle tulee mieleeni esimerkiksi Mäkelänkadun peruskorjaus. Kuinka kiireellinen se on?
 
Takaisin
Ylös