HSL suunnittelee taas uutta lippujärjestelmää

Jos linkkaa maksumuurin takana olevan uutisen niin voisitteko copy pastee sitten koko jutun tänne tai ottaa screen shotteja? Vaikea ottaa kantaa kun kukaan muu ei voi lukea juttua

Tuo mun aloituspostaukseen linkkaamani uutinen ei silloin vuosi sitten ollut maksullinen; jos olisi ollut, en olisi sitä silloin pystynyt lukemaan. Hesarilla taitaa olla niin, että kaikki sisältö muuttuu vanhetessaan maksulliseksi.
 
Mielestäni viimeisin vyöhykeuudistus on epäonnistunut. Edellisen vyöhykemallin kuntarajoineen kerrottiin olevan epäreilu vaikkapa Tapiolan ja Otaniemen asukkaille. No nykyisen mallin kokenee epäreiluksi taas jonkun toisen alueen asukkaat, vaikkapa Espoon keskuksessa. Nyt vaan on koettuun epäreiluuteen (toki eri aluella keskenään vertailtuna) lisähaittana, että matkustaja ei (väitetysti) tiedä, millä vyöhykkeellän nousee kyytiin tai jää kyydistä, koska ei noudateta enää kuntarajoja. Tämä lisää pummilla matkustamista joko matkan alusta tai sen etenkin lopusta. Hyvä esimerkki tästä on AB-lipulla matkustaminen Vantaalle Ikeaan tai sieltä pois. Monesti asiakkaat "ei tienneet", että siellä tarvitaan ABC ja yritetään pokkana AB:llä (toki voi onnistua vain mobiilissa, ei matkakortilla). Kyllähän kaikki tietää, että pysäkillä lukee vyöhyketieto ja aukottomat tiedot saa mobiilisovelluksen reittioppaasta, jota hyvin vähän ihmiset tajuaa tai viitsii käyttää, vaikka liki kaikilla kakaroista vaariin voi olla älypuhelin.

Tuossa edellä jo laitoin tarkempia uusia tietoja malleista, joita HSL ehdottaa lippujärjestelmän uudistuksessa. Palautteen kerääminen tosin vissiin päättyi jo 13.3. Epäreiluuden kokemus niissä painottui erityisesti AB-vyöhykkeiden välillä kulkeville. Saa nähdä millaiseen malliin päätyvät ja vaikuttaako saatu palaute ehdotettuihin malleihin jotenkin.
 
HSL:n Rautatientorin "palvelu"pisteessä ei näemmä ole enää lipunmyyntiä. Onko tämä osa kuntayhtymän asiakaslähtöistä strategiaa?
 
Mielestäni viimeisin vyöhykeuudistus on epäonnistunut. Edellisen vyöhykemallin kuntarajoineen kerrottiin olevan epäreilu vaikkapa Tapiolan ja Otaniemen asukkaille. No nykyisen mallin kokenee epäreiluksi taas jonkun toisen alueen asukkaat, vaikkapa Espoon keskuksessa.

Espoon keskuksesta pääsee Huopalahteen asti halvimmalla lipulla. Ennen ei Otaniemestä päässyt Helsinkiin päin juuri ollenkaan. Ei ole epäreilua, että pitkä matka maksaa enemmän kuin lyhyt, ei vaikka sattuisi juuri olemaan rahan toisella puolella. On epäreilua, jos lyhyt matka maksaa enemmän kuin pitkä.

Selkeä esimerkki oli Pitäjänmäki, josta läheiseen Selloon meno vaati seutulipun. Minusta uudistus oli onnistunut vaikka en sinänsä tarvinnut sitä. Olen kuitenkin käyttänyt sitä hyväkseni.

Nyt vaan on koettuun epäreiluuteen (toki eri aluella keskenään vertailtuna) lisähaittana, että matkustaja ei (väitetysti) tiedä, millä vyöhykkeellän nousee kyytiin tai jää kyydistä, koska ei noudateta enää kuntarajoja.

Tuo nyt on aika haettu ongelma. Raja menee suuren matkaa Kehä kolmosella, joka on selkeämpi kuin kuntarajat.
 
Jos haluaa palvelun tiskiltä, ilman palvelumaksuja, täytyy matkustaa Espoon kaupungin yhteispalvelupisteelle. Matinkylässä ja Leppävaarassa on paras ja ystävällisin henkilökunta.
 
No netin kautta voi ladata matkakorttia ilmaiseksi, niin miksi mennä edes sinne ostamaan.

Niin, siis netin kauttahan saa sen koko lipunkin sovelluksena, eli mitä sillä matkakortilla edes tekee?

Ja itse asiassa omalla autolla kun kulkee, niin ei tarvii edes sovellusta. Eli mitä sillä koko HSL:llä sitten edes tekee?
 
Mikä ongelma lippuautomaateissa on? Niitä löytyy jokaiselta metroasemalta ja tärkeimmiltä juna-asemilta. Kilsan säteellä Rautatieaseman palvelupisteeltä on yli 10 sellaista.
 
Mikä ongelma lippuautomaateissa on? Niitä löytyy jokaiselta metroasemalta ja tärkeimmiltä juna-asemilta. Kilsan säteellä Rautatieaseman palvelupisteeltä on yli 10 sellaista.

Yksi käytännön ongelma ainakin on se, että Höselillä on kova pyrkimys heivata ne jätelavalle. Ei siitä ole kauaakaan kun siitä messuttiin, että pois vaan kaikki typerät automaatit.

Toinen on sitten se, että niissä ei voi maksaa seteleillä, ja kun lippujen hinnat on mitä on, niin on käytännössä hiukan hankalaa ladata vaikkapa parin kuukauden lippua 2 € kolikoilla, jos onnistuu löytämään sellaisen automaatin, joka hyväksyy edes kolikot.
 
Yksi käytännön ongelma ainakin on se, että Höselillä on kova pyrkimys heivata ne jätelavalle. Ei siitä ole kauaakaan kun siitä messuttiin, että pois vaan kaikki typerät automaatit.

Toinen on sitten se, että niissä ei voi maksaa seteleillä, ja kun lippujen hinnat on mitä on, niin on käytännössä hiukan hankalaa ladata vaikkapa parin kuukauden lippua 2 € kolikoilla, jos onnistuu löytämään sellaisen automaatin, joka hyväksyy edes kolikot.

Käteismaksu onnistuu R-Kioskeissa ja tietyissä muissakin kaupoissa (en nyt osaa lonkalta sanoa, missä kaikissa käy). Tietysti siinä täytyy maksaa pieni palvelumaksu, mutta tuota voi mielestäni verrata siihen, että kuljettajalta ostetusta lipusta tehdään matkakortilla ostettua lippua kalliimpi. Käteinen kuitenkin aiheuttaa enemmän työtä verrattuna korttimaksuun. Pankki-/luottokortilla voi sen sijaan hankkia lipun ilman palvelumaksua näiltä automaateilta.
 
Käteismaksu onnistuu R-Kioskeissa ja tietyissä muissakin kaupoissa (en nyt osaa lonkalta sanoa, missä kaikissa käy).

S-ryhmän kaupat. K-ryhmä lopetti lippujen myymisen. HOK-elannon S-ryhmän kaupoissa peritään palvelumaksu, VBO:n kaupoissa ei (Sipoo, Kirkkonummi).
 
Käteismaksu onnistuu R-Kioskeissa ja tietyissä muissakin kaupoissa (en nyt osaa lonkalta sanoa, missä kaikissa käy). Tietysti siinä täytyy maksaa pieni palvelumaksu, mutta tuota voi mielestäni verrata siihen, että kuljettajalta ostetusta lipusta tehdään matkakortilla ostettua lippua kalliimpi. Käteinen kuitenkin aiheuttaa enemmän työtä verrattuna korttimaksuun. Pankki-/luottokortilla voi sen sijaan hankkia lipun ilman palvelumaksua näiltä automaateilta.

Kyllä kyllä. Lisäksi Mellunmäessä on joka kuukauden kolmantena torstaina (jos se on pyhä, niin keskiviikkona) sellainen polkupyörä-pop-up, josta myydään 47 vuorokauden mittaisia kausilippuja BC-vyöhykkeelle ja vain 8 euron lisäpalveluerikoismaksulla kello 11-13. Se on kyllä tosi kätevä ja aivan upeaa palvelua!
 
Entä mistä lippuautomaatista saa lipun Malmilta Hyvinkäälle?

Siihen tarvisi VR:n lippuautomaatin tai palvelupisteen, joten tuo ei oikein kuulu HSL:lle, ja siten ei myöskään liity tämän ketjun aiheeseen.

Olisi kuitenkin hienoa, jos Suomessa olisi yksi integroitu matkakortti- ja lippujärjestelmä, kuten Alankomaissa tai Sveitsissä.
 
Takaisin
Ylös