• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL yhtenäistää bussien linjanumerot

Miksi nyt _pitää_ muuttaa täysin toimivaa linjanumero järjestelmää? Tietyistä osista tätä hanketta tulee mieleen helposti, että HSL:n jäsenet kannattavat pk seudun kuntien (pakko)liitoksia, kun puhutaan että tulevaisuudessa ei ole merkitystä millään. Tällainen osoittaa myös sen kuinka HSL:ssä keskitytään jonninjoutavaan asiaan.. Olen Akin kanssa samaa mieltä siitä että jos pysäkiltä menee esim. linjat 555, 451: ja 699 entisten 55:n 69:n ja 451:n sijaan. Määränpääkylttien arvo nousee heti 300%
 
Todella hyvä idea! Toivottavasti uudistus saadaan mahdollisimman pian voimaan.
Nyt saadaan joukkoliikenne todellakin seudulliseksi, useampi kunta on mukana samassa järjestelmässä. Myös satunnaisesti joukkoliikennettä käyttävä ja matkailijakin hyötyvät asiasta, kun samaa numeroa ei ole muualla. Ja kun HSL'n alue laajenee, voidaan usien kuntien seudulliset ja sisäiset linjat saada numerojärjestelmään pienellä vaivalla mukaan.
Myös runkolinjabussien oranssi väritys on kannatettavaa. Runkolinja saadaan brändiksi, jota voi markkinoida, vertaa Tukholman lääni.
 
Miksi nyt _pitää_ muuttaa täysin toimivaa linjanumero järjestelmää? Tietyistä osista tätä hanketta tulee mieleen helposti, että HSL:n jäsenet kannattavat pk seudun kuntien (pakko)liitoksia, kun puhutaan että tulevaisuudessa ei ole merkitystä millään. Tällainen osoittaa myös sen kuinka HSL:ssä keskitytään jonninjoutavaan asiaan.. Olen Akin kanssa samaa mieltä siitä että jos pysäkiltä menee esim. linjat 555, 451: ja 699 entisten 55:n 69:n ja 451:n sijaan. Määränpääkylttien arvo nousee heti 300%

Siksi, että järjestelmä ei ole toimiva. On oikeasti sekavaa, että monella eri linjalla on historiallisena jäänteenä sama numero, kun ne nykyään kuuluvat kaikki samaan kokonaislinjastoon. Asia vain korostuu, kun siirrytään uuteen lippujärjestelmään, jossa matkan hinta ei määräydy hallinnollisten rajojen mukaan. Tästä on varmasti jauhettu enemmänkin muualla. Ja kuten HSL itsekin perustelee, uusien ratojen (joiden tarpeellisuus ei nyt liity asiaan) myötä bussilinjasto menee myllerrykseen joka tapauksessa, ja lisäbonuksena kehyskunnat on helpompi liittää samaan järjestelmään.

Itse en näe tätä kuntaliitoksen suosimisena, paremminkin päinvastoin. Kun kuntarajoilla ei ole enää joukkoliikenteen kannalta merkitystä niin hintojen kuin matkustajainformaationkaan osalta, HSL:llä ei ole mitään syytä ajaa niiden muuttamista. Nykyinen järjestelmä voisi moisia paineita aiheuttaakin.

Ja nyt oikeasti. Oletetaan, että pysäkille tulee ihminen, joka ei ole ennen käyttänyt Helsingin seudun joukkoliikennettä ja mikä tahansa numerointijärjestelmä on hänelle uusi. Hän alkaa tutkia karttaa. Mitä eroa näiden selkeydellä on hänelle: a) 55, 69, 451; b) V55, V69, 451; c) 451, 555, 669? Kaikkien määränpää on joka tapauksessa eri, ja lipun hinta on suunnilleen samanpituiselle matkalle sama linjasta riippumatta.

A toimii siihen asti, että matkustaja huomaa, että 451 risteää etelämpänä myös toisen linjan 69 kanssa. Ja sieltähän menee melkein vierestä myös toinen 55. Mitä ihmettä? B on periaatteessa yksiselitteinen. Matkustajaa kuitenkin mietityttää, miksi kartalla on E-, H- ja V-alkuisia linjoja, jotka kuitenkin ylittävät vyöhykerajoja miten sattuu. Lieneekö joku liikennesuunnittelijoiden vitsi... C toimii. Kolme linjaa, jotka menevät eri paikkoihin; kaikilla samankaltainen kolminumeroinen tunnus.

Vanhat tottumukset eivät saa estää parannuksia.
 
Vanhat tottumukset eivät saa estää parannuksia.
Totta...tulee mieleen Vantaan sisäisen liikenteen linjauudistus vuodelta 1992. Kuka muistaa, minne kulkivat esimerkiksi linja 32 - tai "seutulinjoiksi" numeroidut 543-546?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Johan pomppas numerot, aluksihan ne piti olla 53 ja 55 mutta keksivät runkolinjastoon 500-seutusarjaan nuo, miksiköhän? :lol:

Vastasin jo tähän kysymykseen, mutta vastataanpa uudelleen:

HSL:n hallituksen kokouksen 12.6.2012 esityslista sanoi:
HSL:n hallitus on päättänyt linjanumeroinnin yhtenäistämisestä 27.3.2012 (§ 56). Vaikka Espoossa linjanumeroinnin yhtenäistäminen on tarkoitus tehdä Länsimetron liikenteen alkaessa, on nyt muuttuvat linjat tarkoituksenmukaista numeroida jo uuden järjestelmän mukaan, jottei niiden numeroita jouduta vaihtamaan Länsimetron liikenteen alkaessa. Linjanumeron 53 sijasta linja Leppävaara - Olari - Puolarmetsä - Soukka - Kivenlahti voidaan numeroida linjaksi 553 ja linjanumeron 55 sijasta linja Järvenperä–Kauniainen - Mankkaa - Olari - Matinkylä voidaan numeroida linjaksi 533.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Vastasin jo tähän kysymykseen, mutta vastataanpa uudelleen:
Ai, pahoittelen. :) Ihmeellisen ylös hyppäsivät nuo numerot.. Tsehhe siin on ihmisille jotka ei tiedä mistään mitään HSL:stä niin ihmettelemistä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Johan pomppas numerot, aluksihan ne piti olla 53 ja 55 mutta keksivät runkolinjastoon 500-seutusarjaan nuo, miksiköhän? :lol:

Tulevaisuudessa HSL-alueen linjanumerointi muuttuu siten ettei samaa numeroa esiinny toisessa HSL-kunnassa, suurimmat linjanumeromuutokset kohdistuvat Espooseen ja Vantaalle joissa linjastoa muutenkin uudistetaan Kehäradan ja Länsimetron myötä. Helsingissä linjanumerointi säilyy pääpiirteittän nykyisellään.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Tulevaisuudessa HSL-alueen linjanumerointi muuttuu siten ettei samaa numeroa esiinny toisessa HSL-kunnassa, suurimmat linjanumeromuutokset kohdistuvat Espooseen ja Vantaalle joissa linjastoa muutenkin uudistetaan Kehäradan ja Länsimetron myötä. Helsingissä linjanumerointi säilyy pääpiirteittän nykyisellään.
Tuon kyllä tiesin mutta en sitä että numerot noin ylös hyppäis, arviossahan oli vain 100-200 sarjaan. :D
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Johan pomppas numerot, aluksihan ne piti olla 53 ja 55 mutta keksivät runkolinjastoon 500-seutusarjaan nuo, miksiköhän? :lol:

Runkolinjastoon? 5-sarjassahan on esimerkiksi metromaisesti 9 kertaa arkipäivässä kulkeva 535...

Oletko miettinyt, millaisia reittejä 5-alkuiset (ja 9xx-) linjat seudulla kulkevat? Nehän kulkevat muihin seutulinjoihin nähden poikittain - mielestäni on suorastaan itsestäänselvää, että yhtenäisessä numeroinnissa länsimetroon, rantarataan ja Turunväylään nähden poikittain aluekeskusten välillä kulkevat 533 ja 553 saavat poikittaislinjan numeron.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

9xx-linjat ovat seudullisia säteittäis- ja diagonaalilinjoja, jotka eivät mene Helsingin keskustaan asti.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Selvyyden vuoksi vielä, jos joku ei ole tietoinen tai huomannut:

1xx Länsiväylän suunta
2xx Turuntien suunta
3xx Vihdintien suunta
4xx Hämeenlinnanväylän suunta
5xx Poikittaislinjat
6xx Tuusulanväylän suunta
7xx Lahdenväylän suunta
8xx Itäväylän suunta
9xx "Periferia"

Runkolinjat erottaa (tulevaisuudessa) siitä, että niiden numerot päättyvät nollaan. Esimerkiksi 550, 570 ja 620.

Ja kuvittelisin kyllä, että käytännössä kaikki seudun asukkaat ovat jo ehtineet kuulla HSL:stä, vaikka vastuujako voikin olla heille epäselvä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Selvyyden vuoksi vielä, jos joku ei ole tietoinen tai huomannut:

1xx Länsiväylän suunta
2xx Turuntien suunta
3xx Vihdintien suunta
4xx Hämeenlinnanväylän suunta
5xx Poikittaislinjat
6xx Tuusulanväylän suunta
7xx Lahdenväylän suunta
8xx Itäväylän suunta
9xx "Periferia"
Tämä sama systeemi on käytössä myös Helsingin sisäisillä linjoilla, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta(esim. H20)...
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 26/2012

Tämä sama systeemi on käytössä myös Helsingin sisäisillä linjoilla, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta(esim. H20)...

Mites olisi tämä vaihtoehto, tässä muutama esimerkki:
00200 Helsinki = h20, 00390 =h39 (ennen reittimuutosta ja nyt vielä hetken aikaa siinä postinumeroalueen rajalla), 00420 = h42
 
Takaisin
Ylös