HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma 2026 - 2028

Se on ollut tiedossa jo pidempään, että sinne tulee pintavaihteet.

Seiskan päättäristä en tiedä, olen kysynyt sitä.
 
Eteläisen Helsingin bussiliikenteen kehittäminen

Varaudutaan Salmisaari–Ruoholahti–Jätkäsaari–Punavuori–Hernesaari-alueen bussiliikenteen kehittämiseen asukasmäärän kasvaessa ja bussiliikenteen uuden liikennöintisopimuksen alkaessa syksyllä 2026. Asukkaat ovat toivoneet alueelle raitioliikennettä täydentävää alueen sisäistä liikkumistarvetta palvelevaa bussiliikennettä. Lisäksi Salmisaarenrannan työpaikka-alueen bussiliikenteen tarjonta pienkalustolinjalla 26 on osoittautunut kapasiteetiltaan riittämättömäksi ratkaisuksi. Elokuussa alkavan uuden sopimuksen myötä laskevien yksikkökustannusten myötä alueen liikennetarjontaa voidaan hieman kasvattaa nykyisestä.

Tämä siis vuoden 2026 listalla.
 
Eikös näitäkin ole jo kertaalleen testattu, eikö joku iteraatio 17:sta kierrellyt tuolla asukasyhdistyksen toiveesta tyhjänä ja lopetettiin sitten?
 
Olin kuvitellut, että vuoden 2026 kesäkatko olisi viimeinen sellainen. Jahas, ei se ihan niin yksinkertaista ole. Vai onko niin, että vuoden 2028 kesäkatko on vain Espoosta länteen, kun tietääkseni kaupunkiradan pitäisi valmistua Espooseen jo syksyllä 2027.
Espoon keskukseen asti kyllä on valmista 2027. Espoo - Kauklahti viivästyy paikallaan junnaavan varikkopäätöksen vuoksi vuoteen 2029. Tunnelikin on puhkaistu läpi, joskin pääsy estetty kippaamalla, louhittu murske Kauklahden puolen suuaukolle. Lisäksi Länsiradaksi nimensä muuttanut Turun tunninjuna tuntuu painavan päälle. Senhän kun pitäisi erkaantua kilometrillä 21 Rantaradasta. Odotan mielumiin nykyisen ESKA:n jatkoa Kirkkonummelle, tai jopa Karjaalle todennäköisempänä, kun Länsirataa.


"Siltaurakan aikana siirretään myös Munkinmäentietä tietä etelään päin, jolloin raitatiealueelle tulee lisää tilaa. Näin varaudutaan siihen, jos joskus rantaradalle rakennetaan lisäraiteet." https://www.lansivayla.fi/paikalliset/4575210
 
TTS:n palvelutasomuutokset näyttäisivät olevan identtisiä alustavan ja nyt esityslistalla olevan kesken. Jos on siis jokin suunnitelma muuttunut kesän jälkeen, se ei näy suunnitelmassa.

Kyllähän Mannerheimintielle mahtuisi kaksi 7,5 minuutin välein kulkevaa ja kaksi kymmenen minuutin välein kulkevaa linjaa. Samaan aikaan ei ole kuitenkaan Arkadiankadulle tai Runeberginkadulle kääntyviä raitiovaunuja, mikä sujuvoittaa liikennettä jonkin verran.

Vielä kesällä ei tiedetty, että 4 ja 10 vuoroväli tihenee vasta marraskuussa, kun 3 siirtyy takaisin Kallioon, niin ilmeisesti tässäkin on silti kyse valokierrosta Opperan risteyksessä.

Varmasti joko Saukonpaasi tai Tahitinkatu (todennäköisesti Saukonpaasi koska 8 käyttää jo Tahitinkadun silmukkaa).

Saukonpaadessa oli tosiaan vielä ajojohdin paikallaa torstaina. Kumma, kun Tahitinkadun laituri on noin lyhyt, vaikka ohitusraide on koko korttelin pituinen.
 
Eikös näitäkin ole jo kertaalleen testattu, eikö joku iteraatio 17:sta kierrellyt tuolla asukasyhdistyksen toiveesta tyhjänä ja lopetettiin sitten?
Viittaat varmaan siihen versioon, joka kulki Hernesaaresta Etelä-Helsingin läpi Kauppatorin/Espan kulmille? Vaikka tuossa listassa on Hernesaari, niin itse ihmettelisin, jos tuo vaikuttaisi millään tavalla Hernesaareen. Käytännössä kyseessä on varmaan jonkinlainen reittimuutos 22:lle, mahdollisesti Jätkäsaaren kautta, mahdollisesti jollekin toiselle päättärille Punavuoren kulmilla. Muutosten pitää kuitenkin olla kustannusneutraaleita, niin mikään pidennys tuskin toteutuu.

Olen silloin tällöin kulkenut 22:lla Lauttasaaren ja Punavuoren välillä, ja suoraan sanoen en muista, että olisin ikinä nähnyt enemmän kuin 5 ihmistä saman bussin kyydissä. Voi toki olla, että olen vain matkustanut väärään aikaan. Jätkäsaaressa – jossa asuu jo yli 15 000 ihmistä – saattaisi hyvinkin olla tuon linjan kaipaamaa matkustajapotentiaalia niin en olisi kovin pessimistinen siitä, että muutos parantaa nykytilannetta ihan kohtuullisesti.
 
Olen silloin tällöin kulkenut 22:lla Lauttasaaren ja Punavuoren välillä, ja suoraan sanoen en muista, että olisin ikinä nähnyt enemmän kuin 5 ihmistä saman bussin kyydissä.
Se bussihan on ihan suoranaista kettuilua lauttasaarelaisille, jotka eivät mitenkään riemusta hihkuen ottaneet metroa sinne saarelleen. Eli juujuu, saatte bussinne, joka vie pois saarelta, mutta käännetään se sellaiseen paikkaan, ettei siitä ole kellekään hyötyä. Se voisi aivan hyvin ajaa Erottajalle, mutta kaikki ei olekaan mahdollista.
 
Takaisin
Ylös