HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2026 - 2028

Matka-aika Martinlaaksosta Helsinkiin pitenee huomattavasti kun junat Myyrmäestä Helsingin suuntaan eivät kulje. Mutta jos kiertää Tikkurilan kautta niin siihen tarvitaankin jo ABC-lippu.
Tässä tapauksessa mielestäni kuuluisi sallia C-vyöhykkeen läpi matkustaminen AB-lipulla, muuta junayhteyttä kun ei ole. Keskustaan toki pääsee bussilla 400, mutta esimerkiksi Pasilaan kaukojunamatkaa varten (tai muusta syystä) matkustavalle siitä taas ei ole mitään iloa ja vaihtoehtoiset yhteydet kaikki kestävät monta kertaa junaa pidempään.
 
Tässä tapauksessa mielestäni kuuluisi sallia C-vyöhykkeen läpi matkustaminen AB-lipulla, muuta junayhteyttä kun ei ole. Keskustaan toki pääsee bussilla 400, mutta esimerkiksi Pasilaan kaukojunamatkaa varten (tai muusta syystä) matkustavalle siitä taas ei ole mitään iloa ja vaihtoehtoiset yhteydet kaikki kestävät monta kertaa junaa pidempään.
Matkustaminen C-vyöhykkeen kautta kannattaisi tosiaan sallia ihan kapasiteetin vuoksi, mutta korjataan silti asiavirheet. P-junalla menee Martinlaaksosta Pasilaan 38 minuuttia. Arkisin puolenpäivän aikoihin bussilla menee n. 43 minuuttia. Jos vaihto onnistuu täydellisesti, matka-aika voi olla jopa junaa lyhyempi. Matka-ajat tietysti vaihtelevat viikonpäivien ja kellonaikojen välillä, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että "vaihtoehtoiset yhteydet kaikki kestävät monta kertaa junaa pidempään."
 
Kiitoksia selvityksestäsi.

Ensi vuonna meillä on siis jumissa ainakin Mäkelänkatu, Espoon kaupunkiradan työmaa, Kehärata ja mitäs muuta olikaan?
Malminkartanon, Kannelmäen ja Pohjois-Haagan asemien peruskorjauksessa hyödynnetään osin Huopalahden kahden kuukauden katkoa, joka oli tarkoitus tehdä joka tapauksessa ennen Kauklahden kaupunkiradan avaamista. Lisäksi samalla saadaan myös Pohjois-Haagan silta korjattua. Pohjois-Haagan ja Kannelmäen asemien peruskorjaus on varmaan enemmän imagon parantamista, mutta tuskin se olisi mitään pitkää katkoa vaatinutkaan. Malminkartanossa on tarvetta katkolle betonitöiden vuoksi.
 
TTS 2026 - 2028 löytyy netistä. HSL:n hallitus käsittelee asiaa 28.10.2025 kokouksessaan.

En ole ehtinyt tutustua tuohon pintaa syvemmältä, joten annan puheenvuoron jollekin, joka on perehtynyt aiheeseen kunnolla.
 
TTS 2026 - 2028 löytyy netistä. HSL:n hallitus käsittelee asiaa 28.10.2025 kokouksessaan.

En ole ehtinyt tutustua tuohon pintaa syvemmältä, joten annan puheenvuoron jollekin, joka on perehtynyt aiheeseen kunnolla.
Laadukas ja tietysti oikoluettu asiakirja se on...

No, kaikki on mahdollista, ehkä myös jakaminen nollallakin.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20251024-184748_Chrome.png
    Screenshot_20251024-184748_Chrome.png
    206.9 KB · Lukukerrat: 52
TTS 2026 - 2028 löytyy netistä. HSL:n hallitus käsittelee asiaa 28.10.2025 kokouksessaan.

En ole ehtinyt tutustua tuohon pintaa syvemmältä, joten annan puheenvuoron jollekin, joka on perehtynyt aiheeseen kunnolla.
Rautatieliikenteen puolesta:
* Ei junaliikennettä Huopalahden ja Myyrmäen välillä 3.5.-30.8.2026. I- ja P-junat ajavat reitillä Helsinki-Tikkurila-Lentoasema-Myyrmäki.
* Malminkartanon asemalla on vain yksi raide käytössä 29.3.-4.10.2026 ja tänä aikana I- ja P-junat ajavat 20 minuutin vuorovälein.
* Hämeenlinnanväylän alikulkusillan peruskorjauksen vuoksi kaupunkiradalla ei ole junaliikennettä 1.6.-9.8.2026 ja Valimon, Pitäjänmäen ja Mäkkylän asemat ovat poissa käytöstä. Todennäköisesti tänä aikana pysähdytään E- ja U-junat Ilmalan asemalla.
* ESKAn viiden viikon kesäkatkot jatkuvat vuoteen 2028 asti (eli vielä kolme katkoa jäljellä).

Siis aikana 22.6.-26.7.2026 Sm5-junat liikennöivät vain K-junalla sekä I- ja P-junalla lyhennetyllä reitillä.
 
Viimeksi muokattu:
Rautatieliikenteen puolesta:
Siis aikana 22.7.-26.8.2026 Sm5-junat liikennöivät vain K-junalla sekä I- ja P-junalla lyhennetyllä reitillä.
Tähän haluaisin tarkennusta. Onko päivämäärät oikein, ja viitataanko ESKAn aiheuttamaan 5 viikon katkoon? Sen katkon ajan lienee tarkoitus ajaa A-junia nopeiden junien raiteita siten, että Huopalahden ja Leppävaaran välillä ei ole pysähdyksiä (eikä laitureita).
 
Tähän haluaisin tarkennusta. Onko päivämäärät oikein, ja viitataanko ESKAn aiheuttamaan 5 viikon katkoon?
Päivät ovat oikein, kuukaudet ei. :) (korjattu alkuperäisessä viestissä)
Sen katkon ajan lienee tarkoitus ajaa A-junia nopeiden junien raiteita siten, että Huopalahden ja Leppävaaran välillä ei ole pysähdyksiä (eikä laitureita).
Aha, en nähnyt sitä suunnitelmassa, mutta kyllä, on järkevä. Sitten Sm5-junilla on silti pieni liikennöintialue. Pysähydytäänkö sitten E- ja U-junat Ilmalassa ESKA-katkon ulkopuolella, mietin?
 
* ESKAn viiden viikon kesäkatkot jatkuvat vuoteen 2028 asti (eli vielä kolme katkoa jäljellä).
Olin kuvitellut, että vuoden 2026 kesäkatko olisi viimeinen sellainen. Jahas, ei se ihan niin yksinkertaista ole. Vai onko niin, että vuoden 2028 kesäkatko on vain Espoosta länteen, kun tietääkseni kaupunkiradan pitäisi valmistua Espooseen jo syksyllä 2027.
 
Viimeksi muokattu:
Olin kuvitellut, että vuoden 2026 kesäkatko olisi viimeinen sellainen. Jahas, ei se ihan niin yksinkertaista ole. Vai onko niin, että vuoden 2028 kesäkatko on vain Espoosta länteen, kun tietääkseni kaupunkiradan pitäisi valmistua Espooseen jo syksyllä 2027.
Sanotaan vuoden 2026 osassa, että
ESKA:n rakennustöiden takia rantaradan junaliikenteessä on vuosittaiset säännölliset totaalikatkot Leppävaaran länsipuolella viiden viikon ajan juhannuksen jälkeen vuosina 2024–2027. Lisäksi yhden tai kahden vuorokauden totaalikatkoja on viikonloppuisin toukokuussa ja syksyllä.
, vaikka sanotaan vuoden 2028 osassa, että
ESKA:n rakennustöiden takia rantaradan junaliikenteessä varaudutaan vuosittaiseen totaalikatkoon viiden viikon ajan juhannuksen jälkeen. Lisäksi yhden tai kahden vuorokauden totaalikatkot ovat mahdollisia viikonloppuisin.

E-junat vois ihan hyvin pysähtyy mut U-junat ohittaa ku menee pidemmälle
Nykyinen 14-16 minuutin vuorovälin olisi hyvä säilyä. Lisäksi Ilmalassa pysähtyy 12 junaa/tunti, mutta E-junat kulkevat vain 2 kertaa tunnissa (ja U-junatkin, siis yhdessä 4 kertaa tunnissa).
 
* Malminkartanon asemalla on vain yksi raide käytössä 29.3.-4.10.2026 ja tänä aikana I- ja P-junat ajavat 20 minuutin vuorovälein.
Suunnitelmassa ei mainittu, että lisäksi ajettaisiin esim. Lentoasemalle päättyviä junia, jolloin vuoroväli itäisellä osuudella säilyisi ennallaan. No jos koko reitin vuoroväli on 20 min, riittää ainakin kalustoa liikennöidä kaikki ruuhkajunat kolmella yksiköllä, mutta siitäkin olisi kannattanut mainita suunnitelmassa. Kesällä 2021 Kehäradalla oli 20 minuutin vuoroväli Pukinmäen ratatöiden vuoksi, ja ainakin silloin liikennöitiin kolmella yksiköllä.
 
Vuoden 2026 juttuja (raitiovaunut):

Jätkäsaarenlaiturin työmaa

Raitioliikenne Länsilinkin ja Huutokonttorin välillä katkeaa viiden viikon ajaksi pääsiäisen jälkeen Jätkäsaaren kannaksen sillan rakentamisen takia. Tänä aikana on varauduttu ajamaan korvaavaa raitiolinjaa keskustasta Kampin, Ruoholahden ja Länsiterminaalin kautta Huutokonttorin pysäkille. Linja 7 ajaa yhtä lailla Ruoholahden kautta Jätkäsaareen. Jotta Kampin rata ei ruuhkaudu tiheävuorovälisen korvaavan linjan myötä lyhennetään linja 9 Kolmikulmaan. T-linjoja ei liikennöidä tänä aikana. Välimerenkadulla ei tule olemaan raitioliikennettä vaihdeyhteyksien puutteen takia, mutta Välimerenkadun pysäkin palvelualueelle pyritään järjestämään korvaava yhteys bussiliikenteen avulla. Kustannusvaikutus 180 000 € vuonna 2026 (Raitioliikenne).

Kiinnostavaa on mm., miten Huutokonttorin pysäkille saapuvat vaunut käännetään sieltä takaisin Länsiterminaalin ja Ruoholahden suuntaan. Minne asti Jätkäsaarta 7 liikennöi tuon järjestelyn aikana?
 
Vuoden 2026 juttuja (raitiovaunut):

Jätkäsaarenlaiturin työmaa

Raitioliikenne Länsilinkin ja Huutokonttorin välillä katkeaa viiden viikon ajaksi pääsiäisen jälkeen Jätkäsaaren kannaksen sillan rakentamisen takia. Tänä aikana on varauduttu ajamaan korvaavaa raitiolinjaa keskustasta Kampin, Ruoholahden ja Länsiterminaalin kautta Huutokonttorin pysäkille. Linja 7 ajaa yhtä lailla Ruoholahden kautta Jätkäsaareen. Jotta Kampin rata ei ruuhkaudu tiheävuorovälisen korvaavan linjan myötä lyhennetään linja 9 Kolmikulmaan. T-linjoja ei liikennöidä tänä aikana. Välimerenkadulla ei tule olemaan raitioliikennettä vaihdeyhteyksien puutteen takia, mutta Välimerenkadun pysäkin palvelualueelle pyritään järjestämään korvaava yhteys bussiliikenteen avulla. Kustannusvaikutus 180 000 € vuonna 2026 (Raitioliikenne).

Kiinnostavaa on mm., miten Huutokonttorin pysäkille saapuvat vaunut käännetään sieltä takaisin Länsiterminaalin ja Ruoholahden suuntaan. Minne asti Jätkäsaarta 7 liikennöi tuon järjestelyn aikana?
Tilapäinen vaihde ja X54-vaunut?
 
Takaisin
Ylös